Fotograferingens grunder, tips tråden ! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fotograferingens grunder, tips tråden !

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Okej Sg ! Ingen fara, jag bara undrade hur jag skulle tolka dina ord.

Nja motbevisar vet jag inte, den gluggen är ingen kit-zoom om man säger så. Dyrare objektiv i 2- och 300 mm är oftast konstruerade för att ge bra bild redan vid max bländare. Vad jag ville ha fram och som är bra att känna till är att inte alla objektiv tecknar, färger nyanser, kontrast mm som bäst vid största bländare. Men intressant att du inte ens hört detta ? ? Nja det kan ju vara en gammal sanning från förr i tiden

Sedan hållar jag med om att man använder oftast bländartalet utifrån helt andra anledningar.

Men som du säkert noterat så sa jag tidigt i tråden att mojoman ska prova ytterligheterna på sin utrustning, såväl ISO-tal som bländare mm på samma motiv. Och därifrån dra slutsats hur dessa generella sanningar stämmer på hans kamera och objektiv. Tex. har han en mindre sensor och har andra skärpedjup pga detta än vad du å jag har. Så sanningar och regler är inte sådär superenkelt att bena ut.

Personligen tycker jag att det som oftast är svårt, mycket svårt vid snabba foton, fåglar, och hoppande fiskar kan jag tänka mig är att sätta skärpan.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

• Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
      Okej Sg ! Ingen fara, jag bara undrade hur jag skulle tolka dina ord.

Nja motbevisar vet jag inte, den gluggen är ingen kit-zoom om man säger så. Dyrare objektiv i 2- och 300 mm är oftast konstruerade för att ge bra bild redan vid max bländare. Vad jag ville ha fram och som är bra att känna till är att inte alla objektiv tecknar, färger nyanser, kontrast mm som bäst vid största bländare. Men intressant att du inte ens hört detta ? ? Nja det kan ju vara en gammal sanning från förr i tiden

Sedan hållar jag med om att man använder oftast bländartalet utifrån helt andra anledningar.

Men som du säkert noterat så sa jag tidigt i tråden att mojoman ska prova ytterligheterna på sin utrustning, såväl ISO-tal som bländare mm på samma motiv. Och därifrån dra slutsats hur dessa generella sanningar stämmer på hans kamera och objektiv. Tex. har han en mindre sensor och har andra skärpedjup pga detta än vad du å jag har. Så sanningar och regler är inte sådär superenkelt att bena ut.

Personligen tycker jag att det som oftast är svårt, mycket svårt vid snabba foton, fåglar, och hoppande fiskar kan jag tänka mig är att sätta skärpan.
      Ok men jag tolkade det som att du menade att alla objektiv fick optimal skärpa först vid f8. Precis som du säger är ju dock bättre optik skarpt redan vid full öppning eller strax ovanför.

Ang skärpan håller jag med det är nog svårt att fånga en hoppande fisk mkt på grund utav att den inte är där hela tiden och du vet inte när den kommer heller. Ett rörligt mål går ju iallaf att jaga med fokusen. Det är nog bara nöta nöta och nöta som gäller.

Kommentera

• Hoppande fisk får man väl vara lite kreativ helt enkelt. Tror inte att man hinner få fokus på fisken i luften utan får helt enkelt köra en chansning till o börja med. Manuell fokus på flugan i vattnet och när den hugger köra på serie foto. Sen försöka helt enkelt justera fokus ju närmare fisken kommer flugfiskaren.

Alternativ 2, hitta en bra position och utnyttja hyperfokal så fint som det heter. Då får man maximal skärpa över ett stort område och hoppas att skärpan räcker till helt enkelt. Det kommer bli en fin utmaning. Lyckas jag med detta i år så köper jag en värsting kamera och satsar på yrkesfotografering istället :P

Fråga : Vilka objektiv skall man satsa på ? Har sneglat på ett 10-100mm samt 30-110mm, problemet med det sistnämnda är att vill man fota nära sig får man byta till 10-30mm objektivet. Vilka objektiv använder ni mest ?
        FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
        SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

• Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
          Hoppande fisk får man väl vara lite kreativ helt enkelt. Tror inte att man hinner få fokus på fisken i luften utan får helt enkelt köra en chansning till o börja med. Manuell fokus på flugan i vattnet och när den hugger köra på serie foto. Sen försöka helt enkelt justera fokus ju närmare fisken kommer flugfiskaren.

Alternativ 2, hitta en bra position och utnyttja hyperfokal så fint som det heter. Då får man maximal skärpa över ett stort område och hoppas att skärpan räcker till helt enkelt. Det kommer bli en fin utmaning. Lyckas jag med detta i år så köper jag en värsting kamera och satsar på yrkesfotografering istället :P

Fråga : Vilka objektiv skall man satsa på ? Har sneglat på ett 10-100mm samt 30-110mm, problemet med det sistnämnda är att vill man fota nära sig får man byta till 10-30mm objektivet. Vilka objektiv använder ni mest ?
          Blir lite svårt att jämföra gluggar då du fotar med Nikon 1specifika gluggar och jag inte gör det. En "regel" i min värld är att ju större zoomomfång du har ju större kompromiss använder du. Zoomar som tar väldigt mkt kallas för superzoomar. Det är något man endast köper för att slippa byta glugg. Skaffar du konverter har du massor med gluggar att välja mellan annars antar jag att nikon 1 är rätt så begränsat utbudsmässigt även om jag vet att det är 2 nya på väg till den linjen.

Största problemet som jag ser med Nikon 1s utbud är att de saknar ljusstarka alternativ. Det är endast 13,5 på f1.8 och10mm f2.8 som inte är ljussvaga med variabel bländare. Dock har jag för mig att de är relativt "billiga"

För Nikon 1 hade jag nog i dagsläget skaffat mig en 13,5mm och en 30-110mm.

En 10-100 kostar 6000 på cyberphoto medan 13,5 + 30-110mm tillsammans kostar 3700kr. Vad jag kan se skiljer det inte något särskilt rent optiskt mellan 10-100 och 30-110 så kan inte riktigt se vad som motiverar den stora skillnaden i pris.

Ang. vad jag själv använder så nyttjar jag nog det jag har ungefär lika mkt. 70-300 VRII och 105mm micro nikkor VR är vad jag nyttjar till min D600. Eftersom jag nyss skaffat den kameran dock har jag tex ingen Normalglugg längre då min 35mm 1.8 är en DXglugg. Den använde jag mkt på min 5100 som är en APS-Ckamera (DX inom Nikon) Min nästa glugg blir förmodligen en 50mm 1.8 till FX sen ska jag nog börja kika efter en beggad 20mm glugg också.

Man slutar dock aldrig ha ett behov av handla det kan jag lova dig helhjärtat Man hinner inte öppna sitt gyllene paket innan man letar efter nästa

Kommentera

• Ikväll satt man och fundera lite kring vad man fotar egentligen när man är ute och har kameran med sig.....Jag fotar sällan djur, nångång när man springer på dem i naturen men inge mer än så. Mest fotar jag polarna när de står med fiske spöt i högsta hugg med fisk på eller när de fiskar om man får till en bra vy i bakgrunden, men väldigt sällan in zoomat på dom. Satt och kikade igenom fotorna från 2 år tillbaka i tiden och inser att ett zoom objektiv skulle nog bara samla damm.

Det jag skulle behöva är ett vidvinkel och ev fast glugg med bra ljus insläpp. Det har blivit en hel del foton vid skymningen av dålig kvalite. Känns onödigt att köpa ett zoom objektiv om man inte kommer använda det. Blir nog att köpa en fast rackare till och börja med 18.5mm med f1.8 kommer göra susen på kvällarna när man vispar med flugan efter de större fiskarna. Vidvinkeln får vänta, visserligen kommer det en från nikon med 6.7-13mm med 100 graders bildvinkel (77 grader på den man har i kameran nu) men priset lockar inte speciellt då den ligger på nästan 5tkr
            FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

• Bra vidvinklar kostar tyvärr en del. Jag tycker du gör helt rätt i att köpa en ljusstark 18,5a (motsvarande 50mm)

Man utvecklas rätt bra med en sådan glugg och du har alltid ljusstyrkan på din sida. Utmärkt inomhusglugg också. Kombinera med en blixt som du kan vinkla och studsa i taket så har du varje tillställning du kör hemma sen fixat.

Kommentera

• Vad är de största fördelarna med en 18.5 f1.8 glugg jämfört med den jag har idag 10-30mm med f3.5-f5.6. Hur stor är skillnaden vid fotografering i skymningen ? Kan man ta bilder utan stativ med f1.8 ? SEn vet jag attt man kan få suddiga bakgrunder när man använder sig av f1.8

Ska man köpa en 18.5mm f1.8 enbart för foto i skymning och för att få suddiga bakgrunder eller finns fler fördelar med ett sådant objektiv ?

Kommentera

Vad är de största fördelarna med en 18.5 f1.8 glugg jämfört med den jag har idag 10-30mm med f3.5-f5.6. Hur stor är skillnaden vid fotografering i skymningen ? Kan man ta bilder utan stativ med f1.8 ? SEn vet jag attt man kan få suddiga bakgrunder när man använder sig av f1.8

Ska man köpa en 18.5mm f1.8 enbart för foto i skymning och för att få suddiga bakgrunder eller finns fler fördelar med ett sådant objektiv ?
                  Fördelarna är helt enkelt att det är ett fast objektiv. Sedan motsvarar det normal på din sensor. Normalobjektiv är de man har bredast användning av, även om alla vill ha vidvinkel å tele. Fasta objektiv har i "princip" bättre skärpa och renare bilder, friare från vinjetteringar, kromatiska aberationer mm. Bländartalet 1,8 innebär några steg bättre ljusinsläpp. Varje steg motsvarar en fördubbling/halvering av slutartiden och eller ISO-talet. Dom fasta slutarstegen är (om jag nu minns rätt) 1, - 1,4 - 2,0 - 2,8 - 4,0 - 5,6 - 8 - 11 osv.

Detta innebär att det mellan de 2 objektiv du nämner är ca: drygt 2 bländarsteg. Har du största bländare och slutartid 1/15 på ditt 10-30 så kommer du att få slutartid på upp emot 1/120 (1 steg ger 1/30) (ett steg till ger 1/60) ett tredje steg skulle då ge slutartid 1/120). Detta är det teoretiska. En fast glugg har oftast bättre optiska prestanda med färre avvikelser.
                  Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

• ok det där med slutar tiden va enorm skillnad med andra ord. Så bilder man tagit tidigare med digital kameran skulle i princip bli knivskarpa med detta objektiv. Tittat ute på nätet olika jämförelser på olika objektiv där har man sett att när man förstorat upp bilderna är de flesta fasta knivskarpa medans andra zoom objektiv blivit lite suddiga.

Skillnaderna på objektiven är ganska enkelt att förstå nu när man läst på lite om ämnet. Förut så stirra man sig blind på pixel antal, men det spelat ingen roll hur många megapixlar man har om objektivet inte kan leverera. Har använt digital kameror med högre pixel tal än denna, men ingen av bilder kommer inte upp i samma kvalite som med den nya kameran.

Blir och testa kameran kommande helg och försöka ha den på 18mm så mycke som möjligt för att se om det är nått för mig. Får hoppas på sol på lördag när man ska ut på isen o borra lite.

Testade även mitt 10-30mm objektiv med olika bländar tal, på största och minsta bländaren vart konturerna lite suddiga på samma motiv (lillgrabben stod med frugan i solen en bit bort så passade på o ta motsols bilder för att se skilnaden, vit bakgrund med mycke sol och svarta siluetter)

Kommentera

ok det där med slutar tiden va enorm skillnad med andra ord. Så bilder man tagit tidigare med digital kameran skulle i princip bli knivskarpa med detta objektiv.
                      Nja de va nog inte riktigt vad jag menade. Visserligen är det nog ett väldigt fint objektiv men riktigt så menade jag inte. Du kopplar hur sambandet tid - bländare - ISO funkar va ?

f4,0 tid 1/120 ISO-200

Ett steg upp eller ner på någon av dom måste alltid motsvaras av ett motsatt steg på en av dom andra. Varje helt steg oavsett vilken du ändrar innebär dubbla eller halva mängden ljus.

f2,8 tid 1/250 ISO-200 är exakt samma exp. eller

f5,6 tid 1/120 ISO-400

f2,0 tid 1/250 ISO-100

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av GADDA1976, 2022-10-08, 13:58
                      2 svar
                      513 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nowinferior  
                      Startad av MrRodarch, 2024-04-21, 22:42