Fotograferingens grunder, tips tråden ! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fotograferingens grunder, tips tråden !

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Njaa får nog låta all annan info landa och placeras i nått hörn i huvet innan man börjar med objektiven. Kan jag inte använda kameran på rätt sätt så gör inte objektiven nån större nytta oavsett hur bra de är. Så tack vare alla tipsen här har man lärt sig följande saker.

Auto läge : När frugan eller nån annan lånar kameran :P

Bländarstyrd : När man vill själv bestämma skärpedjupet, ex bilder på fiskar man fått, kryp och vyer

Slutarstyrd : För att frysa saker i rörelse eller skapa rörelseskäpa, ex firren i luften eller fors med rörelseskärpa

manuell : När man vill kontrolera både bländare och slutare, när man har tid att göra dessa inställningar föremål som står still

Vitbalans : Finns några inprogramerade i kameran och en manuell där man kan själv kalibrera genom att fota en grå eller vit yta i den belysningen som finns, bra att använda för att få "rätt" färg på fotot (går även att fixa till i redigeringsprogrammet)

Exponerings kompensation : Histogrammet, ovärdeligt verktyg för att se om fotot är över eller under exponerat, lättare att se i histogrammet än på bilden i den lilla displayen på kameran

Bländare : Vid höga tal är bländaren liten och ger djupare skärpedjup, låga tal är bländaren stor och ger kort skärpedjup

Slutaren : Styr tiden sensorn tar emot "ljuset" från det som skall fotas

ISO : Känsligheten för "filmen", dessto högre iso-tal dessto känsligare för ljus, men vid höga tal får man sk brus som synns bäst i mörka partierna

RAW & JPG : RAW formatet sparar all rådata som sensorn tagit emot, medans en JPG är en komprimerad sammanställning av denna data

Sen att hitta den perfekta balansen i alla dessa inställningar är inte det lättaste, speciellt om man kör i hel manuellt läge. Men nu när jag har fotat använder jag mig mest av slutar och bländarstyrd automatik lägena och har ISO inställt på A100-800. Manuella inställningar kör jag då stativet kommer fram, då har man oftast tid för att göra justeringarna i lugn o ro innan fotot ska tas

Säkert nått man glömt och skrivit fel så rätta mig i så fall
    Senast ändrad av mojoman; 2013-01-15, 12:02.
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

• Jag vet att tråden är mer eller mindre avslutad men lägger in dessa länkar då jag hittade dem av en tillfällighet på fotosidans forum och de kan säkert glädja någon som funderar runt kamera och foto.

http://www.pbase.com/wlhuber/the_basics

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=115978
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av GADDA1976, 2022-10-08, 13:58
      2 svar
      513 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg nowinferior  
      Startad av MrRodarch, 2024-04-21, 22:42