Tillverka dina egna ismetevippor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tillverka dina egna ismetevippor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
    Med de där "klämmorna". Blir det inte många blindfäll och spottade fiskar?
    Konstigt nog inte alls, de gäller att känna sig fram när man riggar spöt vid hålet, och provar 1-2gånger om den sitter för hårt eller löst.

Jag brukar lägga linan såhär i klämman för att förhindra blindfäll eller "spottade fiskar" De har funkat perfekt för mig, har nästan inte tappat någon fisk sen jag börjat ismeta, kanske någon enstaka.
    Click image for larger version

Name:	IMG_1440.jpg
Views:	1
Size:	449,2 KB
ID:	1761901
    Kolla in bloggen vettja!! http://teamgalgrepp.wordpress.com/

Kommentera

Extremt sällan händer det att gäddan tvekat av motstånd i linutlösaren, och vad jag kan utröna har det bara varit tal om minisnipor. Fiskar jag efter annan art så skippar jag dock utlösaren. Då har jag en lättare vippa som löser ut lätt. Kör då förstås även med mindre betesfisk, så det inte blindfäller. Med andra arter avser jag gös, abborre och inom en framtid kanske även öring?

Tycker att den linutlösarfunktionen fungerar kanonbra, man lär sig ganska fort hur långt in i utlösaren man bör ha linan för sin mört. Fiskar man med mindre mört, under 20 cm, så är det väldigt liten risk för blindfäll, så då behöver man ju inte sätta linan så hårt. Jag resonerar på det viset att om gäddan inte tar då ordentlig så är den mest troligt inte värd att få upp...
      http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Schmax Visa inlägg
        Tja!
        Tänkte visa er hur jag gör mina vippor. Detta kostar inte alls mycket och är väldigt värt och ha!
        Ganska många steg, kolla noga.

Detta behöver man: Rensband, krympslang, tändare, eltejp, superlim, sprayfärg (biltemas), sax, buntband, sterolitkulor/frigolitkulor(finns och köpa på Panduro Hobby) och en stark avknipsare!

Du börjar med att klippa av en lämplig längd rensband, 40-50cm är bra.
        [ATTACH=CONFIG]37985[/ATTACH]

Sen tar du och klipper av en bit krympslang, ungefär en 7-10cm lång bit. Trä över den på rensbandets ena sida och "elda fast den" lämna över en lite stump för att skydda linan mot rensbandet (se bild)
        [ATTACH=CONFIG]37986[/ATTACH]

När du är klar med detta. Så är det dax och klippa av en bit bundband. Klipp av en bit på 1-2cm. Tejpa sedan fast denna bit på krympslangen som krympt på rensbandet. Tejpa dock inte mer en 1-2varv.
        [ATTACH=CONFIG]37987[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]37988[/ATTACH]

När detta är klart. Så ska du klippa av en till rensbandsbit, som nästan är lika lång som krympslangsbiten du krympt fast. Denna ska du täcka med krympslang också. Spara en stump på denna också, för att skydda linan (se bild) Denna bit tejpar du också fast, men bara med 1-2varv! Tejpa fast ganska hårt, så den klämmer hårt!
        [ATTACH=CONFIG]37989[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]37990[/ATTACH]

När du är klar med detta. Så ska du täcka nästan allt detta med krympslang, detta kan vara lite jobbigt, då krympslangen kan vara lite väl liten. För att få på krympslangen så smidigt som möjligt så kan man "stretcha" ut krympslangen. Detta gjorde jag med 2 mejslar. När du "stretchat" klart slangen, så trär du bara över den från bottnen av rensbandet och sätter på den runt krympslangen som är på toppen av rensbandet, inte hela vägen, bara till där det börjar klämma (Se bild)

[ATTACH=CONFIG]37991[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]37995[/ATTACH]

Nu är du nästan klar! Bara sterolitkulan kvar. Gör ett hål i mitten va kulan med en mejsel eller liknande. Sen är det bara att trä igenom den från bottnen av rensbandet. Efter detta så är bara spraylackningen kvar! Kör först ett lagar färg, låt torka, och lacka sen en andra omgång, låt torka. Sen är det bara att limma på den! (Se bild)

[ATTACH=CONFIG]37994[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]37996[/ATTACH]

Klart!

[ATTACH=CONFIG]37997[/ATTACH]

Ganska lätt att göra faktiskt, och kul! Hoppas ni fick lite nytta av detta

Mvh/ Maxx
        Ett tips spraya me svart så de blir som ett öga så syns de bra,jag har gjort likadana me 80mm frigolitkula o svart i mitten,testa du blir inte besviken kan jag lova bra "guide" najs.
        Vattnet e alltid blött

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av lsjonsson, 2022-07-06, 08:58
        8 svar
        1 665 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg niklaus
        av niklaus

Arbetar...
        X