Skräckbild - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skräckbild

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

I den här studentuppsatsen som gällde huruvida mellanskarven i Sommen prederar röding och öring konstaterades beträffande fågelns födoval "att mellanskarven i Sommen nästan uteslutande äter abborre". I de vatten där jag fiskar är abborre en för sportfisket intressant art. Fast det kanske bara är just i Sommen som skarven äter nästan uteslutande abborre? Här i skärgården kanske den i huvudsak livnär sig på rötsimpor? jag måste tillstå att jag inte lyckats finna något entydígt forskningsresultat som med säkerhet vederlägger den hypotesen men håller den ändå för osannolik och tror fortfarande att skarven är en viktig orsak till den relativa bristen på abborre där jag brukar (brukade) fiska.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
      "Sveriges organiserade fiskeguider (SoF) angav att det inte
      är någon idé att försöka fiska där man sett storskarv på födosök eftersom fisken
      då ätits upp eller skrämts bort
      ."

Ovanstående citat ur den skrift från Naturvårdsverket Exxet länkat till är ett typiskt exempel på kunskap som inte är något "entydigt forskningsresultat" men icke desto mindre relevant och med största sannolikt korrekt. Jag tror inte att det är fråga om illasinnat förtal utan helt enkelt vad dessa fiskeguider vara en realitet.
      Fan jag skulle ju inte ge mig in i den här debatten !

Som vanligt blir det svart eller vitt runt frågor av den här typen. Gilla försvara eller hata och döda skarven. Ur det perspektivet så tillhör jag definitivt hata och döda gruppen. Men detta får ju inte innebära att jag gör mig totalt blind i fråga om fakta och vad vi vet med säkerhet och vad vi känner. Kategorin om fiskeguiderna är självklart sann, men den är bara en subjektiv uppfattning baserad på känslor. Idag ser jag mer Havsörn i mina trakter än jag får gädda ibland. Om jag hade haft lika negativa känslor gentemot havsörn som skarv skulle det vara väldigt lätt att säga: 2 havsörnar inom synhåll och inte en gädda, naturligtvis är det dom som ätit upp fisken. Däremot tror jag skarv jagar bort stim på betesfisk och gäddan, gösen å abborren följer naturligtvis med.

Det är otroligt lätt att bli förblindad i frågar av denna art. Det räcker att se en totalt död ö som skarvarna lämnat och därifrån dra slutsatsen att allt under vattnet är lika dött. Men som sagt jag tror det behövs mer fakta. Tills vidare dödar vi alla ÅLKRÅKOR (jo dom kallas så här uppe) vi ser.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
        Svara på en liten fråga Gösta. Varför menar du att det är mer rätt att människan skall missgynnas av att skarvstammen,eller sälstammen om man så vill, skall kunna göra ett för stort uttag av överskottet än att skarv/sälstammen missgynnas av att människan gör ett för stort uttag??
        Bägge arterna tillhör för övrigt naturen....det verkar vara en mer vanlig än ovanlig företeelse hos de som förespråkar allehanda djurarter att människan på något sätt inte ingår i det ekologiska systemet alls utan skall sitta vid sidan av och "låta naturen ha
        sin gång"....Enligt mitt sätt att se det är det ett synsätt som är långt mer än patetiskt,människan ingår i det ekologiska sytemet precis som alla andra arter, dessutom är människan en av de allra längst upp i detta system.Naturen har under alla världsliga tider förändrats, evolutionen har sin gång helt enkelt och många arter har under årens lopp kommit och gått av olika anledningar.Därmed inte sagt att man inte skall försöka minska människans otroliga påverkan om man kan och rädda det som går,men någonstans har det gått fel när arter som bevisligen klarar sig alldeles utomordentligt på egen hand efter en liten puff på vägen skall skyddas "in absurdum" till vilka kostnader och konsekvenser som helst. Både skarvarna och sälarna tål att beskattas,och skall så även göras, för som sagt så är det precis lika dumt att låta det gå för långt åt ena hållet som åt det andra.
        Med ekologisk balans menas att arters utbredning och fortlevnad dirigeras av tillgång och efterfrågan. När maten sinar går populationer ner. Men i fallet människan gäller inte denna självklarhet. Om den gjorde det skulle i stort sett allt yrkesfiske i östersjön förbjudas.
        Den vilda faunan, skarv eller vad du vill, är tvungen att anpassa sig efter naturen, människan anser sig ha rätten att anpassa naturen efter sitt eget tycke. Ekologi är ett begrepp som är svårt att applicera på människan.

Kommentera

Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
          Och ålens minskning i Rönneå har naturligtvis ingenting att göra med den allmänna minskningen av arten i Europa?..
          Helt rätt de byggaren skriver, jag är bara lita sen på att svara. Sitter inte och uppdaterar sidan hela tiden

Skarven har ökat i hela europa, de är inte bara här de finns skarvar... Antar att de går efter ålar för att de är lättare att ta tag i än tex abborre. Jag hitta dock en bild med en skarv med en 3-4kgs öring i käften... De är lita synd.
          Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

men vi är där vi är Gösta, och vi kan inte bara släppa allt vi ställt till med och sätta oss på sidan av....skarvens största fiende
            Örnen har vi ju decimerat rätt kraftigt och då får vi nog även vara så goda att ta dess plats att hålla skarven i schack...
            Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
              I den här studentuppsatsen som gällde huruvida mellanskarven i Sommen prederar röding och öring konstaterades beträffande fågelns födoval "att mellanskarven i Sommen nästan uteslutande äter abborre". I de vatten där jag fiskar är abborre en för sportfisket intressant art. Fast det kanske bara är just i Sommen som skarven äter nästan uteslutande abborre? Här i skärgården kanske den i huvudsak livnär sig på rötsimpor? jag måste tillstå att jag inte lyckats finna något entydígt forskningsresultat som med säkerhet vederlägger den hypotesen men håller den ändå för osannolik och tror fortfarande att skarven är en viktig orsak till den relativa bristen på abborre där jag brukar (brukade) fiska.
              här lausvik står lite om borre (även ål) kontra skarven efter kusten.....

Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

här lausvik står lite om borre (även ål) kontra skarven efter kusten.....

https://www.havochvatten.se/download...info2001_7.pdf
                Jag grottade ner mig litet i uppsatsen och de verkar käka rätt mycket sik också (där sådan finns). Fast sik är kanske ingen för yrkes- eller sportfisket attraktiv art även om jag tycker att den är god och faktiskt funderar på att ge mig ut och försöka meta efter den. Eller så är det fel på den där uppgiften om siken. Bristande akribi eller något.

Kommentera

...och ål äter de, tydligen. Fast den får man ju inte meta så den är ju inte en för sportfisket intressant art.

Kommentera

men vi är där vi är Gösta, och vi kan inte bara släppa allt vi ställt till med och sätta oss på sidan av....skarvens största fiende
                    Örnen har vi ju decimerat rätt kraftigt och då får vi nog även vara så goda att ta dess plats att hålla skarven i schack...
                    OK jag kan förstå vad du menar i just det fallet. Men annars verkar ditt resonemang bygga på att människan i allmänhet och jägare och fiskare ser det som sin rätt att bruka naturen enligt eget skön och utan hänsyn till andra arter. Det finns säkert många som tycker att vårt intresse av livskraftiga fiskestammar, ohotade av skarv och mink) är illegitimt och underordnat ett större ekologiskt sammanhang. Fiskare vill inte ha skarv i närområdet, många jägare vill inte se varg i skogen. Inte för att de inte passar in i vår fauna, utan för att de inkräktar på våra särintressen.

Kommentera

När jag var barn och fiskade i yttre skärgården med min morbror såg man ytterst sällan en Skarv, Aldrig en Havsörn, Inte heller nån Säl. Utter och Mink har också ökat. En av anledningarna var att skärgården och kustbandet var befolkat av småbrukare och kustfiskare. Hade man ett litet jordbruk i skärgården så va fisket en sidoinkomst. Jag vet att på den tiden var det många skärgårdsbor som inte dröjde med bössan så snart en konkurrent om fisket som Säl, Skarv mm dök upp. Jag lärde mig i unga år att hata Skarv.

Idag har vi Havsörn i tusental, skarv i tusental, Säl i tusental, Kemikalier i 100-tusental i våra vatten, Sportfiskare i flera 100-tusental. den ända kategorin som jagar fisk som minskat är kustfiskarna. Dom som höll efter dessa predatorer. Och vi undrar vart fisken tar vägen ?

Men har ni sett fiskkadaver i drivor på stränderna efter en grupp havsörn som kalasat på lekfisk en vårdag. Oj oj borde inte sagt detta kanske.
                      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av GADDA1976, 2022-10-08, 13:58
                      2 svar
                      515 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nowinferior  
                      Startad av MrRodarch, 2024-04-21, 22:42