#6 tycker jag är i klenaste laget. Dels pga drillningen av gäddan dras ut. Samt att en blåsig dag kan ge problem.
Tyvärr finns det ingen bra kombo i ett spö enligt mig. Antingen för mjukt eller för styvt.
Jag har själv ett 5/6# när jag fiskar öring och harr.
Till gädda och HÖ kör jag mitt 8/9#. 8/9# är det ultimata om du ska fiska i skärgård och längs kust. Och ja det är kul att drilla hö på 8/9# också.
Nuförtiden skulle jag inte ens tänka på att ta med 5/6# spöt till kusten.
Men har hört flera som fiskar effektivt med #6 spön på kust och efter gädda. Beror väl lite på hur bra kastare du är och hur styvt ditt #6 spö är.
Men om du fiskar mest öring, köp ett #6 spö och fiska öring. Testa lite gädda då och då. Men jag tror du kommer köpa en högre klass senare om du fastnar för gäddan.
hehe, men jag fiskar nästan aldrig när det blåser...
Och om jag får på en stor gädda på mitt #6 så kan det ta tid att få in den.
Jag har faktiskt funderat på att köpa ett lite kraftigare spö, men inte just nu!
#6 tycker jag är i klenaste laget. Dels pga drillningen av gäddan dras ut. Samt att en blåsig dag kan ge problem.
Tyvärr finns det ingen bra kombo i ett spö enligt mig. Antingen för mjukt eller för styvt.
Jag har själv ett 5/6# när jag fiskar öring och harr.
Till gädda och HÖ kör jag mitt 8/9#. 8/9# är det ultimata om du ska fiska i skärgård och längs kust. Och ja det är kul att drilla hö på 8/9# också.
Nuförtiden skulle jag inte ens tänka på att ta med 5/6# spöt till kusten.
Men har hört flera som fiskar effektivt med #6 spön på kust och efter gädda. Beror väl lite på hur bra kastare du är och hur styvt ditt #6 spö är.
Men om du fiskar mest öring, köp ett #6 spö och fiska öring. Testa lite gädda då och då. Men jag tror du kommer köpa en högre klass senare om du fastnar för gäddan.
/ John
Klass #9 med fast action! bra reaktion i bakkastet men som ändå spänner på i framkastet!
Skall hämta mina vadare nu! Ringer dig påvägen ner.
/M
Mina Placeringar: 2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail. 2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike
Kommentera