Kanske ett nytt rekord? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kanske ett nytt rekord?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kanske ett nytt rekord?

tja, var och fiskade i en plats i Sthlm och fick denna skurk på kroken ?

Det är en ål på 3,8 kg!!

Jag stod i tårar och trodde att jag äntligen fått min drömgädda, stor öring eller något dylikt. Men ICKE!

Fighten varade ca 5-8 min eller mer har inte riktigt koll på det men det var riktigt kul.

C&R var en självklarhet men det var fan inte lätt att kroka av den bjässen.
    Sedan fick jag höra i sportfiskeboden att rekordet för ål i Sverige är 3,6 kg, så min fråga är då till alla er som kan och vet, är detta sant? Kan det vara så att jag har slagit det?

Mvh Benjiwi
    Bifogade filer

3725gr är rekordet.

Kommentera

För att få fisken godkänd ska vissa kriterier uppnås.

Fisken ska vägas på krönt våg, du ska ha vittnen som kan verifiera fångsten, fångaten ska fotas med ett referensföremål. Sen va det lite till..... Reglerna finns på sportfiskarna.

edit: Glömde för tusan gratta till en drömfångst! Grymt kul med lite bifångster som är fucking awesome!
      Senast ändrad av Gimlan; 2012-05-09, 09:06.
      Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Svenska rekordet togs av Åke Madsen (Ålåke) 1982 i Västby tjärn i Holmsveden på Råräka. Den vägde 3,725g

Den ålen du fick skulle ju helt klart ha slagit denna Ålen. Visserligen är den vägd på din handvåg som inte alltid visar rätt vikt. Som föregående skribent skrev så krävs det vissa kriterier innan man får en sådan vikt godkänd som Svenskt rekord. Nu skall du vara oerhört stolt i alla fall för din fångst och jag kan lova dig att vi alla här på FS. Ställer oss upp med mössan i hand och gratulerar till din otroliga fångst oavsett om den är registrerad eller ej.

Stort grattis från oss alla till dig...

Kommentera

Grymt grattis till en monsterål oavsett. Du kan ju testa att skicka in ett försök att registrera den som rekord. Jag är osäker på om det går med den vågen men man kan ju åtminstone pröva.

Kommentera

Jäklar vilken ål, så fet! Grattis till cool fångst! Synd bara att du inte hade en krönt våg.

Kommentera

Grattis!Men vad tusan tog den på om du hade väntat dig gädda?!

Kommentera

Oj vilken ål! Den verkar ha ätit ordentligt strax innan, så fet som magen är.
                Stort grattis till drömfisken. Prova att anmäla den, det går ju alltid att skicka in vågen för kontroll om de kräver det.

Kommentera

Tack alla för svaren och tack för gratulationerna =) Ja jag skulle haft lite mer koll då jag fick upp den dessvärre. Absolut ska jag skicka in den och göra ett försök samt skicka in vågen med hehe. Tack för alla tips också.

Jag körde bottenmete då jag hörde från de andra som fiskar mer i de vattnet att för att få upp monster borrar samt storgädda så var detta tricket, men dom glömde nog tala om för mig att man även kunde få en ål också... haha

Kommentera

Jo tack, där har man fiskat ett antal ggr. Vet att det finns riktiga monster till abborre där, såg en på dryga 2 kilo landas av en kille där för något år sedan. Men det är ju även allmänt känt att det finns ål där, så man kanske bör se upp med vilka metoder man fiskar. Stort grattis till fetingålen, synd att den inte kunde returneras då den är rödlistad.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av GADDA1976, 2022-10-08, 13:58
                    2 svar
                    510 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nowinferior  
                    Startad av Krokben, 2023-05-27, 22:48