Vackraste gäddan någonsin? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vackraste gäddan någonsin?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Petey21
    Om detta är en albinogädda eller inte låter jag vara osagt, men den ser minst sagt blek ut och möjligen en antydan till röda ögon. Har försökt hitta info om albinogäddor, det verkar som att de möjligen finns men verkar vara extremt sällsynta, hittar än så länge ingen annan bild än denna.
    Jag tycker det ser ut som den gäddan varit död några timmar. Då brukar de få den där mönsterlösa guldfärgen en stund innan de mörknar helt.

Beträffande albinofärger hos fiskar är det lite lattjo. Det finns utställningsvarianter bland guppies vilka räknas som albinos men har mera färger än damerna vid huvudbordet på nobelfesten! Fast alla är lika rödögda som om de glöggat hela natten!
    På den här sitens fotosida kan man hitta en del tjusiga rödögon bland andra balklänningar.
    Learn about: Selecting quality guppies, breeding guppies, guppy shows, guppy photos, guppy supplies.
    Senast ändrad av BeBest; 2004-10-05, 08:35.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av Martin_G
      Jag har lagt upp ett par bilder i fotoalbumet med "mycket" teckning:

En liten:

En större:

Tagna i samma sjö. Alla gäddor i sjön har inte så mycket teckning på magen, men en hel del har.

/Martin
      Det där e Leopardgäddor!
      sigpic

Kommentera

Muskellunge?

Ursprungligen postat av ruskis
        Precis min tanke Petrus!Väldigt likt en muskie,och jag har för mig att någon organisation i Americat hade kollat på någon undervattens film från Sverige och sett en Muskie/pike blandning..
        Har även hört att det gjordes vissa försök i någon Svensk sjö,med att sätta ut Muskies..
        Såg att detta tydligen var ett aprilskämt, men rent vattentemperaturmässigt etc. så borde det väl gå? Vad jag dock vet är att eftersom vår vanliga gäddas rom kläcker tidigare än vad muskellungens gör, så käkar gäddorna snabbt upp muskiesarna vilket gör att de som små sällan klarar sig i gäddtäta vattendrag. Dock verkar ju en del kunna överleva till fertil ålder och hybridisera med vanlig gädda. Så frågan är: finns det muskellunge i svenska vatten? Om fiskesnackare som får upp exemplar som verkar misstänkta kanske det kan vara värt att skicka dem till Statens Veterinärmedicinska Anstalt för bestämning (vilket troligen måste ske genetiskt). Snabb bestämning kan ju ske med de särdrag som beskrivs på muskies101, antal porer i underkäken etc. Annars finns det mer information om insändning av fisk hos SVA.

Kommentera

Blev lagom snopen när jag hörde att det var ett april-skämt,så jag begav mig in på fiskejournalens hemsida.Jag gjorde en sökning i deras arkiv och kan inte hitta deras aprilskämt där.Någon annan som kan verifiera "april-skämtet"?

Kommentera

Lite fult med egna fiskar men följande fiskar är i mina ögon förtjusande vackra (kanske för att man växt upp bland mörka otecknade insjögäddor..?)

Senast ändrad av Danne; 2005-05-17, 13:03.

Kommentera

Ett mycket välformulerat aprilskämt!
              Tror jag gick på det. Har absolut kommenterat det tidigare eftersom möjligheten att sätta ut dessa luringar var på tapeten i våras!
              Snyggt jobbat Jan Olsson!
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Min egen nämnda gädda påminde om Dannes sista men mer "marmorerad" framför allt huvudet...

Kommentera

Den har ätit strömming!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av rapala
                    Det var någon som lade in en bild på en gädda som hade fångats i Sundsvallstrakten som också var helt obeskrivligt vacker..
                    Är det en Slider 7 eller 10, på din rekord borre?

Kommentera

min fiske kompis hahahhahahahahaha
                      farsan tog bilden ty 14.,5

Kul

//joje

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av GADDA1976, 2022-10-08, 13:58