Artikel: Att tillverka en titantafs av Grävlingen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Artikel: Att tillverka en titantafs av Grävlingen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Linkannr1 Visa inlägg
    Hejsan.
    Jag har en liten fundering.Jag har aldrig gjort en tafs själv.Så min fråga,är det bättre att knyta titaniumet vid beteslås och lekande istället för att använda vajerlås?
    Mvh/Jonas
    Svar: JA !

Den knytbara titantråden är hal och glider lätt ur ett wirelås.
    Dessutom skapar wirelåset en vass kant som kan skada tafsen.

Kommentera

För att skapa mera förvirring... Jag använder inte BOA för den går av! Däremot AFW (American Fishing Wire) funkar bra och använder 50lb. 50lb går inte av om du använder tillsammans med 0,36 flätline, tex Power Pro. Jag använder "vanlig betesknut", men trär bara en gång genom lekandet och snurrar max tre varv. 75lb känns overkill, men smaken är som baken och funkar säkert lika bra, men svårare att knyta

Kommentera

Har också hört att BOA ska gå av, dock har jag även hört att AFW går av den med om man har under 75lb versionen. Har gjort några själv av under 75lb och aldrig haft några problem dock.
        Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Jag misstänker att många gör "fel" knutar eller med för många varv. Knuten kommer aldrig att dra sig lika fint och hårt som med vanlig flät eller nylon

Kommentera

Bra och enkel genomgång på hur man knyter taffsar,

Men Om jag ska göra Tafs av pianotråd vilken tjocklek bör jag använda mig av ? Finns 0,75 och 1,0 m.m.
            Team JMT fishing

Kommentera

Välskriven artikel, ska lägga en beställning på Titanium Tooth Proof innan vår fisket drar igång, så ska jag sätta mig ner en kväll och tillverka mig några titantafsar efter din artikel!

Kommentera

Hej!
                Jag blev både förvånad och glad när jag såg vilket tafsmaterial som användes, eftersom jag har funderat att införskaffa det i lokala fiskebutiken.
                Men då undrar jag om det tafsmaterialet (Titanium Tooth Proof) skulle kunna funka som Flötestrolling tafs? -(Tacksam)
                Jag vet att materialet är ganska styvt men om man gör metes tafsen runt metern, skulle det kunna gå??
                Jag ska även göra någon Jerkbait tafs!
                Man är alltid ett hugg ifrån Succé!

Kommentera

Hej!

Kul att så många läser min artikel! Jag hade inte använt TTP till flötestrolling, tror det hindrar fisken att röra sig bra, jag fiskar mycket flötestrolling och använder uteslutande E-sox super 7 cirka 28lb! Har bara goda erfarenheter av detta!

Pianotråd har jag faktiskt aldrig använt men jag gissar att det är bättre med wirelås än att knyta... Jag är dock inte säker, ren spekulation!

Det är inte svårt att knyta 75lb, handlar bara om hur mycket material man vill "offra" i knuten! Ett stort misstag många gör tror jag är att de snurrar för många varv samt att man vill dra knuten för hårt!

Lycka till med knytandet, det är ett fint kvällsnöje!
                  Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Kör ni vanligt spinnfiske med dessa tafsar också eller? Beställde hem Titanium Tooth Proof 75lb från Lundgrens men tycker det känns lite väl styvt? Kanske är för man är ovan bara
                    Team Skatbo - Följ gärna vårat (oftast misslyckade) fiske på vår blogg!

Kommentera

Hej!

Personligen använder jag bara dem till jerkbait, har faktiskt inte testat att köra något annat, känns som om de blir för styva! Rapportera gärna om du testar!
                      Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lsjonsson, 2022-07-06, 08:58
                      8 svar
                      1 657 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg niklaus
                      av niklaus

Arbetar...
                      X