Rädda bilder med mycket brus - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rädda bilder med mycket brus

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det är lugnt, jag ville som sagt påvisa att det finns hjälp att tillgå förhopplösa bilder, ingen vetenskaplig undersökning om vilka verktyg som är bäste eller så. Jag retar mig ofta på att digitalkameror i allmänhet är kassa på just brusnivån, speciellt i dåligt ljus och när man använder zoomen. Det finns givetvis massa lösningar i Photoshop som kan åstadkomma samma resultat men med en hel del trixande, som mångårig användare yrkesmässigt så anser jag mig fortfarande vara ofullständig i programmet. Kan jag underlätta för andra så är det en ynnest i sånt fall :-)

Kommentera

Sen överger jag ALDRIG min Mac, så e det bara! :-) Jag kör PC hemma och skillnaden mellan att jobba i PS på PC och i Mac är enorm... kan inte förklara det annat än att jämföra det med at köra olika bilar; en PC är som en Trabant jämfört med Mac, som är som att köra en Merca eller BMW. Även om dom gör samma jobb ;-)

Kommentera

Det är ett problem. Det håller jag med om. Till de som inte har photoshop, eller vill ha ett fristående program till pc, kan jag rekommendera Neat Image. Det finns ett freeware på deras hemsida som funkar bra. Hur länge har jag inte en aning om, men det är bara att ladda hem och prova.
        Ett annat problem på mer avancerade kameror är att inte autofokusen fungerar när det är mörkt och det inte är stora kontrastskillnader på motivet.
        Har du nån lösning på det?
        !!!!!

Kommentera

Autofokusen är ett kapitel för sig ;-) För dom som inte har Photoshop så funkar Elements minst lika bra, ungefär samma funktioner fast lite nedbantat men fullt tillräckligt för gemene man. Det programmet brukar ofta finnas med i olika bundles med kameror, scannrar etc etc. Eller så finns ju DC för dom som inte är så nogräknade :-)

Kommentera

För en gångs skull är vi överens
            Photoshop Elements är ett utmärkt och lättarbetat program.
            Utmärkt och hyfsat billigt program som täcker allt (utom brus ) som man behöver som fotointresserad. Det är när man kommer över på fyrfärgssepareringar för tryck och andra proffesionella arbeten som det inte räcker.
            Jag vill inte låta som en besserwisser med halvvetenskapliga förklaringar!
            Men jag har märkt att det sitter många och försöker jobba i photoshop fast dom skulle göra samma jobb lättare i Elements. Det är som att fiska mört med havsfiskegrejer ungefär.
            !!!!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av GADDA1976, 2022-10-08, 13:58
            2 svar
            513 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg nowinferior