Fotograferingens grunder, tips tråden ! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fotograferingens grunder, tips tråden !

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ett knep för att få mera liv i bilden och fånga karaktären hos motivet är att oavsett hur ögat kommer att hamna i den färdigredigerade bilden ska det vara så skarpt som det är möjligt att få till det under rådande omständigheter. Resultatet blir ett foto där fisken, fågeln, insekten eller fiskaren ser mera alert ut än annars. Det där om ögat är själens spegel ni vet.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sevenoak Visa inlägg
      Lägg gärna upp bilder du tagit så kan jag eller någon annan bedöma dem åt dig. Det är ett enkelt och bra sätt att lära sig.
      Det kan jag göra, men de kommer sen när man börjat ta bilder på fisketripperna. Just nu är det en massa provr med olika inställningar på focus, bländare, brännvid, med blix, "långsam blixt", "bakgrunds blixt", iso värde, vitbalans, osv osv. Fotar mest grabbens leksaker och honnom i olika ljus för att lära mig hur de olika sakerna påverkar bildens kvalite, samt lite lek med ljussättning.
      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
      SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Jag tycker det är viktigt att veta de mest grundläggande sakerna med fotografering för att få en genväg till bättre bilder.

Håll kameran rätt
        Vänster hand under objektivet, armbågarna tätt ihop och nära kroppen.
        Stadigare grepp minskar risk för skakningsoskärpa.

Ha inte för långa slutartider.
        Enkel regel är att inte ha längre slutartid än vad brännvidden är när du tar kortet.
        Ex. 100mm, ha inte längre tid än 1/100s

Skärpedjup
        Stor bländare (litet "värde", t.ex. 2.0) ger kort skärpedjup.
        Liten bländare (stort "värde", t.ex. 22) ger stort skärpedjup

Perspektiv
        Ögat ger oss ett visst perspektiv.
        Brännvidd hos en kamera som ger motsvarande perspektiv varierar med typ av kamera/sensorstorlek men runt 35-50mm brännvidd ger samma perspektiv som vi uppfattar med ögat.
        Vad är då perspektiv?
        Gör så här för att förstå;
        Ställ t.ex. en cykel på gatan.
        Se till att det är fritt ganska långt bakom cykeln.
        Ställ kameran på kortaste brännvidd.
        Flytta dig så nära att cykeln fyller hela bilden och ta ett kort.
        Öka brännvidden och flytta dig så långt bak så att cykeln återigen fyller hela bilden och ta ett nytt kort.
        Fortsätt öka brännvidden och ta kort där cykeln fyller hela bilden.
        Kolla bilderna och jämför så fattar solklart man vad som menas med perspektiv.
        Enkel regel; ju större brännvidd, desto närmare kryper bakgrunden ("plattare" bild) och tvärt om.

Fokuseringspunkter
        Brukar finnas en drös av dom när man tittar i sökaren.
        Jag brukar stänga av alla utom den i mitten för att jag vill inte låta kameran välja var den ska fokusera.
        När jag ska en bild placerar jag fokuseringspunkten där jag vill ha skärpan, trycker ner avtryckaren halvvägs för att låsa fokus och komponerar sedan bilden som jag vill ha den.
        Ok, ska jag fota flygande fåglar så är alla punkterna igång, annars blir det rena lerduveskyttet för att få fokus på fågeln!

Bildstabilisering
        Kanonbra!
        Tidigare nämda rekommenderade slutartider kan då förlängas ca 1-3ggr men glöm för fasen inte att det inte hjälper om motivet rör på sig!....då är det korta slutartider som gäller i alla fall.

Det finns tusen tips att ge men börja med att förstå grunderna så växer det andra fram mycket lättare

Ursäkta om en del jag skrivit är upprepningar på tidigare nämnda tips.

//Kenneth
        Senast ändrad av KeBa; 2013-01-03, 08:07.

Kommentera

Att inte centrera varken motiv eller horisontlinjer osv är förvisso en oskriven regel men regler är till för att brytas Personligen tycker jag det viktigaste med fotografering är att alltid ha nya utmaningar och att alltid göra något med ens egna idéer oavsett om det verkar vara "mot reglerna" osv.

Du kanske tex har en bild där symetri är svinviktigt. Då gäller exempelvis inte någon regel om att motivet ska leda ut eller in i bilden.

Ljuset är A och O i fotograferande och det är att hantera detta som gör att man får dels bilderna som man vill ha och dels är det kunskapen om hur man kan använda ljuset som tar en fotograf vidare till "the next level".

Vill man till exempel dra nytta av att en person har en solnedgång bakom sig och därmed är bakbelyst (håret ser ut som en gloria) krävs antingen reflexskärm eller blixt för att lysa upp personens ansikte som annars blir mkt mörk pga bristen på ljus jämfört med bakgrunden.

En annan riktigt viktig sak är att lära sig använda bildbehandlingsprogram och att fotografera i RAW om ens kamera har detta.

Kommentera

vilken ISO känslighet bör man använda vid fotografering, såg att kameran va inställd på AUTO 100-3200. Men är inte detta lite overkill när det gäller känsligheten ? nästa steg är A100-800 och sen A100-400, men man kan välja manuellt mellan 100-3200.

Kommer ihåg från fototiden med gamla systemkamerorna så valde man ISO efter film rullen, har för mig att vanligaste va ISO 400
            FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
            SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
              vilken ISO känslighet bör man använda vid fotografering, såg att kameran va inställd på AUTO 100-3200. Men är inte detta lite overkill när det gäller känsligheten ? nästa steg är A100-800 och sen A100-400, men man kan välja manuellt mellan 100-3200.

Kommer ihåg från fototiden med gamla systemkamerorna så valde man ISO efter film rullen, har för mig att vanligaste va ISO 400
              Ju högre ISO desto brusigare bild.
              Med andra ord ju lägre du kan använda desto mindre brus.
              Problemet är att det är på bekostnad av att du behöver längre slutartid eller större bländare.
              Om du t.ex vid ett fototillfälle använder ISO 400 och ändrar till ISO 200 krävs antingen att du dubblar slutartiden eller ökar bländaren ett steg.

Jag tycker A100-400 låter som ett bra automatikval.

Kommentera

Fotograferingens grunder, tips tråden !

Jag använder lägsta möjliga iso som ger dom slutartider jag vill ha vid den bländare jag valt. Lågt iso ger mindre brus och mindre gryniga bilder.
                Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Fotografering handlar om att kunna alla fotoregler... och sedan bryta mot dem!

Kommentera

Jag fotar en del.

Har ni en systemkamera skulle jag rekommendera att fota bilden i "RAW" formatet. Bilden blir så mycket skarpare och har mycket bättre upplösning. Man kan fixa färger, ljus osv. mycket bättre i efterhand om det skulle behövas.

Click image for larger version

Name:	kopia ekoxe.jpg
Views:	1
Size:	575,2 KB
ID:	1765590
                    Denna bild har jag fotat i RAW.
                    Bifogade filer
                    Senast ändrad av Jempajens; 2013-01-03, 10:59.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jempajens Visa inlägg
                      Jag fotar en del.

Har ni en systemkamera skulle jag rekommendera att fota bilden i "RAW" formatet. Bilden blir så mycket skarpare och har mycket bättre upplösning. Man kan fixa färger, ljus osv. mycket bättre i efterhand om det skulle behövas.

[ATTACH=CONFIG]49121[/ATTACH]
                      Denna bild har jag fotat i RAW.
                      Jag tar mig friheten att lägge en kommentar ang. RAW-format eftersom inte alla kanske vet vad det innebär.
                      RAW är obehandlad data från kamerans sensor, dvs före inställningar som t.ex. vitbalans.
                      Vad som händer i kameran är att den "råa" datan passerar igenom inställningar som vitbalans och liknande och landar sedan i en JPEG-fil....som inte är så lätt att göra kvalitativa justeringar i.
                      Fördelen med RAW är att den typen av inställningar har ingen betydelse vid fotograferingen utan man kan i efterhand lägga på motsvarande inställningar i ett bildbehandlingsprogram.
                      Dessutom kan man göra mycket mer som ändra exponering (inom vissa gränser) mm.
                      Jag tar själv uteslutande RAW-format och använder därefter Adobe Lightroom.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av GADDA1976, 2022-10-08, 13:58
                      2 svar
                      514 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nowinferior  
                      Startad av MrRodarch, 2024-04-21, 22:42