Hej!
Under de senaste åren, och framförallt det senaste året har intresset för bassboats vuxit sig starkare och starkare i Sverige. Detta märks på mängden och bredden av frågor som jag får kring min egen båt. Personligen har jag älskat bassbåtar sålänge jag vetat vad det varit och efter drygt 1,5 år av bassbåtsfiske så tänkte jag sammanfatta mina erfarenheter och skriva lite kring båttypen.
Som ett trollslag
Min historia med bassboats började under en fisketur i Furusund 2006. Min kompis Anders som jag fiskade med hade en hemmabyggd gäddracer som jag var mäkta imponerad av. Båten hade trimaranskrov, powerdrive elmotor och en 4-takts Honda på 50 hk.
I takt med att vi sjönk allt djupare i samtalet om fiskebåtar så började Anders helt plötsligt berätta om världens bästa fiskebåtarna – Ranger. Enligt Anders som varit i Florida flera gånger för att fiska både bass och tarpon så var detta världens bästa fiskebåtsfabrikat. De fanns i mängder av olika utföranden och modeller som passade alla möjliga typer av miljöer. För en gäddspinnfiskare var det däremot kanske de motorstarka, flakelackerade och helt spinnfiskeanpassade bassbåtarna som lät allra mest tilltalande.
Efter en lång men härlig dag på sjön med riktigt bra gäddfiske så kom jag hem först mitt i natten. Innan jag gick till sängs så browsade jag igenom hela Rangers websida med allt från modellbeskrivningar, färgkoder och båtarnas konstruktion. För mig var detta en ögonöppnare och milstolpe i livet. Som i ett trollslag förändrades båtdrömmarna för evigt. En vit B16 med 50 hk byttes plötsligt ut mot en specialanpassad bassbåt laddad med det bästa i teknik och prestanda som marknaden kan erbjuda. Tids nog skulle jag bli tvungen att skaffa bassbåt!
Båttypen Bassboat
Bassboat är ett samlingsnamn för en bred representation av båtar från olika fabrikat, material och utformning. Det som är gemensamt för båttypen är syftet den är byggd för ett kompromisslöst spinnfiske på skyddad kust, i sjöar, floder eller åar. Båtarna är strikt inriktade på spinnfiske och är typiskt designade med låg reling för att underlätta underhandskast och landa fisk. De har väl genomtänkt förvaring i många specialanpassade fack och stuvutrymmen och ofta olika fästen för leaning poles (stolar man lutar sig mot) på flera platser på däcket.
Bassbåtar har oftast en sidopulpet som standard med en babordspulpet som tillval. Bottenvinkeln är relativt flack jämfört med båtar som är designade att gå i kust eller hav, från ca 10 grader på de allra minsta modellerna till ca 20 grader på de större ekipagen. En låg skrovvinkel är en förutsättning för båtens design då de ofta används för att fiska på mycket grunt vatten vilket enbart är möjligt med ett litet djupgående.
Myter, myter och myter
Antalet bassbåtar i Sverige har alltid varit lågt då det saknats importörer för de olika fabrikaten. Även fast båttypen varit obeprövad har modellerna mötts av stor skepsis. På var och varannan internetsida kan man läsa om hur bassbåtar inte skulle gå att använda till vanligt sjö eller skärgårdsfiske. De vanligaste skälen som tas upp är saker som flack skrovvinkel eller låg reling. På samma sidor, eller i samma trådar kan däremot andra båtar typ som en Crescent 434, en Buster M, en Linder Sportsman eller en uttjänt kanadensare i glasfiber lovordas för samma typ av fiske. Att kritikerna inte provat bassbåt själva eller ser till fakta som att båtarna rent generellt är 3-5 fot längre med 3-6 gånger högre vikt förbises allt som oftast.
Dream coming true
2014 var året jag fick nog. Nu hade jag gått och trånat efter en riktig spinnfiskemaskin i nästan 10 år. Dollarn var låg och egentligen var det bara att slå till – vilket jag gjorde! Jag hade dock aldrig sett eller kört en bassbåt utan den enda information jag hade var i princip från youtube och svenska forum. På de svenska forumen verkade det som sagt att båten skulle sjunka innan jag ens hunnit ut ur hamn medan jag såg hur dem fiskade smallmouth bass på de stora sjöarna i USA i 10m/s. Uppgifterna gick stick i stäv.
Den båt som jag beställde var en Nitro Z6. Detta är en av de glasfibermodellerna på marknaden. Denna modell har en 115hk 4takts motor med en totalvikt på 800kg med utrustning och en bottenvinkel på 12 grader.
Att glida in bakom grindarna i Göteborgs hamn för att se en splittny Nitro uppställd på en lackad Nitro-trailer var fett! Efter upphämtningen åkte jag på en ”break in” och fiskade SM-finalen i gäddfiske i Alingsås, en tävling där jag och Rikard Jonsson slutade 9a detta år. Givetvis tog jag starten!
Så hur är den?
Ett normalår kör jag runt 1500nm med min huvudbåt och fiskar ungefär 6-700 h i den under perioden när det är öppet vatten. Nu har jag kört Nitron igenom i stor sett alla olika förutsättningar som man kan n spegelblankt vatten en varm sommardag i juli till snöstorm och hagel med kuling i början på mars. Hfråuvuddelen av mitt fiske sker i Stockholms skärgård eller i Mälaren vilket är relativt skyddade förhållanden. Jag fiskar typiskt i en-två fjärdar, eller bassänger om dagen och rör mig vanligen inte över 20nm.
Kontentan av användandet av båttypen är att jag tycker att den passar utmärkt för svenskt spinnfiske efter gädda och abborre! Det stora fördelarna tycker jag ligger i att den är så bra att fiska ifrån, att den tar lite vind under drifter och att den klarar av att bära med sig mycket utrustning.
Vad det gäller att det stänker i båten, eller att den skulle slå i sjön så tycker jag det rent generellt inte varit ett problem. En båt som en Z6 har en flack skrovvinkel men båten sjöduglighet har lika mycket med planeringen av rutten och framförande av farkosten som båtens själva beskaffenhet. Blåser det väldigt mycket får man helt sonika försöka planera rutten på ett bra sätt och köra lugnt.
Mitt resonemang har alltid varit att jag är ute för att fiska och det viktagaste är att fisket ligger i fokus, inte ifall det stänker in lite vatten i båten. Dessutom anser jag att det är få dagar per år som det verkligen blåser så mycket att det skulle vara problem med en flack skrovvinkel i skyddade vatten. Hellre fiska riktigt bra 95 av 100 dagar och sedan åka blött i 5 dagar än att fiska med nedsatt funktion i 95 dagar och åka torrt i 5!
Jag föredrar att ha en fast installerad huvudenhet i pulpeten som sedan nätverkas med andra enheter i båten och NMEA2000-nätverk. På detta sätt behöver man inte koppla ur alla givarkablar ur loden efter varje fisketur utan det räcker med ström+nätverkskabel till de extra skärmarna vilket spar en del tid inför och efter fiskepassen.
En av de största fördelarna med att ha en bred båt med flack skrovvinkel är att man verkligen kan fiska grunt. Med hjälp av en frontmonterad elmotor går det utmärkt att kryssa runt bland stenrev eller sumpmarker.
Tack vare att jag använder Mercurys Command Thrust fyrtaktsmotor som har det stora växelhuset så kan jag använda en 26” Fury propeller. Denna propeller ger imponerande toppfart och bränsleekonomi.
Med hjälp av ”rod straps” spänner man fast spöna på kastdäcket. När jag fiskar så byter jag inte drag utan jag byter spö! Jag tycker om att ha ett specifikt spö med specifik rulle och specifik lina för mina olika favoritbeten.
För den som trailar mycket är det ovärderligt att ha en båt som ligger lågt på trailern vilket tillåter att man packar i/ur båten på ett enkelt sätt utan att behöva hoppa i den. Ofta har bassbåtar även ”outer receptable” vilket är en kontakt i motorbrunnen eller annan plats där man kopplar i en laddkabel efter fisket för att ladda upp hela båtens batteribank.
Alla vet hur jobbigt det kan vara att fastna i vassrötter och hur svårt det kan vara att få tag i tafsen i en båt med hög reling. Jag uppskattar verkligen de låga friborden vilket gör fisklandning och andra liknande manövrar mycket enklare.
Jag ger tummen upp för bassbåtar till svenskt spinnfiske!
Toppfart och bränsleekonomi är bra på en båt med stark motor.
Skitfiske på er! Nu börjar isarna snart äntligen smälta och jag ser fram emot ännu en rafflande säsong av gädd- och abborrfiske!
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)
Under de senaste åren, och framförallt det senaste året har intresset för bassboats vuxit sig starkare och starkare i Sverige. Detta märks på mängden och bredden av frågor som jag får kring min egen båt. Personligen har jag älskat bassbåtar sålänge jag vetat vad det varit och efter drygt 1,5 år av bassbåtsfiske så tänkte jag sammanfatta mina erfarenheter och skriva lite kring båttypen.
Som ett trollslag
Min historia med bassboats började under en fisketur i Furusund 2006. Min kompis Anders som jag fiskade med hade en hemmabyggd gäddracer som jag var mäkta imponerad av. Båten hade trimaranskrov, powerdrive elmotor och en 4-takts Honda på 50 hk.
I takt med att vi sjönk allt djupare i samtalet om fiskebåtar så började Anders helt plötsligt berätta om världens bästa fiskebåtarna – Ranger. Enligt Anders som varit i Florida flera gånger för att fiska både bass och tarpon så var detta världens bästa fiskebåtsfabrikat. De fanns i mängder av olika utföranden och modeller som passade alla möjliga typer av miljöer. För en gäddspinnfiskare var det däremot kanske de motorstarka, flakelackerade och helt spinnfiskeanpassade bassbåtarna som lät allra mest tilltalande.
Efter en lång men härlig dag på sjön med riktigt bra gäddfiske så kom jag hem först mitt i natten. Innan jag gick till sängs så browsade jag igenom hela Rangers websida med allt från modellbeskrivningar, färgkoder och båtarnas konstruktion. För mig var detta en ögonöppnare och milstolpe i livet. Som i ett trollslag förändrades båtdrömmarna för evigt. En vit B16 med 50 hk byttes plötsligt ut mot en specialanpassad bassbåt laddad med det bästa i teknik och prestanda som marknaden kan erbjuda. Tids nog skulle jag bli tvungen att skaffa bassbåt!
Båttypen Bassboat
Bassboat är ett samlingsnamn för en bred representation av båtar från olika fabrikat, material och utformning. Det som är gemensamt för båttypen är syftet den är byggd för ett kompromisslöst spinnfiske på skyddad kust, i sjöar, floder eller åar. Båtarna är strikt inriktade på spinnfiske och är typiskt designade med låg reling för att underlätta underhandskast och landa fisk. De har väl genomtänkt förvaring i många specialanpassade fack och stuvutrymmen och ofta olika fästen för leaning poles (stolar man lutar sig mot) på flera platser på däcket.
Bassbåtar har oftast en sidopulpet som standard med en babordspulpet som tillval. Bottenvinkeln är relativt flack jämfört med båtar som är designade att gå i kust eller hav, från ca 10 grader på de allra minsta modellerna till ca 20 grader på de större ekipagen. En låg skrovvinkel är en förutsättning för båtens design då de ofta används för att fiska på mycket grunt vatten vilket enbart är möjligt med ett litet djupgående.
Myter, myter och myter
Antalet bassbåtar i Sverige har alltid varit lågt då det saknats importörer för de olika fabrikaten. Även fast båttypen varit obeprövad har modellerna mötts av stor skepsis. På var och varannan internetsida kan man läsa om hur bassbåtar inte skulle gå att använda till vanligt sjö eller skärgårdsfiske. De vanligaste skälen som tas upp är saker som flack skrovvinkel eller låg reling. På samma sidor, eller i samma trådar kan däremot andra båtar typ som en Crescent 434, en Buster M, en Linder Sportsman eller en uttjänt kanadensare i glasfiber lovordas för samma typ av fiske. Att kritikerna inte provat bassbåt själva eller ser till fakta som att båtarna rent generellt är 3-5 fot längre med 3-6 gånger högre vikt förbises allt som oftast.
Dream coming true
2014 var året jag fick nog. Nu hade jag gått och trånat efter en riktig spinnfiskemaskin i nästan 10 år. Dollarn var låg och egentligen var det bara att slå till – vilket jag gjorde! Jag hade dock aldrig sett eller kört en bassbåt utan den enda information jag hade var i princip från youtube och svenska forum. På de svenska forumen verkade det som sagt att båten skulle sjunka innan jag ens hunnit ut ur hamn medan jag såg hur dem fiskade smallmouth bass på de stora sjöarna i USA i 10m/s. Uppgifterna gick stick i stäv.
Den båt som jag beställde var en Nitro Z6. Detta är en av de glasfibermodellerna på marknaden. Denna modell har en 115hk 4takts motor med en totalvikt på 800kg med utrustning och en bottenvinkel på 12 grader.
Att glida in bakom grindarna i Göteborgs hamn för att se en splittny Nitro uppställd på en lackad Nitro-trailer var fett! Efter upphämtningen åkte jag på en ”break in” och fiskade SM-finalen i gäddfiske i Alingsås, en tävling där jag och Rikard Jonsson slutade 9a detta år. Givetvis tog jag starten!
Så hur är den?
Ett normalår kör jag runt 1500nm med min huvudbåt och fiskar ungefär 6-700 h i den under perioden när det är öppet vatten. Nu har jag kört Nitron igenom i stor sett alla olika förutsättningar som man kan n spegelblankt vatten en varm sommardag i juli till snöstorm och hagel med kuling i början på mars. Hfråuvuddelen av mitt fiske sker i Stockholms skärgård eller i Mälaren vilket är relativt skyddade förhållanden. Jag fiskar typiskt i en-två fjärdar, eller bassänger om dagen och rör mig vanligen inte över 20nm.
Kontentan av användandet av båttypen är att jag tycker att den passar utmärkt för svenskt spinnfiske efter gädda och abborre! Det stora fördelarna tycker jag ligger i att den är så bra att fiska ifrån, att den tar lite vind under drifter och att den klarar av att bära med sig mycket utrustning.
Vad det gäller att det stänker i båten, eller att den skulle slå i sjön så tycker jag det rent generellt inte varit ett problem. En båt som en Z6 har en flack skrovvinkel men båten sjöduglighet har lika mycket med planeringen av rutten och framförande av farkosten som båtens själva beskaffenhet. Blåser det väldigt mycket får man helt sonika försöka planera rutten på ett bra sätt och köra lugnt.
Mitt resonemang har alltid varit att jag är ute för att fiska och det viktagaste är att fisket ligger i fokus, inte ifall det stänker in lite vatten i båten. Dessutom anser jag att det är få dagar per år som det verkligen blåser så mycket att det skulle vara problem med en flack skrovvinkel i skyddade vatten. Hellre fiska riktigt bra 95 av 100 dagar och sedan åka blött i 5 dagar än att fiska med nedsatt funktion i 95 dagar och åka torrt i 5!
Fördelar |
·******* Bränsleeffektivitet ca 0,9l distans i 45kn med full last, 0,5-0,6l distans i transportfart |
·******* Låg förbrukning på trailer tack vare lågt luftmotstånd av båtens profil+transportkapell (drar 0,9l/mil med Saab 9-3 2,0t, ca 0,7l/mil med Audi A4 2.0 TDI) |
·******* Goda stuvutrymmen. Plats för 10-20 tacklade spön. |
·******* Goda stuvutrymmen för betesboxar. Att få med ett 20-30 tal går bra. |
·******* Bra bränsle och batterikapacitet. Har själv 3 batterier och en tank på 80l. |
·******* Tar lite vind i drifter |
·******* Lågt djupgående vilket underlättar vid grunt fiske och sjösättning |
·******* Ligger väldigt lågt på trailern vilket gör att man kan packa i/ur fack ståendes bredvid trailern på marken |
Att tänka på |
·******* Kräver goda förkunskaper. Bassbåtar är väldigt snabba och sjöegenskaperna styrs mycket av hur vågor tas och hur motorn är trimmad. Detta är inte en bra förstabåt, satsa då hellre på en mer generell båt med djupare V-skrov. |
·******* En bassbåt lämpar sig enbart för spinnfiske, allt annat fiske gör man bättre i en annan båttyp. |
·******* Bassbåtar är ofta väldigt fint lackerade med fina detaljer. Detta är inte den båt man kanske vill lägga på brygga eller fiska med på en plats där båten tar mycket stryk. |
·******* Bassbåtar är lämpade för skyddade vatten. Fiskar du öppen kust, eller mycket i våra största sjöar bör du nog ha en av de större bassbåtsmodellerna eller en V-skrovad båt. |
Jag föredrar att ha en fast installerad huvudenhet i pulpeten som sedan nätverkas med andra enheter i båten och NMEA2000-nätverk. På detta sätt behöver man inte koppla ur alla givarkablar ur loden efter varje fisketur utan det räcker med ström+nätverkskabel till de extra skärmarna vilket spar en del tid inför och efter fiskepassen.
En av de största fördelarna med att ha en bred båt med flack skrovvinkel är att man verkligen kan fiska grunt. Med hjälp av en frontmonterad elmotor går det utmärkt att kryssa runt bland stenrev eller sumpmarker.
Tack vare att jag använder Mercurys Command Thrust fyrtaktsmotor som har det stora växelhuset så kan jag använda en 26” Fury propeller. Denna propeller ger imponerande toppfart och bränsleekonomi.
Med hjälp av ”rod straps” spänner man fast spöna på kastdäcket. När jag fiskar så byter jag inte drag utan jag byter spö! Jag tycker om att ha ett specifikt spö med specifik rulle och specifik lina för mina olika favoritbeten.
För den som trailar mycket är det ovärderligt att ha en båt som ligger lågt på trailern vilket tillåter att man packar i/ur båten på ett enkelt sätt utan att behöva hoppa i den. Ofta har bassbåtar även ”outer receptable” vilket är en kontakt i motorbrunnen eller annan plats där man kopplar i en laddkabel efter fisket för att ladda upp hela båtens batteribank.
Alla vet hur jobbigt det kan vara att fastna i vassrötter och hur svårt det kan vara att få tag i tafsen i en båt med hög reling. Jag uppskattar verkligen de låga friborden vilket gör fisklandning och andra liknande manövrar mycket enklare.
Jag ger tummen upp för bassbåtar till svenskt spinnfiske!
Toppfart och bränsleekonomi är bra på en båt med stark motor.
Skitfiske på er! Nu börjar isarna snart äntligen smälta och jag ser fram emot ännu en rafflande säsong av gädd- och abborrfiske!
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)
Kommentera