Fotograferingens grunder, tips tråden ! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fotograferingens grunder, tips tråden !

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
    Finns ingen större mening med att fota i både raw och Jpg som jag känner till, även om många kameror har just funktionen att spara både och

En bra sak är att alltid ha mer än ett minneskort med sig. Hellre fler mindre mindre kort än 1 stort. Just om det händer något. Reservbatteri i en varm ficka är också mkt bra att ha med sig ut. Framför allt på vintern.

läs mkt på forum och studera bilder du gillar och fråga andra hur de går tillväga för att ta dessa. Ta åt dig kritik på ett bra sätt. Man måste inse misstag för att lära sig
    Tycker det är toppen med en liten jpeg för att förhandsgranska bilderna i en vanlig mapp och sortera fram dom man sedan väljer att jobba med. Tycker det går mycket fortare i en windowsmapp än i Lightroom Men så varken taggar eller kategoriserar jag mina bilder.

Men det kanske finns andra fördelar?
    sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
      Tycker det är toppen med en liten jpeg för att förhandsgranska bilderna i en vanlig mapp och sortera fram dom man sedan väljer att jobba med. Tycker det går mycket fortare i en windowsmapp än i Lightroom Men så varken taggar eller kategoriserar jag mina bilder.

Men det kanske finns andra fördelar?
      Som sagt allt beror ju på hur man "jobbar". Jag använder endast Lightroomkatalog för att hålla mina bilder. På det viset undviker man massor av dubletter (vilket man väldigt enkelt får när man redigerar i olika program och laddar upp på olika sidor med olika storlekskrav osv)

När jag importerar i LR Importerar jag allt som oftast rubbet på kortet (kör SDläsare då det går snabbare än sladd i kameran) Efteråt går jag igenom bilderna jag tagit och betygsätter de bilder jag spontant tycker känns värda att spara/jobba vidare med. Bilder som jag absolut inte vill ha tar jag bort fullständigt. Efter importen formaterar jag SDkortet innan jag använder det igen. På det viset har jag alla bilder i LR och vill jag ha en Jpg att ladda upp på nätet eller beställa utskrift på exporterar jag bara denna. Vill jag redigera den gör jag det och vill jag fortsätta redigera bilden i Photoshop exporterar jag dit den direkt från Lightroom. Arbetsflödet blir enkelt och "städat" så att säga

Men som sagt folk har olika arbetsflöden.

Kommentera

Som sagt allt beror ju på hur man "jobbar". Jag använder endast Lightroomkatalog för att hålla mina bilder. På det viset undviker man massor av dubletter (vilket man väldigt enkelt får när man redigerar i olika program och laddar upp på olika sidor med olika storlekskrav osv)

När jag importerar i LR Importerar jag allt som oftast rubbet på kortet (kör SDläsare då det går snabbare än sladd i kameran) Efteråt går jag igenom bilderna jag tagit och betygsätter de bilder jag spontant tycker känns värda att spara/jobba vidare med. Bilder som jag absolut inte vill ha tar jag bort fullständigt. Efter importen formaterar jag SDkortet innan jag använder det igen. På det viset har jag alla bilder i LR och vill jag ha en Jpg att ladda upp på nätet eller beställa utskrift på exporterar jag bara denna. Vill jag redigera den gör jag det och vill jag fortsätta redigera bilden i Photoshop exporterar jag dit den direkt från Lightroom. Arbetsflödet blir enkelt och "städat" så att säga

Men som sagt folk har olika arbetsflöden.
        Förstår dina synpunkter, helt klart. även om jag själv jobbar mer som Flodebanan beskriver.

Men jag tror det handlar mer om hur, behov och vilka bilder man tar. jag fotar ofta för att snabbt få en bild att använda och då känns omvägen runt olika program onödigt. Men vilka program man ska ha och hur man jobbar är inget jag vill rekommendera TS. Innan man vet hur man ska jobba med sina bilder är det inte fel att nyttja kamerans möjlighet till både jgp och raw.

Men som du sa alla har olika behov, viljor och möjligheter. Du kan ju faktiskt justera även jpg bilder lite i photoshop mfl. även om det inte är på samma nivå som lightroom och liknande.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
          Förstår dina synpunkter, helt klart. även om jag själv jobbar mer som Flodebanan beskriver.

Men jag tror det handlar mer om hur, behov och vilka bilder man tar. jag fotar ofta för att snabbt få en bild att använda och då känns omvägen runt olika program onödigt. Men vilka program man ska ha och hur man jobbar är inget jag vill rekommendera TS. Innan man vet hur man ska jobba med sina bilder är det inte fel att nyttja kamerans möjlighet till både jgp och raw.

Men som du sa alla har olika behov, viljor och möjligheter. Du kan ju faktiskt justera även jpg bilder lite i photoshop mfl. även om det inte är på samma nivå som lightroom och liknande.
          Självklart. Sen är det ju inte alla som har redigeringsprogram mm heller så förutsättningar och mål osv skiljer ju sig.

Kommentera

Click image for larger version

Name:	DSC_0953.jpg
Views:	1
Size:	962,0 KB
ID:	1765612

Lite tester med kameran, vad kunde man gjort annorlunda ? Skärpedjupet är uselt och fokus ligger på de yttre fjäderfiberna. Så får testa vidare o prova laborera med mindre bländare.

30mm, ISO400, 1/40s, f/5.6

Åsikter och tips !?
            FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
            SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
              [ATTACH=CONFIG]49190[/ATTACH]

Lite tester med kameran, vad kunde man gjort annorlunda ? Skärpedjupet är uselt och fokus ligger på de yttre fjäderfiberna. Så får testa vidare o prova laborera med mindre bländare.

Åsikter och tips !?
              Helt okej bild även om du missat fokus lite. Är det ett Macro-objektiv eller kommer du så nära ? I vilket fall så ser det ut som att du nyttjat kamerans autofokus och den har då såklart fokuserat på dom närmsta stråna. Detta i kombination med 5,6 bländare så har du skärpeplanet liggandes framför objektet.

Nyttja manuell fokus, du väljer in Live-view läge så får du upp objektet på skärmen, sedan zoomar du in så kan du fokusera manuellt på delar av ett strå om du vill, prova så får du se. Och använd mindre bländare typ 22 eller så liten du kan. Har du inget stativ så du kan hantera längre slutartid prova att öka ISO-talet. Ta i som satan å ta några på 3200 och 6400 så får du även en känsla för vad det innebär.

Men mer ljus, man ser på städet och bakgrunden att du har bara en lampa. Det blir tydliga skuggor från en punktbelysning. Du ska ha flera starka lampor och vanliga vita papper på sidor om och under som hjälper till att reflektera ljus och lysa upp objektet och du får bättre slutartider av det.

Bara att test och prova om och om igen

Måste förklara efteråt. När jag säger zoomar in i Live-view läge så menar jag att zooma objektet på skärmen (inte zoom på objektivet) Skärmen visar normalt samma bild som du vanligtvis ser i sökaren, när du zoomar på skärmen så är det som att zooma i en dator. Du kan då zooma in på detaljer som du inte ens kan se med blotta ögat.
              Senast ändrad av Exxet; 2013-01-04, 19:55.
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

[ATTACH=CONFIG]49190[/ATACH]

Åsikter och tips !?
                Sätt Iso på 100 (om din kamera kan det vs) Öka bländartalet till ca 8 eller mer om du har stativ eller kan ställa kameran på något så den står blixt stilla. Ju närmre du är objektet ju kortare blir skärpedjupet. Ju lägre bländartal du har, ju kortare blir skärpedjupet.

Vad har du för kamera?

Kommentera

Click image for larger version

Name:	DSC_0991.JPG
Views:	1
Size:	603,1 KB
ID:	1765614

Nytt försök bättre än förra, manuell fokus, ISO100, 30mm, f/16, 1s, stativ och vitt papper under flugbindarstädet, och kortet togs med självutlösaren för att inte röra till bilden

Kanske borde ha testat F/8 för att sudda ut bakgrunden mer (svart foam ark)

Nikon 1 J1 med nikkor 10-30mm objektivet som följde med, Inte alla funktioner som en fullfjädrad systemkamera men nästan allt finns inpackat i denna kompakta lilla pjäs.
                  Senast ändrad av mojoman; 2013-01-04, 21:26.
                  FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                  SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

[ATTACH=CONFIG]49207[/ATTACH]

Nytt försök bättre än förra, manuell fokus, ISO100, 30mm, f/16, 1s, stativ och vitt papper under flugbindarstädet, och kortet togs med självutlösaren för att inte röra till bilden

Kanske borde ha testat F/8 för att sudda ut bakgrunden mer (svart foam ark)

Nikon 1 J1 med nikkor 10-30mm objektivet som följde med, Inte alla funktioner som en fullfjädrad systemkamera men nästan allt finns inpackat i denna kompakta lilla pjäs.
                    Mkt bättre. Ställer du nu bakgrunden längre bak kommer den inte synas lika mkt. Just nu ser bakgrunden nästan ut som ISO-brus över en svart bakgrund Iallaf på miniatyren.

Kommentera

Mkt bättre. Ställer du nu bakgrunden längre bak kommer den inte synas lika mkt. Just nu ser bakgrunden nästan ut som ISO-brus över en svart bakgrund Iallaf på miniatyren.
                      Betydligt bättre, riktigt snyggt. Bättre ljus och bra fokus och skärpa. Tror inte avståndet avgör detta med att bakgrundsoskärpan ser ut som ISO-brus, det borde inte framträda så vid ISO-100. Tror helt enkelt det är objektivets begränsning. Det brukar behövas objektiv för uppemot 10 lakan innan man ser den vackra bougheten (eller va fan dom nu kallar det) Det kan hänga på kit-objektivet som följde med kameran ? Det skiljer enormt på hur olika objektiv tecknar oskärpan. Byt färg på bakgrunden om du inte får bukt med det. Det ska i vilket fall inte hänga på ISO-talet. Men när du gör ett nytt försök. Ta 20 tal bilder och ändra ISO stegvis, upp till max 6400. Då ser du effekterna av det för din kamera (sensorn) och ditt objektiv.

Förra bilden hade du ISO 400 och nu 100. Förra bilden va bakgrunden lugnare och jag gissar att du har samma avstånd ungefär. Du har ingen skärpa på bakgrunden så annan bländare vet jag inte om det skulle hjälpa. Det ser konstigt ut i alla fall som om något speglar eller reflekterar detta mönster

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av GADDA1976, 2022-10-08, 13:58
                      2 svar
                      514 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nowinferior  
                      Startad av MrRodarch, 2024-04-21, 22:42