Artikel: Gäddmete del 2, av Luis Rasmussen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Artikel: Gäddmete del 2, av Luis Rasmussen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Artikel: Gäddmete del 2, av Luis Rasmussen

Skriven av: Luis Rasmussen

"I denna del ska vi titta lite på den övriga utrustningen, samt lite saker som gör din dag vid vattnet lite mer dräglig oavsett väder och vind. Gäddfiske är inte fiske i varmt och soligt väder – Nej, det är ett nötande i alla väderformer, helg efter helg och du kan inte sitta hemma för att det regna eller snöar, hemma ger inga fiskar. Fiskar du bara när vädret är bra och gynnsamt för dig, under perioden november till en bit in i april, då blir ditt fiske väldigt begränsad med tanke hur den svenska vintern kan vara. De dagar var vädret är lugnt, varmt och soligt, och jag har fått stor Gädda är lätt att räkna på en hand.

Då man oftast fiskar heldagar är en bra stol ett måste och du bör välja en med justerbara ben och gärna en Recliner modell, var du kan ställa in ryggstödet i olika lägen. Den bör vara gjord i Aluminium och inte vara tung, du har ju en del andra saker att släpa på under din vandring till och från vattnet. Ett stort parasoll, antingen ett ovalt som mäter 300 x 250 cm med stormsides är absolut att föredra eller ett vanligt parasoll som är 300 cm i diameter, de sistnämnda kan vara lite svåra att hitta nu för tiden.

Till dina deadbaits behöver du en mindre baitbag som klarar att hålla din deadbaits frysta åtminstone över ett dygn, det finns många modeller och storleker på marknaden som är gjorda för boilies, de fungerar utmärkt till detta ändamål och det är en fördel om det finns en insats av plats, så du lätt kan rengöra baitbagen. För dina livebaits behöver du ett bra spann med tätslutande lock och det bör vara så pass genomskinligt att du ser om dina livebaits behöver friskt vatten eller om det är dags att sätta på syrepumpen. Du bör ha ett litet hål i locket, så du kan få ner stenen och slangen från syrepumpen. Hemma bör du ha en stor tunna till dina livebaits, så dessa håller sig levande dem dagarna var du inte fiskar, och igen är det viktigt att denna tunna är genomskinlig så att du kan se om något är tokigt och dina livebaits behöver även få lite dagsljus. Du ska aldrig mata dina betesfiskar, de behöver bara lite nytt vatten ungefär var annan dag och syre från en eller två akvariepumpar, så klarar de sig länge.
    Click image for larger version

Name:	Hel, halv Sill och två bra flavours..jpg
Views:	1
Size:	84,7 KB
ID:	1796594

Name:	Livebaits..jpg
Size:	59,2 KB
ID:	1796595

Varma, vind och vattentäta kläder och stövlar är en självklarhet! Fryser du, fiskar du dåligt och är snart hemma i värmen igen och där blir det ingen fisk! Jag rekommenderar starkt dem nya tunna flytplaggen som nu översvämmar marknaden, det finns både overaller och så kallade Bib and Brace, som är ett ställ med hängselbyxor och ¾ lång jacka. Jag rekommenderar Bib and Brace, då det ena stunden kan vara varmt och andra stunden svinkallt, du kan snabbt ta av och på dessa tvådelade klädesplagg, med en hel overall är du lite låst, fast de är nog lite varmare då de inte är delade, se till att du köper kläder som andas! Bland stövlar är det Skee-tex boots som gäller för min del, de är varma och jag har aldrig haft sockar i dessa stövlar, bara strumpor. Men det är ingen stövel du kan gå längre sträckor i, de är supersköna, varma och kanonbra för båtfiske, men väldigt klumpiga att gå i. Så du kanske ska skaffa dig två sorters stövlar för ditt fiske?

Mat och varm dryck är också viktigt att ha med sig ut, det ger energi och bättre på humöret och det gör att du håller värmen betydligt bättre än om du är hungrig, hunger kan få vilken dansk att söka sig hemåt! Skämt åsido! Varm dryck och mat håller dig i gång längre och ju längre du orkar fiska ju större är chansen för din storfisk, så enkelt är det! Själv lever jag på kaffe och mackor och det är inte riktigt bra, det bästa är en mattermos med varm soppa och lite goa mackor till, sen kan man svepa ner det hele med kaffe efteråt. Tänk så här: ju bättre du mår, ju bättre fiskar du! Man ska trivas under sitt fiske, inte lida!
    Till alla småprylar som krokar, lekanden, wirelås och hylsor, pärlor, wire, blyhagel, spinnerblades mm, behöver du en box, typ Fox, Plano, Flambeur eller Chub. I den har du alla saker som du snabbt behöver. Du bör ha dina flöten i en tub och det gäller även för dina drop-off indikatorer och du kan köpa dessa lite överallt, men du kan också göra dina tuber av så kallade spötuber. Jag har gjord mina av Fox spötuber genom att såga av bottnen så nära det går själva bottenlocket. Därefter har jag lossnad själva plasttuben från bottenlocket och sen kapar jag tuben i den längd jag önskar och limmar fast bottenlocket. Jag har nu en tub i rätt längd och med ett låsbart lock. Se bild. Dina flavours kan du ha i en liten plastbox tillsammans med dina injektionssprutor.

Name:	Protect your floats..jpg
Size:	98,3 KB
ID:	1796596

Name:	Small box for small items..jpg
Size:	164,4 KB
ID:	1796597

Du behöver lite verktyg för att kunna göra dina tafsar och för att kunna lossna krokarna från fisken på ett snabbt och så skonsamt sätt som bara är möjligt. Jag äger en käftöppnare, men använder den bara i nödfall och om jag är ensam! Två kraftiga tänger, 1 rak och 1 som är böjd och en avbitartång är ett måste! Det kan bli så att du måste gå in genom gällarna och knipa av din wire för att få ut krokarna! Eller om du får en krok i handen! Ja du, det händer varje vecka i vårt avlånga land, fråga på din akutmottagning! Så du bör ha med dig ett litet första hjälpen kit, så du kan stoppa blödningen och rengöra såret innan du uppsöker läkaren. Du bör ha en bra kniv så du kan dela dina betesfiskar eller sticka små hål i dem så din flavour kan sippra ut lättare. En sax är också bra för klippning av lina och braid, en liten Sekatör är bra att ha med sig i fall man behöver klippa bort lite sly eller grenar så man kan ställa ut ett spö eller komma åt att kasta.

Name:	Some of the best Pikehooks ever made..jpg
Size:	113,4 KB
ID:	1796598

Sen har vi syrepumpen och här bör du köpa en med två hastigheter och gärna en var du kan använda tändaruttaget i bilen, det sparar en massa batteri under körning till och från vattnen. Sen är det trasan till slemmiga händer, Rigg-bins för dina tafsar, extra batterierna, pannlampan, mobilen, mössan, halsduken, vantarna och vågen, vart ska du ha allt? Jo, antingen i en stor Carryall eller i en stor ryggsäck, se till om du ska köpa en ryggsäck att den har ett långt sidofack till dina flötestuber och den bör vara runt 80 liter. Vill du ha en Carryall, ska du köpa den största du kan hitta, ibland behöver man ha med sig lite extra kläder eller mat om man är på resande fot till andra vatten.

Name:	Tank för livebaits..jpg
Size:	114,8 KB
ID:	1796599

I din spöbag har du dina banksticks, nappalarm, stormsticks till parasollet, parasoll, håv + skaft och weigh sling, på utsidan har du dina färdigtacklade spön. Se bild. Så som du förstår så blir det lite att släpa på, men det går att få ihop det så det blir enkelt att bära, tänk på att du kan bära mycket i en stor avkrokningsmatta. Vi har inte varit inne på avkrokningsmattor och här är det en del saker du bör tänka på: Gäddan är en lång fisk, så mattan ska vara lång och ha en bra vaddering, så inte fisken skadas. Min egen matta är 160 cm lång och 100 cm bredd, min säck är 125 cm lång och 70 cm bredd, både dessa kommer från Tackle. Gear. Management, var jag jobbar som produktutvecklare. Mattan har bra dränering, kraftiga peggingpoints, kraftiga dragkedjor och bärhandtag, det går att lyfta Gonzo (min 46 kilo tunga Labrador) i den utan problem. Säcken är tillverkad i en special mesh som ger en otrolig vattengenomströmning och den har dränering i de två nedre hörn, så jag är helgarderad den dagen, min drömfisk på 15 kilo ligger i håven! I´m still searching! Helst av allt skulle jag vilja fånga den från ett insjövatten, det kanske händer en vacker vintermorgon var fjolårets cigarvass är täckt med rimfrost och man får bryta isen i kanten för att kunna håva henne. Hon är på min hornhinna varje helg – min halva Makrill hänger längs hennes gällock samtidigt som hon sakta glider in över håven….. Ett annat bra sätt att förvara sin Gädda är en Piketube, som du ser på bilden är det en blandning av säck och ett keepnet. Den spänns upp vid hjälp av 2 banksticks och låser genom att vrida ena ramen ett par gånger, även den är 160 cm lång och 45 cm bredd, så du får rum med din drömfisk.

Name:	Steade-Fast%20Pike%20Tunnel_.jpg
Size:	262,7 KB
ID:	1796617

Name:	Trakker Specimen 6 rod Quiver, ideal for piking..jpg
Size:	83,4 KB
ID:	1796600

I nästa del kommer vi på hur du gör dina wiretafsar, preparerar dina betesfiskar, vart du ska söka Gäddan, lite om olika metoder och lite om Gäddans biologi och beteende, lite tips mm."
    Senast ändrad av Bergman; 2009-01-05, 21:46.
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Lagt till lite bilder här också.
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av lsjonsson, 2022-07-06, 08:58
    8 svar
    1 675 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg niklaus
    av niklaus

Arbetar...