Tror tyvärr inte den vägde 30 kg!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
30-kilos gädda
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Hemi Visa inläggJag tror det. Likaväl tror jag på Åke Nilsson 21, 45 kg från lödde å, klockrent Sveriges största dokumenterade spöfiskade gädda. Andra större kan ha tagits men den är nära nog helt säker..Det verkliga svenska rekordet.
Jag tvivlar inte heller på Åke Nilssons gädda från Lödde å på 21,45 kg. Gäddor på över 20 kg existerar utan minsta tvivel!!
Däremot tror jag inte en sekund på att gäddan på bilden väger 30 kg. Ser helt enkelt inte möjligt ut, tyvärr. Hade varit jättekul om den gjorde det men tyvärr tror jag inte det...inte ens i närheten faktiskt. 30 pound möjligtvis
Titta bara på gäddan från Holland på 19,5 kg och betänk att denna gädda skulle väga 11 kg mer...aldrig!!Senast ändrad av PederE; 2009-05-04, 17:42.
Kommentera
-
Varför godkändes inte Nötzlis gädda? Är väl tagen enligt samma princip som inplanterade karpar i privata vatten? Vad säger regelboken?
Hur räknas en fisk som är stor och tagen av samma fångstman två ggr? Exv. om man planterar in fjällkarpen Berit och fångar henne på söndag vägandes 22 kilo och sedan påföljande torsdag då hon har ätit upp sig på ett kilo boilies? Har jag då fått en på 22 och en på 23, eller hur resonerar man?Allt är mört som glimmar!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Lucius Visa inläggVarför godkändes inte Nötzlis gädda? Är väl tagen enligt samma princip som inplanterade karpar i privata vatten? Vad säger regelboken?
Hur räknas en fisk som är stor och tagen av samma fångstman två ggr? Exv. om man planterar in fjällkarpen Berit och fångar henne på söndag vägandes 22 kilo och sedan påföljande torsdag då hon har ätit upp sig på ett kilo boilies? Har jag då fått en på 22 och en på 23, eller hur resonerar man?
Dock är det inte så enkelt som att man kan ta en fisk en vecka, mata ett kilo boilies och sen ta fisken igen.
Iallaf inte i ett normalt vatten.
Kommentera
-
Tror nog den väger sina 30kg, skulle mannen hålla upp gäddan helt från marken skulle den hamna uppe vid hans armhålor, vilket styrker att den förmodligen är 146cm. Fisk som hålls "rakt upp och ner" som denna tenderar även att kunna se "taniga" ut på bild, vilket denna trots det inte gör, han försöker heller inte få gäddan att se större ut än vad den är med typ vidvinkel eller att han håller fram fisken osv.
Fotograferad "bättre", framförallt närmare fisken, med gäddan tex. i famnen eller liknande, skulle få den till ett "monster"....
Kommentera
Foton
Collapse
-
av MrRodarchHej,
Var ut på Vänern och fiskade gädda här om dagen och drog en 109cm smällfet förleksfisk....1 Foto-
Kanal: Bilder & fotografier
2024-04-21, 22:42 -
-
av PPalmHej! Jag och min sambo har varit ute och fiskat på samma plats ett par gånger nu, och enbart fått upp...4 Foton
-
Kanal: Bilder & fotografier
2024-06-18, 16:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av GADDA1976, 2022-10-08, 13:58
|
2 svar
512 visningar
0 gillar