Påfallande ofta med digitalkameror så uppstår kraftigt brus när man plåtar i dåliga ljusförhållanden och för att finna bot på det har jag letat lite efter program som kan förbättra bilder med brus. Hittade på ett program, DFine som jag gjorde ett snabbtest på och som gav förvånadsvärt bra resultat. Bifogar en bild där halva bilden (den vänstra delen) har körts igenom brusreduceringsfiltret och den högra är originalfilen (tyvärr något skadad nu genom jpg-komprimeringen).
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Rädda bilder med mycket brus
Collapse
X
-
Verkar som en snabbare och bättre genväg än det gamla anti-moirétricket att ösa på ¨med gaussisk oskärpa för att sedan skärpa upp bilden igen utan grain? Jag tycker resultatet ser bra ut. Har också märkt att de flesta digicams är ruskigt svaga i dåligt ljus.
Kommentera
-
Magnus, du glömde att tala om att DFine är ett pluginprogram till photoshop. Man måste alltså ha photoshop cs eller elements för att kunna ha riktig nytta av programmet. Om det inte har kommit ut något nytt, fristående program?
DFine finns på http://www.scandinavianphoto.se/?570140
Det finns en billigare konkurrent som heter Neat Image och gör ett lika bra jobb och den dyrare Grain Surgery 2 som gör det bättre. -Säger dom som testat alla tre.!!!!!
Kommentera
-
m@
Arnenym, japp det finns en hel del som gör samma jobb. Såg nu att sista inkägget inte kom med. De flesta såna här extra-program är knutna till Photoshop. Neatimage är tyvärr endast för PC om vi ska vara riktigt petiga som dig. Sen finns Noise Ninja för både PC och mac (jobbar självklart som bildfetishíst i Mac!). Ville bara visa på att det finns hopp om hopplösa bilders framtid, detta var ingen djuplodande undersökning! Comprendre!?
Kommentera
-
Jag hackar inte på dig, Magnus. Jag svarade flodebanan på frågan om download. Jag antog att han som dom flesta andra kör på en Pc.
Prova det du också! Jag skrotade min gamla G3:a för några år sen och köpte en Pc istället. Numera är det ingen skillnad på snabbhet m.m. Däremot så är det en jättestor prisskillnad. Dessutom blir man kompatibel utan en massa onödigt bök.!!!!!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av MrRodarchHej,
Var ut på Vänern och fiskade gädda här om dagen och drog en 109cm smällfet förleksfisk....1 Foto-
Kanal: Bilder & fotografier
2024-04-21, 22:42 -
-
av PPalmHej! Jag och min sambo har varit ute och fiskat på samma plats ett par gånger nu, och enbart fått upp...4 Foton
-
Kanal: Bilder & fotografier
2024-06-18, 16:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av GADDA1976, 2022-10-08, 13:58
|
2 svar
512 visningar
0 gillar