Artikel: Gösfiske - av MastaPike - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Artikel: Gösfiske - av MastaPike

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Olof Visa inlägg
    Nu är det gjort, tackar för tipsen
    Bra om du lärde dig nåt! Predatortrio är inte det lättaste, grymmt fiskat!

Kommentera

Tackar! Jo det var mycket läsvärt, tog till mig flera bra tips. Får träffas nån dag Tobbe!

Kommentera

Ursprungligen postat av Olof Visa inlägg
        Tackar! Jo det var mycket läsvärt, tog till mig flera bra tips. Får träffas nån dag Tobbe!
        Japp! Det är jag säker på att vi gör! Skitfiske tills dess!

Kommentera

Tack för en informativ artikel om gösfiske

Du skriver och menar;

"Hela sommaren så jagar gösen pelagiskt (i mellanvattnet) och är då en perfekt fisk att trolla efter, gösen blir dock i sämre kondition under sommarmånaderna för att sedan växa på sig igen framåt hösten."

Gösens kondition, menar du, minskar på sommaren för att sedan öka igen framåt hösten. Lite som gäddan alltså. Jag undrar vad du har för belägg för ett sådant påstående ? Ofta, man kanske kan säga alltid?, är gösen tom i magen oavsett årstid man fångar den och att den skulle öka i kondition på hösten är för mig obekant. Gösen verkar ha en snabb matsmältningsprocess även i kallare vatten.

Kommentera

Ursprungligen postat av gäddfeskern Visa inlägg

Du skriver och menar;

"Hela sommaren så jagar gösen pelagiskt (i mellanvattnet) och är då en perfekt fisk att trolla efter, gösen blir dock i sämre kondition under sommarmånaderna för att sedan växa på sig igen framåt hösten."

Gösens kondition, menar du, minskar på sommaren för att sedan öka igen framåt hösten. Lite som gäddan alltså. Jag undrar vad du har för belägg för ett sådant påstående ? Ofta, man kanske kan säga alltid?, är gösen tom i magen oavsett årstid man fångar den och att den skulle öka i kondition på hösten är för mig obekant. Gösen verkar ha en snabb matsmältningsprocess även i kallare vatten.
            Kanske för att den gör av med mer energi när den jagar pelagiskt?
            På jakt efter 15+

Kommentera

Grymmt snyggt skrivet!

Kommentera

Perfect! Nu är man ju ännu mer påläst! Tack för en riktigt bra skriven artikel!

Kommentera

Ursprungligen postat av gäddfeskern Visa inlägg

Du skriver och menar;

Hallå. Förlåt för jag inte svarat tidigare men har inte sett inlägget.

Mina belägg för påståendet är endast mina egna observationer.
                  När jag menar kondition tänker jag på den relativa konditionen som kan räknas ut som Kn=W/Wpredicted vilken anger hur mycket en fisk avviker i vikt från vad man förväntar sig för dess längd (Wpredicted), Kn är populationsspecifika mått.

Plottar du sedan log W mot log L kan du få en graf där du lätt kan läsa av konditionsvärdena för fisken! Värden över linjen > 1 - Värden under linjen < 1
                  alltså: 1+ = bättre kondition 1- = sämre kondition

Kn är även ett mått på hur bra individen mår. Med Kn kan man jämför grupper ur populationen (t.ex. fiskar fångade ur olika habitat eller på olika metoder(som jagar annorlunda)) och sedan relatera det till ståndplats, årstid mm.

Kommentera

Ok, själv kör jag den något enklare Fultons formel för att kolla kondition. (vikt g * 100 / längd^3=konditionsfaktor)

Konditionen på en gös kan variera kraftigt oavsett när man tar den. Gäddors kondition är mer "jämn". En gös kan variera flera kilon på samma längdklass. Varför vet jag inte, kanske skillnad mellan hon-hangös, eller något annat. Eftersom vikten kan variera så kraftigt är det, enligt mig, extra svårt att säga något om hur dess kondition ökar på hösten. Man måste ta hisskligt många gösar för att ha en chans att uttala sig om det.

Rimligtvis borde hongösar öka i kondition inför försommarens lek. Kanske börjar detta märkas redan på hösten.

Kommentera

Fy satan vad inspirerad man blir. Bästa jag läst någonsin
                      Google wont search for Chuck Norris, because google knows you don`t find Chuck Norris. He finds you

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lsjonsson, 2022-07-06, 08:58
                      8 svar
                      1 643 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg niklaus
                      av niklaus

Arbetar...
                      X