Ursprungligen postat av Olof
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Artikel: Gösfiske - av MastaPike
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Olof Visa inläggTackar! Jo det var mycket läsvärt, tog till mig flera bra tips. Får träffas nån dag Tobbe!
Kommentera
-
Tack för en informativ artikel om gösfiske
Du skriver och menar;
"Hela sommaren så jagar gösen pelagiskt (i mellanvattnet) och är då en perfekt fisk att trolla efter, gösen blir dock i sämre kondition under sommarmånaderna för att sedan växa på sig igen framåt hösten."
Gösens kondition, menar du, minskar på sommaren för att sedan öka igen framåt hösten. Lite som gäddan alltså. Jag undrar vad du har för belägg för ett sådant påstående ? Ofta, man kanske kan säga alltid?, är gösen tom i magen oavsett årstid man fångar den och att den skulle öka i kondition på hösten är för mig obekant. Gösen verkar ha en snabb matsmältningsprocess även i kallare vatten.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av gäddfeskern Visa inläggTack för en informativ artikel om gösfiske
Du skriver och menar;
"Hela sommaren så jagar gösen pelagiskt (i mellanvattnet) och är då en perfekt fisk att trolla efter, gösen blir dock i sämre kondition under sommarmånaderna för att sedan växa på sig igen framåt hösten."
Gösens kondition, menar du, minskar på sommaren för att sedan öka igen framåt hösten. Lite som gäddan alltså. Jag undrar vad du har för belägg för ett sådant påstående ? Ofta, man kanske kan säga alltid?, är gösen tom i magen oavsett årstid man fångar den och att den skulle öka i kondition på hösten är för mig obekant. Gösen verkar ha en snabb matsmältningsprocess även i kallare vatten.På jakt efter 15+
Kommentera
-
Ursprungligen postat av gäddfeskern Visa inläggTack för en informativ artikel om gösfiske
Du skriver och menar;
Gösens kondition, menar du, minskar på sommaren för att sedan öka igen framåt hösten. Lite som gäddan alltså. Jag undrar vad du har för belägg för ett sådant påstående ? Ofta, man kanske kan säga alltid?, är gösen tom i magen oavsett årstid man fångar den och att den skulle öka i kondition på hösten är för mig obekant. Gösen verkar ha en snabb matsmältningsprocess även i kallare vatten.
Mina belägg för påståendet är endast mina egna observationer.
När jag menar kondition tänker jag på den relativa konditionen som kan räknas ut som Kn=W/Wpredicted vilken anger hur mycket en fisk avviker i vikt från vad man förväntar sig för dess längd (Wpredicted), Kn är populationsspecifika mått.
Plottar du sedan log W mot log L kan du få en graf där du lätt kan läsa av konditionsvärdena för fisken! Värden över linjen > 1 - Värden under linjen < 1
alltså: 1+ = bättre kondition 1- = sämre kondition
Kn är även ett mått på hur bra individen mår. Med Kn kan man jämför grupper ur populationen (t.ex. fiskar fångade ur olika habitat eller på olika metoder(som jagar annorlunda)) och sedan relatera det till ståndplats, årstid mm.
Kommentera
-
Ok, själv kör jag den något enklare Fultons formel för att kolla kondition. (vikt g * 100 / längd^3=konditionsfaktor)
Konditionen på en gös kan variera kraftigt oavsett när man tar den. Gäddors kondition är mer "jämn". En gös kan variera flera kilon på samma längdklass. Varför vet jag inte, kanske skillnad mellan hon-hangös, eller något annat. Eftersom vikten kan variera så kraftigt är det, enligt mig, extra svårt att säga något om hur dess kondition ökar på hösten. Man måste ta hisskligt många gösar för att ha en chans att uttala sig om det.
Rimligtvis borde hongösar öka i kondition inför försommarens lek. Kanske börjar detta märkas redan på hösten.
Kommentera
Kommentera