Artikel: Gäddflugfiske av John Karki - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Artikel: Gäddflugfiske av John Karki

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

men det är väl inte mig du ska fråga igentligen. Jag är inte så erfaren när det gäller spön.

Men jag har som sagt ett #6 och klarar galant av gäddflugorna.
    [FONT="Courier New"]Flugfiske[/FONT]

Kommentera

#6 tycker jag är i klenaste laget. Dels pga drillningen av gäddan dras ut. Samt att en blåsig dag kan ge problem.
      Tyvärr finns det ingen bra kombo i ett spö enligt mig. Antingen för mjukt eller för styvt.

Jag har själv ett 5/6# när jag fiskar öring och harr.
      Till gädda och HÖ kör jag mitt 8/9#. 8/9# är det ultimata om du ska fiska i skärgård och längs kust. Och ja det är kul att drilla hö på 8/9# också.

Nuförtiden skulle jag inte ens tänka på att ta med 5/6# spöt till kusten.
      Men har hört flera som fiskar effektivt med #6 spön på kust och efter gädda. Beror väl lite på hur bra kastare du är och hur styvt ditt #6 spö är.

Men om du fiskar mest öring, köp ett #6 spö och fiska öring. Testa lite gädda då och då. Men jag tror du kommer köpa en högre klass senare om du fastnar för gäddan.

/ John
      http://www.silverbums.com

Kommentera

hehe, men jag fiskar nästan aldrig när det blåser...

Och om jag får på en stor gädda på mitt #6 så kan det ta tid att få in den.
        Jag har faktiskt funderat på att köpa ett lite kraftigare spö, men inte just nu!
        [FONT="Courier New"]Flugfiske[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av karki Visa inlägg
          #6 tycker jag är i klenaste laget. Dels pga drillningen av gäddan dras ut. Samt att en blåsig dag kan ge problem.
          Tyvärr finns det ingen bra kombo i ett spö enligt mig. Antingen för mjukt eller för styvt.

Jag har själv ett 5/6# när jag fiskar öring och harr.
          Till gädda och HÖ kör jag mitt 8/9#. 8/9# är det ultimata om du ska fiska i skärgård och längs kust. Och ja det är kul att drilla hö på 8/9# också.

Nuförtiden skulle jag inte ens tänka på att ta med 5/6# spöt till kusten.
          Men har hört flera som fiskar effektivt med #6 spön på kust och efter gädda. Beror väl lite på hur bra kastare du är och hur styvt ditt #6 spö är.

Men om du fiskar mest öring, köp ett #6 spö och fiska öring. Testa lite gädda då och då. Men jag tror du kommer köpa en högre klass senare om du fastnar för gäddan.

/ John
          Klass #9 med fast action! bra reaktion i bakkastet men som ändå spänner på i framkastet!

Skall hämta mina vadare nu! Ringer dig påvägen ner.

/M
          Mina Placeringar:
          2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
          2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av lsjonsson, 2022-07-06, 08:58
          8 svar
          1 675 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg niklaus
          av niklaus

Arbetar...