Det finns många tillfällen då det är helt suveränt att mäska med beten utan att använda mäsk. Jag tror att de flesta metare med lite erfarenhet någon gång har hamnat i den situationen. Oftast för att man vill undvika att småfisk dras till en fiskeplats. Det är vare sig roligt eller ovanligt att man får en invasion av löja, mört eller annan småfisk när man egentligen har planer på att håva riktigt fina karduller. Ni vet säkert hur det känns. Vid andra tillfällen är man kanske rädd för att övermäska eller så vill man helt enkelt prägla fisken på att leta beten.
Problemet man ställs inför är hur man skall få ut betena till fiskeplatsen. Det finns flera lösningar. Det första man tänker på är förstås att använda en feeder. Ett annat är att "spodda". Det treje sättet, som jag tänkte ta upp här, är att använda sig av en bait binder. Det mest okända men oftast det mest effektiva. Framför allt när fisken är lite mera i mat-tagen och som framför allt lämpar sig när man har flötmete i sinnet.
Det finns tre sorters huvudgrupper av binders. Den första och minst använda i Sverige är leam. Främt grey leam. Detta används för att binda bollar med jokers eller fjädermygglarver. Det används flitigt i tävlingssammanhang med jag går inte närmare in på det den här gången.
Det andra sättet är att binda med Arbabica eller Sticky Mag. Det används i princip uteslutande för att binda maggots. Det tänkte jag ta upp i del 2 (som dröjer).
I Del 1 skall jag koncentrera mig på en sorts "partikelbindare". De brukar kallas bait binder. Det är hyfsat nytt i Sverige och jag har faktiskt inte träffat på någon mer som använt det. Dessa sk binders är oftast gjorda på finmald majs och stärkelse.
Tillsätter man bindern till lite lätt fuktade partiklar av något slag så kan forma bollar på ett grisblink. Bollarna kan man sedan skjuta ut med en bella. Man kan också stoppa en hel feeder eller spod full med den bindande massan. Alternativt kan man plugga ändarna på feeedern/spoden med en binderboll.
Jag har själv testat en sorts partikelbindare för att göra bollar av hampa, majs och pellets när jag flötmetat sutare och brax. När man flötmetar driftar flötet oftast lite. Mäskar man upp en yta på ca 5*5 meter med binder-bollar är det mycket effektivt att låta ett flöte drifta av mäskplatsen. Men det har även fungerat för bottenmete.
Nedan följer en liten instruktion av hur det går till att blanda ihop sina beten med en binder.
Betena som kan bindas är "orörliga" beten. Partiklar och pellets är väl lämpade. Jag tror att det går att binda nedfrysta maggots. Det skall testastill våren. Tills dess skall jag låta det vara osagt.
I det här exemplet har jag använt mig av Top Mix ready made hampa. Det går naturligtvis lika bra med egenkokt hampa eller andra typer av beten och från andra leverantörer.
Bindern jag använde är Top Mix Bait binder. Bindern löser snabbt upp sig i vatten. Den finns i naturell samt en räcka med smaksatta varianter. Jag gillar Spekulatis. En killer för brax. Det går bara åt en gnutta och jag gillar att påsarna är återslutbara. Som ni ser står det 44kr på påsen men priset i de flesta butiker ligger på 25-30kr. En påse räcker till flera turer. En regel som gäller är dock: desto större bete, desto mera binder går det åt.
Häll i betena i en låda. Se till att de är lätt fuktade. Men bara lätt. Du kan fukta med flytande aromer, vatten eller en blandning av dessa. Kom ihåg att vi pratar om någon centiliter med väska per kilo partiklar. De flesta partiklarna är dessutom redan blöta nog i sig (om de är frysta eller konserverade).
Häll över lite binder. Det behövs bara en gnutta. Här gäller det att testa sig fram lite. Det behövs inte mycket. Börja med lite binder. Binder det inte ordentligt kan man hälla på lite mer i ett senare läge..
Vänta i någon minut. Går et att binda en boll? Om inte och det känns för torrt så funkta med en gnutta vatten. Vi pratar om centiliter. Om det känns fuktigt men inte binder så häll på lite mera binder.
Till slut får kan du göra bollar, klara att skjuta ut. Blandningen på bilden har egentligen lite väl mycket binder. Man kan klara sig på bra mycket mindre när man fått mera rutin. Bilden är tagen från min premiärtur 2006.
Till slut är det bara att forma bollar och lägga dem i bellan. Precision i skotten skadar inte. Träning, en gnutta koncentration och framför allt: tappa inte lugnet om en boll går snett, går kort eller för långt. Ta ut ett riktmärket. Klippar upp wagglern och kasta ut. Även om du missar några av de första skotten så är det viktigt att fortsätta att skjuta på den plats du hade tänkt att mäska på från början. Till slut sitter skotten.
Min Drennan katapult väntar på att skjuta ut.
Ovan ser du några Top Mix Red Carp pelletsbollar med Strawberry bait binder. Jag fuktar mina pellets med en blomspruta. Det går nästan att forma bollar av fuktig pellets men med lite binder blir det ännu lättare och säkrare att skjuta ut utan att de spricker. Ovan
Ett annat användningsområde för betebinders är att få vanligt mäsk att binda lite extra. Ytterst effektivt när man vill ha mycket mat i mäsket eller om man vill att det skall hålla ihop bättre. T.ex när man skjuter ut det långt eller om det strömmar mycket. Det är t.ex väldigt effektivt att hälla i grevel (småsten) i mäsk och binda det lite extra när man mäskar i starkt strömmande vatten.
Av Benni Stefanuti,
Team Constellation Stockholm