Ursprungligen postat av byggarn
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Skräckbild
Collapse
X
-
NIMBY Gösta.....alldeles för utspridd uppfattning, alla vill ha alla djur.ända tills man blir berörd själv,då brukar det låta annorlunda... Not In My BackYardNever let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Exxet Visa inläggMen har ni sett fiskkadaver i drivor på stränderna efter en grupp havsörn som kalasat på lekfisk en vårdag. Oj oj borde inte sagt detta kanske.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av byggarn Visa inläggNIMBY Gösta.....alldeles för utspridd uppfattning, alla vill ha alla djur.ända tills man blir berörd själv,då brukar det låta annorlunda... Not In My BackYard
Vad jag velat säga är att det tycks för mycket och vets för lite i den här debatten, som jag nu tycker börjar gå på tomgång. Därför drar jag mig nu tillbaka och om inga allt för anmärkningsvärda påhopp finns här i morgon så tiger jag här framdeles.
Fast det har varit underhållande...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Gösta Visa inläggVisst har du rätt i det, men jag menar att de värsta motståndarna mot predatorer i naturen är ute i eget ärende. För övrigt körde jag själv varje kväll för några år sedan ett par varv runt sjöns enda betydande ö för att skrämma bort ett gäng skarvar som hade för vana att samlas där framåt kvällen...
Vad jag velat säga är att det tycks för mycket och vets för lite i den här debatten, som jag nu tycker börjar gå på tomgång. Därför drar jag mig nu tillbaka och om inga allt för anmärkningsvärda påhopp finns här i morgon så tiger jag här framdeles.
Fast det har varit underhållande...Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
-
Kunskap är alltid bra, men hur exakt måste vi veta innan vi gör någon slags intervention i ett system som ser snett ut?
Just nu diskuteras och forskas om t.ex. den vilda Östersjölaxens svaga status. Här nere i Blekinge och Pukaviksbukten/Mörrumsån konstateras en allt svagare tillgång på havsöring och lax. Yrkesfisket, fritidsfisket och trollingfisket har alla tvingats till stora inskränkningar för att rädda Östersjölaxen.
Exakt hur mycket öring och lax som skarv och säl sätter i sig kanske ingen kan svara på. Innebär det att vi ska avstå från åtgärder eftersom vi inte med säkerhet vet hur stor andel av skarvens och sälens föda som är lax och öring?
Eller kan vi nöja oss med kunskapen att såväl skarv som säl skattar bestånden av lax och öring. Vi kan konstatera att både säl och skarv har ökat kraftigt under senare år.
Borde inte den kunskapen räcka för att beslut fattas om minskning av bestånden av säl och skarv för att gynna de svaga bestånden av lax och öring? Såväl skarv som säl stammarna skulle klara en ganska kraftig beskattning utan att för den saken skull hotas.
Jag hatar inte någon av dom, men skulle inte ha något emot en minskning av bägge bestånden. Jag vill däremot inte att någon art utrotas.
Som någon skrev tidigare, vi är en del av systemet, vi kan mycket väl sätta oss vid sidan och titta på, men varför ska vi göra det när det gäller vattenlevande varelser? Älg, varg, björn,vildsvin är exempel på stammar som vi aktivt reglerar. En av de viktigaste anledningarna till att vi skjuter älg är att de inte ska ställa till för stora ekonomiska skador på skogen. Alltså skogsägarnas intresse....
Varför skulle vi inte kunna reglera andra stammar för att tillvarata ekonomiska och andra intressen hos yrkesfiskare, fritidsfiskare och sportfiskare........???
Hur lite eller mycket kunskap måste vi ha för att fatta beslut i frågan? Att stå som passiv åskådare är ju också ett sätt för oss i toppen på näringskedjan att påverka.....
Kommentera
-
De lär nog inte ta några decennier... Speciellt inte om de fortsätter så här, de går ju bara snabbare o snabbare ju fler som förökar sig.
Har skarvar några fiender? För människorna verkar ju vara deras bästa vän.Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inläggDe lär nog inte ta några decennier... Speciellt inte om de fortsätter så här, de går ju bara snabbare o snabbare ju fler som förökar sig.
En liten spillra av fiskstammen finns kvar, eller flyttar in från områden i närheten, oändligt sakta börjar fisken återhämta sig, men ska vi verkligen nöja oss med så stora svängar? Ska vi inte försöka minska lite på de mest extrema tillstånden.....????
Kommentera
Foton
Collapse
-
av MrRodarchHej,
Var ut på Vänern och fiskade gädda här om dagen och drog en 109cm smällfet förleksfisk....1 Foto-
Kanal: Bilder & fotografier
2024-04-21, 22:42 -
-
av PPalmHej! Jag och min sambo har varit ute och fiskat på samma plats ett par gånger nu, och enbart fått upp...4 Foton
-
Kanal: Bilder & fotografier
2024-06-18, 16:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av GADDA1976, 2022-10-08, 13:58
|
2 svar
510 visningar
0 gillar