Nu vill EU sätta stopp för helikopterflyg i fjällen. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nu vill EU sätta stopp för helikopterflyg i fjällen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Nu vill EU sätta stopp för helikopterflyg i fjällen.

    Hur ska jägare, fiskare komma ut i fjällvärlden då och hur ska samerna fpr hjälp med att driva renarna???

    EU-regler hotar unika fjällflygningar
    PORJUS Hårdare krav från EU riskerar att slå ut all taxiflygverksamhet i fjällmiljö inom två–tre år. Flygningar åt fjällräddningen, viktiga uppdrag åt myndigheter, statliga företag och samebyar berörs, liksom en stor del av fiske- och jaktturismen.


    Jonny Vikström

    05:00 | 2020-01-02

    – Det är en bomb som tickar. Oerhört viktiga verksamheter hotas, säger Per Grahn, delägare av Rotor service Norden som ägs av Fiskflyg och Heli i Arjeplog.

    Orsaken till situationen att samtliga nationella undantag som fanns i Sverige gällande fjällflygningar försvann när EU:s flygsäkerhetsorgan EASA:s regelverk infördes i Sverige 2014.

    För enmotoriga helikoptrar som opererar i glesbygden innebär det att undantag måste utarbetas av den enskilde operatören.

    BILD: Privat | Pär-Ragnar Viklund, flygchef vid Arctic Air.

    Men EASA ser inte på verksamheten med blida ögon och skruvar via Transportstyrelsen åt tumskruvarna.

    – Transportstyrelsen har meddelat att inom två–tre år måste alla landningsplatser ute i terrängen vara rekognoscerade i förväg, säger Pär-Ragnar Viklund, flygchef vid Arctic Air i Vuoggatjålme.

    – Det innebär att vi måste reka innan varje resa, och det kan ändå uppstå utmaningar beroende på väder, vind, vattenstånd och så vidare. Jag tror inte de har klart för sig hur vi arbetar, säger Per Grahn.

    När exempelvis sportfiskare flygs ut till en bestämd jokk eller fjällsjö finns ofta ett antal lägerplatser att välja mellan. Den exakta landningspunkten utses slutligen av piloten i samråd med kunderna.

    BILD: Hans L. Olofsson | Per Grahn och Fredrik Lundkvist, delägare i Fiskflyg som tillsammans med Heli driver Rotor service.

    – Fördelen med helikopter är att vi kan landa i princip var som helst. Få EU-länder ger möjlighet till samma frihet som här. Det vi gör är helt unikt. Men EU:s regelverk harmoniserar inte med flygning i svensk fjällvärld, säger Grahn.

    Om turismflygningarna försvinner drabbas företagen hårt ekonomiskt. Men betydligt allvarligare är att viktiga samhällsfunktioner hotas. Enmotoriga helikoptrar får inte användas för att ersätta ambulanshelikoptrar vid räddningsuppdrag.

    BILD: Roland S Lundström | Tack för skjutsen! Men om EU:s regelverk slår igenom kan det vara i stort sett slut med flygningar av jägare och fiskare i fjällvärlden.

    Inte heller kan man utföra alla uppdrag i fjällmiljö åt myndigheter, exempelvis länsstyrelsen, eller statliga företag som Teracom och Vattenfall. Även samebyarna är beroende av helikopterhjälp vid vissa situationer.

    Pär-Ragnar Viklund vill att Sverige ska utreda och införa nationella undantag från EASA:s regelverk, som exempelvis Schweiz gjort.

    BILD: Fiskflyg | Om EU:s regelverk slår igenom kan det vara i stort sett slut med flygningar av jägare och fiskare i fjällvärlden. Bilden är hämtad från Rapadalen, väster om Kvikkjokk.

    – Jag har försökt påverka politiker och myndigheter och föra opinion i den här frågan sedan 2014. Jag tror att få människor har koll på vilken stor roll fjällflygföretagen fyller, säger Pär-Ragnar Viklund.

    Transportstyrelsen svarar senare i en annan artikel.

    Politiker sätter press på Transportstyrelsen
    PORJUS Två riksdagsledamöter kräver i en motion att regelverket för flygföretag ska anpassas efter svenska förhållanden.


    Jonny Vikström

    05:00 | 2020-01-02

    – Branschen anser att myndigheten uppträder fyrkantigt. Vi tycker att Transportstyrelsen borde ta efter det implementeringsförfarande som Schweiz använt sig av för EASA:s regelverk. Där tar staten ansvar för de risker som samhället är beredd att ta i jämförelse med andra transportsätt i väglöst land, säger Isak From (S), som är från Norsjö.

    Tillsammans med kollegan Helén Pettersson (S), Umeå, skrev han motionen i oktober.

    – Frågan har fastnat. Vi ser med oro på hur det här kan slå. Bland annat visar det sig i att regionen har problem med sin upphandling av sjuktransporter i glesbygd. Regeringen måste ta tag i saken, säger From.

    BILD: Pär Bäckström | Riksdagspolitikerna vill se undantag i reglerna så att flygföretag som Kallaxflyg kan fortsätta sin verksamhet i fjällvärlden.

    I motionen lyfter duon bland annat problemet med att lokala företags helikoptrar inte får användas i räddningsuppdrag.

    – Tidsperspektivet är oerhört viktigt. Det kan handla om att rädda en renskötares eller turists liv. Vi har duktiga flygföretag som kan terrängen. Det är orimligt att inte kunna utnyttja den kompetensen.

    From och Pettersson drar en parallell till att Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) upphandlat civila helikoptrar för brandbekämpning.

    – Vi tänker att MSB och Transportstyrelsen borde prata mer med varandra.

    S-ledamöterna planerar att sätta ytterligare press i frågan under det närmaste året. Infrastrukturminister Thomas Eneroth (S) ska bjudas in till ett stormöte.

    – Det finns flera viktiga frågor i norra Sverige som behöver lyftas, säger Isak From.

    Skyll inte på mig för jag röstade NEJ TILL EU!



    Artiklarna är låsta i dagens Norrbottens-kuriren.
    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


    /Stefan

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av lsjonsson, 2022-07-06, 08:58
8 svar
1 648 visningar
0 gillar
Senaste inlägg niklaus
av niklaus
 
Arbetar...
X