Fotograferingens grunder, tips tråden ! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fotograferingens grunder, tips tråden !

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fotograferingens grunder, tips tråden !

Finns säkert en hel del folk här som tar bilder med systemkameror och mindre avancerade kameror. Men tänkte starta en tråd om just fotografering. Diverse tipps och knep för att ta bättre bilder med mer liv i.

Eftersom man nu gått och skaffat sig en kompakt systemkamera, så vill jag kunna utnyttja den till fullo. Visst den har inte alla finesser en stor systemkamera har men det är inte många saker som inte finns med. Kan ställa in det mesta manuellt eller låta kameran sköta halva jobbet själv.

Så ni som är duktiga med kameran ös på med tips och bra att veta, värt att tänka på osv vid fotografering.

Det jag minns från skolan när man hade foto är följande saker.

-Finns det zoom använd den för att ta närbilder, annars blir bilden förvrängd. Ta ett steg bakåt och zooma istället
    -Tänk på vart ljuset kommer ifrån, ska det du fotar synas eller bara konturerna
    -Vad är det du fotograferar, vad skall vara med. Exempel en fiskare, då kanske bilden blir mer itressant om man får med all fiske utrustning som används, tex hela spöt. istället för bara fiskaren utan händer som hamnar utanför bild
    - Vart ligger fokus på bilden, fisken eller fiskaren eller båda ?

kan komma ihåg fel gällande vissa saker men ni som kan detta ös på med tips o trix
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Ett av de största nybörjarfelen folk gör är att centrera huvudet i fotorutan. Dett är otroligt irriterande när man tycker att hela människar bör vara centrerad.
    sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av diedose Visa inlägg
      Ett av de största nybörjarfelen folk gör är att centrera huvudet i fotorutan. Dett är otroligt irriterande när man tycker att hela människar bör vara centrerad.
      Så rätt diedose: Man kan utveckla din synpunkt lite, CENTRERA ALDRIG oavsett vad och hur du fotar. Det gör bara bilden platt och livlös. Kommer inte ihåg vad principen kallas men nyttja bilden tre- eller fyrdelat. placera inte horisonten centrerat utan en eller 2 tredjedelar upp/ner i bilden, placera även objekt, människor mm på samma sätt. Endast porträtt till körkort och pass som placeras i mitten. även porträtt blir mer spännande med förskjuten placering som denna: Ansiktets centrum ca: en tredjedel uppifrån

Click image for larger version

Name:	porträtt.JPG
Views:	1
Size:	171,6 KB
ID:	1765578

Alltså lägger till nu senare: denna princip nyttjas även vid placering av objekt i bildens horisontalplan (sidled) Som diedose:s avatar, spännande bild där ansiktet är placerat åt sidan både i höjd och bredd, mycket spännande som händer i bilden framför personen.
      Senast ändrad av Exxet; 2013-01-02, 21:48.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Fotograferingens grunder, tips tråden !

Läste lite media då jag pluggade webdesign, då skulle man tänka att bilden är delad i nio lika stora rutor. Objektet du skulle fota fick aldrig vara centrerad i mitten rutan. Man skulle försöka få det någon stans i dom 8 andra rutorna för att skapa djup.

Vill du få ett djup i bilden kan skärpan jobba med dig genom att ha kort slutar tid med stor bländaröppning och fokus på en punkt.

Genom att sätta objektet i fokus och lägga det i ytterkant av bilden får du en väldigt levande bild.

Vill du få en bild som känns mystisk är det liten bländaröppning, lång slutar tid. Focus på hela bilden. Oftast får man köpa ett gråfilter för att kunna fota mystiska bilder i strålande solsken.
        Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Ja det stämmer. Rule of thirds brukar det kallas och är som sagt en uppdelning med tre lika stora delar horisontellt och tre vertikalt i ett rutmönster. Där vill man gärna att objektet ska hamna på en rad med "fokuspunkten" i ett av kryssen.

Det gör fotografiet trevligare för ögonen.

En annan sak man sak efterstäva är att ALLTID ha så lite ISO/ASA som möjligt. Kan man ställa kameran på helmanuell så ska man göra det och tvinga sig själv att lära sig kamerans inställningar. Därefter leker man med olika bländartal (f-tal eller aperture) och exponeringstid (slutartid). Slutartiden kan vara 1/500, 1/200 eller liknande och bländartalet skrivs oftast f1.4 f3.5 etc.

Ju större bländare (lägre f-tal) desto mer ljus släpps in och bilden blir då ljusare, detta gör även så att ju större bländare desto kortare skärpedjup. Fint när man vill ha objektet i fokus men allt annat väldigt mycket ur fokus, då står objektet ut och bilden blir trevligare att se på.

Ju kortare slutartid desto mindre tid släpps ljuset igenom vilket medför att bilden blir mörkare så det är där man får testa med olika isntällningar på slutartid och bländaröppning. I situationer där objektet rör sig över huvudtaget vill man ha så kort slutartid som möjligt men det går ju inte alltid om det inte är mitt på ljusa dagen och det är DÅ man drar upp ISO.

Kommentera

Gimlan ! Vi pratar om samma princip: Om du delar bilden med horisonten en tredjedel uppifrån eller nerifrån och gör lika från sidorna och drar ett streck i bilden vid dessa punkter så får du dina nio rutor

Här är några bilder där jag jobbat med detta i åtanke, man får med spännande saker i bildens förgrund på detta sätt.

Name:	Fridfullt.jpg
Views:	2
Size:	626,1 KB
ID:	1765585

Name:	Pig-on-ice.jpg
Views:	1
Size:	582,5 KB
ID:	1765586

Jag kom in efter dig Tintin: Tack där satte du den i ord
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

den där sista bilden skulle du kunnat fått med skarp bakgrund, läste nånstans att man kunde ha mindre bländare så ser resten av bilden skarpare ut. Ja de kommer bli massa exprimenterande när man kommer ut på fiske äventur med kameran....hoppas jag inte glömmer bort o fiska

hittade det, hyperfokal hette det visst
              http://www.kamerabild.se/fotograferi...-1.483452.html
              Senast ändrad av mojoman; 2013-01-02, 23:23.
              FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
              SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Det ni pratar om mina vänner, kallas gyllene snittet
                sigpic

Kommentera

Håller med dig mojoman, visserligen valde jag att lägga Pig:en i fokus men bakgrunden blev för rörig i oskärpa. Hade det varit enbart skog hade de funkat bra med kort skärpedjup.

De va detta som Tintin nämnde en del om. svårigheten är att veta när man ska och inte ska ha kort eller långt skärpedjup. Sen kan ju situationen vara sådan att man inte har tillräckligt med ljus för att ha bländare 22.

Gyllene snittet ! ja så kallas det ju på svenska, Men Tintin:s ord har jag också hört.

Kommentera

Lägg gärna upp bilder du tagit så kan jag eller någon annan bedöma dem åt dig. Det är ett enkelt och bra sätt att lära sig.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av GADDA1976, 2022-10-08, 13:58
                    2 svar
                    513 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nowinferior  
                    Startad av MrRodarch, 2024-04-21, 22:42