Artikel: Downtime is important av Tobias Fränstam - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Artikel: Downtime is important av Tobias Fränstam

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Artikel: Downtime is important av Tobias Fränstam

Under de senaste åren har faktiskt vintern blivit den period som jag fiskar som allra minst. Anledningarna är egentligen flera. Dels är dagarna ganska korta under vintern, så ofta känns det som att man lägger mycket tid på förberedelser till fisket utan att verkligen få något för det eftersom det bara är ljust till en bit in på eftermiddagen. Dels är jag i huvudsak en öppet vatten fiskare vilket gör att vintern är en chans att koppla bort fisket en stund och fokusera på allt annat för ett tag.

Ett nytt kök
    En gång när jag fiskade i ett livefiske fick jag frågan hur man som småbarnsförälder och med ett brinnande fiskeintresse skall få så mycket fisketid som möjligt. Jag svarade att det bästa sättet är att hålla sin andra hälft nöjd typ genom att diska, laga mat etc. så att dem helt enkelt inte kan neka en fiskedag per helg.

Ju mer man vill fiska desto dyrare blir prislappen. Under förra året fick jag fiska väldigt mycket under omständigheterna, och jag planerar att försöka fiska lika mycket nu under kommande säsong. Detta sätter däremot såklart sitt pris. På eget initiativ föreslog jag en total köksrenovering med byte av vitvaror och renovering av badrum och sovrum för mina surt förvärvade slantar som jag egentligen tänkt köpa en 4wd diesel för. Vis av erfarenhet vet jag däremot att detta månadslånga slit av renoveringar och totalt utblottade privatekonomi kommer landa mig mer stora gäddor och abborrar än något ekipage av bil och båt någonsin kunnat göra.

Att platsbygga ett kök och renovera sovrum och badrum kan vid en första anblick låta som något osmart ifall man har som prioritet att fiska så mycket som möjligt. I själva verket är det en utstuderad handling som kommer ge många dagar till fiskekontot.

Reflektioner
    Något som alltid varit viktigt för mig har varit att reflektera över de många satsningar och intensiva fiskeperioder som jag haft under det gångna året. Ofta förstår jag inte sambanden kring varför jag fick vissa stora fiskar under vissa omständigheter förräns långt efteråt när jag fått distans till fångsten. Att i lugn och ro kunna tänka igenom året som gått och planera inför kommande utmaningar tycker jag är väldigt utvecklande. Jag brukar alltid försöka sätta upp några olika personliga mål inför varje år vilket kan vara allt från att fånga en ny fiskart, lära mig en ny fiskemetod eller fånga en fisk av en viss storlek. Att kunna se saker i ett långt perspektiv kan vara viktigt om man t.ex. är ute efter de allra största fiskarna. Jag har vid många tillfällen varit med om att jag inte fått någon gädda under vårsatsningen på upp till en vecka när det plötsligt smäller till en feting. Om jag inte haft utstuderade och noga genomtänkta taktiker hade jag aldrig orkat nöta på i samma metodiska mönster som jag ofta försöker!

Om ditt mål är att fånga en best så bör du vara väl förberedd! Förbered dig länge på att det kommer vara psykiskt och fysiskt utmattande och ta oändligt med resurser, men härdar du bara ut så kommer den tillslut att sitta där!

Se över utrustningen
    En av de allra viktigaste sakerna som jag försöker göra på vintern är att se över mina utrustningar. Under säsong sker knappt något reparationsarbete alls utan jag spar så mycket som möjligt till vintern. Saker som alltid brukar dyka upp är t.ex. att laga trasiga spöringar, smörja eller skicka rullar på service, bygga beten, laga gelcoatskador och se över båten, installera och se över marinelektronik, sortera beten, byta lina på rullar och t.ex. laga upp och se över fiskekläder.

Inför en kommande säsong kan man nog inte vara tillräckligt väl förberedd, men ju mer tid man lägger på förberedelserna desto bättre brukar det tidiga vårfisket att gå.

Förutom själva iordningställandet av utrustningarna brukar jag studera och försöka hämta inspiration för nya metoder och tekniker och ställa i ordning utrustningar till detta. I år har jag framförallt satsat på mer vobblerfiske efter gädda och abborre, dels genom att förbereda lämpliga utrustningar för fisket men även genom att tillverka olika beten för olika situationer. Det roliga med att förbereda sig på detta sätt är då man kan göra betestyper som inte finns på marknaden utan hitta på något eget.

Att varva ned under vintern och ladda upp inför kommande säsong kan vara ett vinnande koncept. Bland det bästa jag vet är att se över utrustningen och göra hemmagjorda beten till kommande säsongs fiske.

Se över spöringar och ifall keramiken är skadad så skall dem bytas ut. Mörka vinterkvällar passar utmärkt för att reparera utrustning, eller varför inte göra som jag gör här och leja bort jobbet till ett proffs (så kan man bara se på)

Se över säkerheten
    Sist men inte minst vill jag poängtera att bland det viktigaste man skall göra är att göra en säkerhetsgenomgång av båt och utrustning innan man ger sig ut och bryter is under vårens första dagar. Se över så att skrovet är helt och dyvikan tät, att flytvästar, nödbloss och nödraketer finns med och är fungerande. Tidigt på året kan de fysiska förhållandena vara krävande och om det händer något så är det stor risk att det sker just när man är ringrostig och grejerna stått en stund utan översyn.

Sportfiskarnas Tobias Fränstam skriver om sina vinterförberedelser. Hur förbereder du dig?
    Bifogade filer
    Senast ändrad av Bergman; 2016-02-08, 06:38.
    Stödjer du sportfisket och fiskevården i Sverige? Bli medlem i Sportfiskarna.
    Klicka här för att bli medlem!
    Gilla oss på Facebook
    Sportfiskarnas hemsida

Använd kontaktformuläret om du vill kontakta oss

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av lsjonsson, 2022-07-06, 08:58
8 svar
1 657 visningar
0 gillar
Senaste inlägg niklaus
av niklaus

Arbetar...
X