30-kilos gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

30-kilos gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Hemi
    Be Best, de gäddor som Jurg N. köpte levande av yrkesfiskare (19,0/25,0/28,35 kg) är ursprungligen tagna i Bielersjön en om jag fattat det rätt stor djup alpsjö. Däremot är ju värdsrekordgäddan på spö, vill minnas att den vägde 25,5 tagen i en grusgropssjö. Petey 21, alla fiskare är väl intresserade av monstergäddor fullt naturligt. Uppgifterna har stått vid skilda tillfällen i FJ, mina uppgifter är inte från den artikel du nämnde. Kolla med FJ. Möjligtvis har jag även någon annanstans oxå läst om fisken ifråga. En möjlighet måste ju vara tyska onlinesidor.
    Historien bakom Jurg N och hans fiskar känner jag till. De fiskarna godtogs av alla listor utan att blinka när de presenterades. JN skrev även helt otroliga storys om hur han hade för vana att fiska storgädda i sjöar, kanaler och dammar varthelst han kom och hade tid. Vanligen satte han en 5kg gädda som bete. Både FJ, FFA och Esox hade hyllningsnotiser om honom. Esox till och med publicerade en artikel av honom.

Det var när en uppmärksam läsare erinrade sig att han hade hört talas om en yrkesfiskare i Bielersjön, som trax innan fått en enorm gädda i nätet och det var när han kollade upp den fisken, som hela bluffen kom i dagen. Och efter det är det många argusögon världen över som stirrar en extra gång på foton av stora fiskar. Peter Grahn, för att nu nämna en kritisk censor, har ju jobbat hårt för att rensa ut tvivelaktiga fiskar ur svenska topplistor.

Och som du vet har det förekommit att bluffare tagit andras gäddbilder och sen spegelvänt fisken och trixat ihop en egen variant så den sett äkta ut. Har för mig att en norrman för inte så länge sedan var på väg att få en guldrulle för det besväret.
    Senast ändrad av BeBest; 2004-09-27, 09:40.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest
      Historien bakom Jurg N och hans fiskar känner jag till. De fiskarna godtogs av alla listor utan att blinka när de presenterades. JN skrev även helt otroliga storys om hur han hade för vana att fiska storgädda i sjöar kanaler och dammar varthelst han kom och hade tid. Vanligen satte han en 5kg gädda som bete. Både FJ, FFA och Esox hade hyllningsnotiser om honom. Esox till och med publicerade en artikel av honom.

Det var när en uppmärksam läsare erinrade sig att han hade hört talas om att en yrkesfiskare i Bielersjön vid strax innan fått en enorm gädda i nätet och kollade upp den fisken, som hela bluffen kom i dagen. Och efter det är det många argusögon världen över som stirrar en extra gång på foton av stora fiskar.

Och som du vet har det förekommit att bluffare tagit andras gäddbilder och sen spegelvänt fisken och trixat ihop en egen variant så den sett äkta ut. Har för mig att en norrman för inte så länge sedan var på väg att få en guldrulle för det besväret.
      tror den gäddan var norsktrekord ett tag!

Kommentera

30-kilos gädda

Be Best,hehe..jo. tror det var en viss Roy Tait, norrman, som påstod sig ha fått en 22,74 gädda. Har för mig att han tom fick en Abu-drömresa. Bra bild på fisken, norsk rekord givetvis. Flera år senare tyckte sig en uppmärksam peson känna igen fisken. Den visade sig var ett fotomontage från en bild på en 10,5 kg fisk från tidningen sportfiskaren 1952....Det finns fler ex..norska "storfiskaren" minns inte hans namn som fått TVÅ gäddor över 20 kg, den ena över 20 den andra över 21 kg. Reportage osv...Påstod sig köra trolling med "mus" som upphängare före hi-lo wobbler i 56-60 m djupa sprickdalar i en i övrigt runt tre m djup sjö. Bluff visade det sig senare...

Kommentera

30-kg gädda

Vill minnas att Peter Grahns sammanställning av 20-gäddor fångade i sverige oavsett redskap resulterade i endast fem någorlunda säkra, någonsin. Jag har fö själv sett en bild på en enligt uppgift nätfångad 21 kg,s från sthlms norra skärgård. Hittade den i en typ natur å kulturbok för många år sedan, när jag luskade på bibblan efter Hö-förekomster i sthlms län (före utsättningarna). Gäddan är fotograferad brevid en liten grabb kortare än gäddan...bra bild, megakloss, har annars aldrig hört talas om den...

Kommentera

Är ganska säker på att Peter Grahn godkänt denna gädda som en av de allra största rätt dokumenterade. Just för att få fram ev. maxvikter på gädda.

Kommentera

Vikten på dryga 30 pannor på gäddan på bilden behöver inte alls ifrågasättas. Den är verifierad och rätt. Fisken är nätad i en "gravel pitt" och finns med i officiella listan över världens största gäddor oavsett fiskemetod. Näst största gäddan hittades självdöd i en annan "grusgrop". Även denna från Tyskland.

Kommentera

Ursprungligen postat av Petey21
                Jag tror själv helt klart på uppgifterna, tittar man på fisken ser man hur grymt grov den är, och den är rätt lång med, tänk på att den dessutom släpar i marken. Det enda som inte ser "stort" ut är skallen, visserligen är den stor men inte så där groteskt stor som vissa gäddor, men om den bara var 12 år gammal förklarar det saken.

Hemi, vet du var det finns mer info om denna fisk? Helst online, men nån tidningsartikel duger med. Det enda jag visste var vikten och att den kom från Tyskland, det var det enda som stod i artikeln (som för övrigt handlar om stora gäddor i Europa, intressant artikel för de som har den tidningen). som bilderna kom ifrån.
                Kontakta engelska gäddklubben PAC. I en av deras klubbtidningar finns en bildartikel om de tio största gäddorna i världen oavsett fångstmetod. (Har tidningen här någonstans i gömmorna) Även Fehmis gäddor finns med.
                Dom var ju så stora som sagts, bara fångsmetoden som var tveksam.

Kommentera

min pappa har fått en på 21 kilo men den där var för jävla fett men den som min pappa fick var för jävla lång

Kommentera

Ursprungligen postat av TOBBE3 Visa inlägg
                    min pappa har fått en på 21 kilo men den där var för jävla fett men den som min pappa fick var för jävla lång
                    Gädda på 21 kg, tagen i nät eller? Annars vore det ju ett svenskt rekord.
                    A bad day of fishing is better than a good day of work.
                    http://markusfiske.blogspot.com

Kommentera

Många pappor har " tagit" 20 kgs gäddor, 99, 9% av historierna är sakligt rent nonsens, avdelning tomtar och troll. Okunniga människor, totalt ovetande om tex vikt och längdförhållanden på djur. Noll koll. Exemplen på hur tex människor svär på vilda fajter med odjur i de Svenska skogarna. är belysande..Fasansfulla kamper på liv och död mot drakarna..5 - 8 m långa..(en meter långa ofarliga snokar)

Gäddhistorierna är många gångar på samma nivå...99 % fantasi..Fast tvivlar inte på att de själv ärligt tror på dem, stenhårt..Grunden är okunnighet..Vidskepelse..
                      Senast ändrad av Hemi; 2009-05-04, 15:26.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av GADDA1976, 2022-10-08, 13:58
                      2 svar
                      510 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nowinferior  
                      Startad av Krokben, 2023-05-27, 22:48