Artikel: Flötestrolling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Artikel: Flötestrolling

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hej!

Ofta använder vi löjja fångad i sjön, på vissa platser går de faktiskt att håva på hösten, annars brukar jag fråga "granngubben" som fiskar med nät om jag inte kan få ett tiotal! Siklöjan dör dock välldigt lätt därför jag brukar använda den frusen!

Ska jag köra levande är ju mört smidigast, eller abborre som man brukar kunna jigga upp lite snabbt!!
    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

SÅ, nu har jag fixat lite mer, tror inte jag behöver redigera mer nu!

Kommentera

Mycket trevlig läsning herr Grävling.

Kommentera

Riktigt bra!
          Team Skatbo - Följ gärna vårat (oftast misslyckade) fiske på vår blogg!

Kommentera

Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
            Hej!

Tack för alla fina kommentarer, uptrace kan nog vara idee att använda, har dock aldrig själv kännt något behov av detta, undviker ju gärna grövre material då det blir mer motstånd i vattnet, förmodligen marginellt dock!! Kanske speciellt på hösten då det är lite mer fart på gäddorna!

Har fixat med rubrikerna nu, hade gärna lagt upp en pdf också men den var tydligen för stor!
            upptrace är speciellt bra med levande beten, annars kommer du förlora ett och ett annat tackel då mörten flyr uppåt och gäddan kliper den och linan. jag kör med 0.32 flät och 0.45 nylon, funkar fint det med . men jag flötestrollar oftast lite högre upp i vattenmassan och bryr mig inte så hårt hur motståndet av linan är. Paravaner är fina flöten och enkelt. vi tog 3 över 10 på en dag i höstas och alla högg på paravantacklade beten ganska ytligt i ca 1 knops fart. ingen ville ta på fde 2 beten vi hade bakanför båten ca 20m.

Kommentera

Ursprungligen postat av pasi75 Visa inlägg
              upptrace är speciellt bra med levande beten, annars kommer du förlora ett och ett annat tackel då mörten flyr uppåt och gäddan kliper den och linan. jag kör med 0.32 flät och 0.45 nylon, funkar fint det med . men jag flötestrollar oftast lite högre upp i vattenmassan och bryr mig inte så hårt hur motståndet av linan är. Paravaner är fina flöten och enkelt. vi tog 3 över 10 på en dag i höstas och alla högg på paravantacklade beten ganska ytligt i ca 1 knops fart. ingen ville ta på fde 2 beten vi hade bakanför båten ca 20m.
              OK!

Har faktiskt inte funderat så mycket på att det är så det går till under ytan! Har som sagt aldrig blivit av med ett tackel, men som du säger låter det ju inte alls helt otroligt att det skulle kunna hända!

Va skönt det ska bli med höst nu börjar snart gäddfisket på riktigt igen!

Kommentera

Hej,
                tack för en mycket välskriven och inspirerande artikel. Skönt när man hela tiden får rådet att det funkar lika bra med det du har... Ska testa denna metod nästa gång jag är ute på sjön
                /Sulan

Kommentera

Hej Sulan!

Kul att du gillade den, blir ju "taggad" att skriva fler!

ha det gott!

Kommentera

Underbart! Finns det möjlighet att få denna mailad som pdf. om du har den klar? Annars fixar jag det själv.

Stort tack för att du lägger ner tid, energi och kunskap och förmedlar vidare!
                    Besök gärna min blogg, Fiskebröder i söder

http://www.fishbrain.com/Carlsson
                    http://www.ichtys.se

Kommentera

Hej!

KUL att du gillade den! Den finns som pdf!

Skicka ett pm med din mailadress så löser jag det!
                      Senast ändrad av Grävlingen; 2011-09-22, 14:34.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lsjonsson, 2022-07-06, 08:58
                      8 svar
                      1 657 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg niklaus
                      av niklaus

Arbetar...
                      X