Skräckbild - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skräckbild

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Skräckbild

Click image for larger version

Name:	skarvar.jpg
Views:	1
Size:	24,0 KB
ID:	1825893

I slutet av november i fjol besökte jag den hamnpir i Ljugarn från vilken jag förr gjorde så många fångster av torsk, näbbgädda, abborre och gädda (bland annat en på 11,5 som förtfarande är mitt PB). I bakgrunden syns Laus vik och Lau holmar som var helt underbara fiskevatten. Holmarna hyser nu en av Gotlands större skarvkolonier och det är numera inga andra än medlemmarna i den som fiskar där.

Det är trist när naturens reglering av bestånd drabbar vår hobby. Här nere i Pukaviksbukten påverkas fisket av att sälen är tillbaka i Blekinge skärgård.
    Fångsterna av lax och öring går starkt neråt i Mörrumsån och forskarna oroar sig för att de sterila Hybriderna är så stor andel av beståndet.
    Hittills har jag inte hört någon oroa sig för mängden säl som ständigt ökar. Senast i julhelgen när vi var ute för att pilka torsk dök det upp en säl 5-6 meter från båten......något som aldrig hände under de sista 25 åren på 1900-talet

Kommentera

Det är inte så litet absurt att regeringen vill ha jakt på den närmast försumbara stammen av varg men att blotta tanken på att hålla efter skarv- och sälpopulationerna i våra skärgårdsvatten verkar vara tabu. Å andra sidan så har jag inget större förtroende för "våra" politiker.

Kommentera

Skarven är väl en fågel som härstammar från Asien och hade ej varit här om människor inte varit inblandade.

Kommentera

Om jag inte minns fel så är det så gott som fri jakt på skarv, problemet är att ingen vill jaga, tror inte ens man skjuter hela kvoten.

Kommentera

Ursprungligen postat av SteveSl Visa inlägg
            Om jag inte minns fel så är det så gott som fri jakt på skarv,
            Inte riktigt...http://www.lansstyrelsen.se/stockhol...rden-2013l.pdf

Kommentera

Och så här mycket säl fick skjutas 2013: http://www.naturvardsverket.se/Stod-.../Beslut/Salar/

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                Det är inte så litet absurt att regeringen vill ha jakt på den närmast försumbara stammen av varg men att blotta tanken på att hålla efter skarv- och sälpopulationerna i våra skärgårdsvatten verkar vara tabu. Å andra sidan så har jag inget större förtroende för "våra" politiker.
                närmast förumbara stam av varg??? du får ursäkta, men nu är det ganska uppenbart att du inte vet vad du pratar om alls lausvik....tror du på fullt allvar att regeringen vill ha jakt på varg bara för att reta vargförespråkarna och EU? eller kan det möjligen vara för att de gör stor skada? vilket för övrigt även säl och skarvstammen gör,där håller jag med dig...
                Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                  närmast förumbara stam av varg??? du får ursäkta, men nu är det ganska uppenbart att du inte vet vad du pratar om alls lausvik....tror du på fullt allvar att regeringen vill ha jakt på varg bara för att reta vargförespråkarna och EU? eller kan det möjligen vara för att de gör stor skada? vilket för övrigt även säl och skarvstammen gör,där håller jag med dig...
                  Allt är ju relativt men när sälstammen var som allra värst ute fanns det runt 5.000 sälar i Östersjön och, förmodligen, runt 500 i skärgården. I Sverige har vi nu någonstans mellan 350 och 400 vargar medan gråsälspopulationen i Östersjön uppgår till ca 30.000 individer.

Kommentera

Vad skarven beträffar så har jag fått uppfattningen att ålänningarna var ganska snabba med att ta tag i problemet. Är det riktigt? Hur som helst så verkar det finnas bra mycket bättre med abborre där än vad det gör på den svenska sidan av Ålands hav.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av GADDA1976, 2022-10-08, 13:58
                    2 svar
                    510 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nowinferior  
                    Startad av Willard, 2023-12-16, 11:28