Artikel: Spinnfiske med sill - av Rassie - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Artikel: Spinnfiske med sill - av Rassie

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Artikel: Spinnfiske med sill - av Rassie

Artikeln är skriven och inskickad av Rassie här på Fiskesnack.com. Självklart får även Rassie en liten present från någon av våra annonsörer.

"Detta är en lite udda och väldigt effektiv metod som jag kom i kontakt med i höstas.

Det hela började med ett par misslyckade flötmetespass med deadbait efter gädda, efter att ha blankat några pass så började jag fundera på hur man kunde få gäddorna mer intresserade av sillen. Eftersom gäddan till största delen jagar med synen och gärna vill ha ett bete som rör sig så började jag tänka i nya banor. Jag kom på idén att testa att spinnfiska hem den efter att ha läst lite om olika sink and drawtekniker för gös.

Första försöket

Efter att ha handlat de sista julklapparna i Nordstan, så stack jag över till ”Feskebröderna” och köpte 2 kilo hel sill som låg ”huller om buller” bland diverse julkarpar.

Förväntan var skyhög på mina sillar då jag träffade Tobbe nere vid vattnet nästföljande morgon. Det var ett par minusgrader i luften och röken steg förföriskt över vattenytan. Jag spinnfiskade med sill och Tobbe ”jerkade”. Jag började ta några kast och ryckte långsamt hem de silvriga sillarna, fascinerad över hur mycket de glänste och nöjd med de små moln av fjäll och olja som släpades efter sillen.
    Det tog omkring en kvart innan den första snipan aggressivt följde efter min sill, spinnstopp och den fullkomligt inhalerade betet. Jag smackade på ett hårt mothugg och den första ”sillgäddan” kunde bärgas. Gäddorna fortsatte att sluka mina sillar som om de inte hade ätit på flera månader, efter en halvtimme hade jag 3-0 på Tobbe som bara hade haft något enstaka pillnapp på sina Jerkbaits i det kalla vintervattnet.

En av de första sillgäddorna krokas försiktigt av i kanten

Nu var det dags för Tobbe att hänga på en sill, efter några enstaka kast så kommer en lite större gädda på omkring 5kg och suger in Tobbes sill. Men den skakar tyvärr loss krokarna. I brist på bete så fortsätter jag att köra på mina sista sillar medan Tobbe återupptar Jerkfisket. Själva Jerkfisket blev effektivare lite senare på dagen då vattnet blev lite uppvärmt och vi fångar ungefär lika många gäddor. Men en sak som var säkert var att detta skulle testas igen!

Tackling

Jag har experimenterat med lite varierande tacklingar och de lämpar sig för olika vattentemperatur och inspinningshastighet. För kallt vatten är min favorittackling att inte blya sillen alls. Då får du ett väldigt ”suspending” bete som måste fiskas väldigt långsamt och gärna med många spinnstopp, vilket känns hett för riktigt tröga kallvattensgäddor. Fiskar du i lite varmare eller i strömmande vatten så bör du blya betet en aning för att kunna fiska det snabbare. Detta kan du göra genom att antingen klämma vanliga blyhagel direkt på tafsen, (framför nosen på sillen) eller byta ut den främre trekroken mot ett jigghuvud/fireball. Jag har valt att fiska med trekrokar av märket Eagle Claw eftersom de har en lätt inåtböjd spets vilket jag har fått för mig sitter aningen bättre i sillens mjuka kött. För småsillar är 3/0 en lagom krokstorlek och för de större sillarna är 4/0 eller 5/0 lagom enligt mig. Tafsmaterialet är en smaksak men jag har använt mig av Berkley Steelon i klassen 20lb.

En enkel tackling med den främre kroken i nosen och den bakre i sidan

Fisketeknik och utrustning

Den viktigaste delen i utrustningen för ett lyckat spinnfiske med sill är linan! Flätlina är så gott som ett måste då man annars får svårt att styra betet. Men det viktigaste av allt är flätlinans stumhet gentemot nylon. Jag har kört 0,17 Spider Wire Stealth som har fungerat kanon. Du kommer att missa MÅNGA hugg om du fiskar med nylon, för huggen är ofta mycket försiktiga under vinterhalvåret, vilket är den årstid som jag tror lämpar sig bäst för sillfiske, trots att jag ännu inte har hunnit testa det under sommarhalvåret. Jag har endast använt mig av haspelrullar till detta fiske så kan inte uttala mig om hur en multirulle skulle fungera till denna fiskemetod.

Spöna skall ha en halvmjuk aktion, för använder du ett för stumt spö så sliter du lätt ur krokarna ur sillens porösa kött och använder du ett för mjukt så får du svårt att få den rätta kontakten med betet, samt att mothuggen försvåras. Men gärna ett spö med ganska mjuk topp, men en ganska rejäl ryggrad för att kunna kasta de tunga sillarna några längre distanser.

Tekniken lär du dig snabbt, det är bara att kasta ut sillen och låta den sjunka till ett önskvärt djup. Därefter drar du antingen in den med långa rörelser eller kortare ”jerkningar”. Att göra många och långa spinnstopp har jag däremot funnit mycket effektivt till detta fiske då majoriteten av huggen har kommit då. Att den har en stark och naturlig doft tror jag bidrar starkt till att man kan göra längre spinnstopp än vid jerkfiske.

Mothugg gör jag nästan alltid direkt efter att jag har haft en känning, men är gäddorna väldigt tröga så kan du vänta någon enstaka sekund innan man smackar på med ett rejält mothugg. De spottar inte alls lika snabbt en sill som ett artificiellt bete då detta känns som naturligare föda och är mjukt.

Med mjuka spöknyckar får du en mycket attraktiv gång som naturtroget imiterar en skadad fisk

Den mjuka sillkroppen slingrar sig mjukt och förföriskt i vattnet och efterlämnar ett moln av olja och glittriga fjäll, när den långsamt glider fram

Denna fina vårmadame på 11,48kg kom skjuten som ur en kanon och slukade sillen en halvmeter från land!

Sillätande gäddor är tjocka och fina!

Artikelförfattaren med sin hittills största gädda på denna metod, även denna högg i ett spinnstopp nära land!

Jag hoppas att ni får upp ögonen för denna effektiva metod och har lärt er något nytt genom att ha läst denna artikel. Kom gärna med konstruktiv kritik och är det något ni inte förstår eller vill veta mer om, är det bara att fråga!

Mvh Rasmus Ljungqvist"
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

helt oblyad sill ska definitivt prövas till senhösten, att man inte tänkt på det förut!?

Kommentera

Bra artikel, ska definitivt provas under främst dom kalla årstiderna.

Kommentera

Tackar! Den sista bilden är dock fel
        På jakt efter 15+

Kommentera

najs artikel!

kul å veta hur de funkar på sommarn?!

Snurrar inte sillen på sig när du tar hem den?

Kommentera

Läste något om ”Drachkovitch-riggen” riggen i senaste fiskejournalen där man jiggar hem deadbait.
            Mycket intressant att läsa om dina erfarenheter och jämnföra, man blir onekligen sugen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Crazy d Visa inlägg
              najs artikel!

kul å veta hur de funkar på sommarn?!

Snurrar inte sillen på sig när du tar hem den?
              Tackar. Har ej testat under sommaren men fungera bör det göra! Men tror framförallt att det är ett bete som funkar då andra sviker, då tänker jag under vääldigt kalla förhållanden. Det har även visat sig fungera bra i en sjö där de har börjat skygga för Jerkbaits och Vobblers
              På jakt efter 15+

Kommentera

Mycket inspirerande artikel Rassie !

Du skriver att ett problem kan vara att sillen sitter dåligt. Varför inte låna drchkoriggens koppartråd och linda fast sillen på tafsen. Det finns också gummisytråd som funkar bra för ändamålet.

// Richter
                gravitate et accuratissime sit virtus

Team Gorilla - Karpsektionen .... No Monkey Business

Kommentera

Ursprungligen postat av richtermo Visa inlägg
                  Mycket inspirerande artikel Rassie !

Du skriver att ett problem kan vara att sillen sitter dåligt. Varför inte låna drchkoriggens koppartråd och linda fast sillen på tafsen. Det finns också gummisytråd som funkar bra för ändamålet.

// Richter
                  Tackar det kan nog vara nåt! inte testat Drachowitch-riggen men den kan nog vara kanon, dock så tykcer jag inte den sitter så dåligt, den går snarare sönder lätt
                  På jakt efter 15+

Kommentera

Lyter mygget interessant.

Bra Job !

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lsjonsson, 2022-07-06, 08:58
                    8 svar
                    1 677 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg niklaus
                    av niklaus

Arbetar...
                    X