att tillverka tvinnade tafsar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

att tillverka tvinnade tafsar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• att tillverka tvinnade tafsar

Hur man gör tvinnade tafsar

Att kunna göra tvinnade tafsar kan vara bra att veta, ifall man kanske skulle råka sätta sin sista wire tafs, eller om man T.EX. fiskar abborre i ett gäddrikt vatten och inte vill använda tafs.

Först av allt så måste man ju veta vilket fiske man ska ha tafsarna till, ska man ha det till horngäddefisket så behövs ju inte särskilt tjock lina, ska man däremot fiska Gädda så ska man helst ha lite tjockare lina.

Jag använder 0.30 abulon nylonlina till mina horngäddatafsar, ska man fiska gädda så bör man använda minst 0.40 nylon/FC.
    Click image for larger version

Name:	DSC_0287.jpg
Views:	1
Size:	725,4 KB
ID:	1805076
    Jag tvistar mina 2 gånger, dvs att jag först viker dem på mitten, och sen mitten igen. Alltså ska man ta 4 ggr så mycket lina som man vill att tafsen ska vara lång, och lägga till ca 10 cm extra för att ta igen svinnet i själva tvinningen, Jag lägger även till 20 cm extra för att fästa linänden en bit upp på tafsen, detta kan göras längre om man vill.

Börja med att dra ut linan, dvs att man drar i linan så att minnet efter spolen försvinner.

När du har gjort detta så vik linan på mitten. !obs! vik inte öglan som bildas, den ska vara rund, och inte ett V.

Name:	2.jpg
Size:	437,7 KB
ID:	1805077
    Ta höger tumme och pekfinger(om du är högerhänt) och pressa linan mellan dem så att en ögla bildas i den storlek du själv vill ha den. Ta sedan vänster hand och dela på linan som är på andra sidan fingrarna, pressa sedan vänster tumme och pekfinger lätt mot linan som du nyss delat på, försök att ha ett 2-3 mm mellan linbitarna.

Name:	3.jpg
Size:	538,6 KB
ID:	1805078
    Börja sedan att rulla linan med höger hand, och när du kommit 10-15 cm så släpp höger hand, för in den mellan linorna på andra sidan om vänster hand och dra neråt så att linan inte tvinnar sig på den sidan också. Fortsätt att göra detta hela vägen ner, slå en enkel kärringknut längs ner, så att linan inte glider upp där.

Name:	DSC_0305.jpg
Size:	412,6 KB
ID:	1805079
    Vik sedan linan en gång till, fast inte på mitten, änden där knuten sitter ska vara så lång som man vill ha fästknuten upp på tafsen +2-3 cm beroende på hur stor ögla man har.

Gör sedan en ny ögla och börja tvista sedan hela vägen ner, till din första ögla.

Väl här nere så ta stumpen som blev över och trä den igenom öglan tills den har kommit hela vägen runt tills den pekar mot tafsen, tvista sedan den tills stumpen är slut, slå sedan en kärringknut över den och tafsen så att den stannar där.

Name:	DSC_0317.jpg
Size:	369,3 KB
ID:	1805080
    klipp bort överflödet efter knuten. och slå en enkel kärringknut på var sida om öglorna.

trä sedan på lekande och/eller ett beteslås på var sida, men se till att att fiska med den biten där "stumpen" var närmst betet.

Name:	fardig.jpg
Size:	688,5 KB
ID:	1805081
    Man kan även strunta i beteslåset närmst betet och bara använda öglan där, men jag rekomenderar att andvända ett hyfsat stort beteslås, det ger skydd en bit upp på tafsen också.

Glöm inte att byta tafsen ofta. Byt efter VARJE fångad gädda, så gör ett par st före fisket. Till horngädda behövs det inte bytas så ofta.

Ge gärna lite feedback SKITFISKE på er

Name:	DSC_0321.jpg
Size:	348,0 KB
ID:	1805082

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av lsjonsson, 2022-07-06, 08:58
8 svar
1 643 visningar
0 gillar
Senaste inlägg niklaus
av niklaus

Arbetar...
X