Artikel: Hemmagjord Vertikalrigg av: Skruttapan - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Artikel: Hemmagjord Vertikalrigg av: Skruttapan

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Artikel: Hemmagjord Vertikalrigg av: Skruttapan

Min version på vertikalrigg för naturligt bete

Fiskat gös en del dom sista månaderna med denna rigg, påstår inte på nåt sett att jag kom på den här riggen eller nåt utan det här är bara nåt jag satt hemma och knåpade ihop en kväll, finns säkert redan ute på marknaden. Denna artikel riktar sig främst mot dom som kanske inte har möjligthet att ta sig själva till nån fiskeaffär eller kanske inte har pengar till nån dyr rigg utan får ta vad man har hemma. Riggen använder jag har jag när jag fiskar gös men det funkar lika bra på andra rovfiskar så knyt på en tafs av knytbar tafs eller flourcarbon för att skydda mot gäddtänderna. Hittils har jag inte tappat så mycket fisk kanske är det just gösens beteende just nu eller så är det för det är två trekrokar i tacklet vilketsom så funkar det.
    Artikeln är beskriven i idiotformat så alla fattar även sånna som jag!.

Du behöver följande:
    Superlim
    Ståltråd
    Kniv (går med vass sax)
    Avbitartång
    Tjockare flätlina (jag använder 0,30 men ner till 0.20 går nog fint)
    Vassa krokar storlek 6-7
    Gamla billiga jigghuvuden

Du börjar med att knipsa bort kroken på jigghuvudet men lämnar en bit av skaftet just för att den biten ska kunna hålla betesfisken på någolunda bra sätt. Därefter tar du även bort blyet på skaftet så du lämnar själva skallen kvar.

Därefter knipsar du av en bit ståltråd och böjer runt öglan på jigghuvudet, här gäller ögonmått då det ska bli en del ståltråd över på varje sida.

Nu tar du ändarna på ståltråden som du lämnade och böjer dom (nyp försiktigt med avbitartången) det är viktigt att du böjer nog så dom pekar inåt när du trycker in dom i fisken annars finns det större risk att betesfisken kan glida av. Sen säkrar du ståltråden med nån droppe superlim så allt sitter.

Över till kroktacklet, här knyter du bara på första kroken och trär linan igenom öglan på andra kroken. Därefter tar du kroken som du knöt på och snurrar fast den främre kroken så den sitter på lagom avstånd men tänk på att du lämnar lite lina så du kan justera efter betesstorlek.

Nu knyter du på tacklet på öglan på jigghuvudet och självklart säkrar med nån eller några droppar superlim så det sitter ordentligt.

Tacklet klart och redo att möta djupens vampyrer!

Du riggar på så vis att du kör in jigghuvudet in strax under hakan på fisken och trycker in i hjärnan på fisken ( du känner när du träffar rätt), därefter vinklar du ståltråden rätt och trycker in dom i skallen på betesfisken, sen är det bara sätta trekrokarna i ena sidan av betesfisken (alt i buken).
    Jag har även börjat experimentera med diverse, imorn ska jag pröva med slang på ståltråden och se vad det blir för effekter.

WOW !! ser bra ut

Bra tips på hemmafix ...bra jobbat !

Mvh Thomas

Kommentera

Tackar, bara ut o pröva

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av lsjonsson, 2022-07-06, 08:58
      8 svar
      1 675 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg niklaus
      av niklaus

Arbetar...