Egentligen är betet inte nytt, det har kommit och gått på den svenska marknaden men inte riktig blivit på hugget. Snabel är en stor grubb som finns i storleken 33cm – 33 gram, mellan 40 cm – 80 gram och den största 45 cm – 140 gram. Betet finns hos Dittdrag och finns i åtta färger. Det är sällan som jag har testat ett bete och under testperioden lyckats fånga så många gäddor. Nu hamnade fiskeperioden under för- och efterlek och på mestadels grunt vatten.
Här är det du som tacklar du det efter det fiske du ska bedriva grunt, mellan eller djupt. Absolut mest variation om du tillvekar och om du använder en ”betesskruv” , sedan hänger vikter beroende på vilket djup du ska fiska. Sedan sätter du en stinger-rigg eller bara två krokar med vajer, med andra ord kan du pyssla dig fram till det fiske som passar dig. En bra sak att se till att man har med i beteslådan är Mendit eller jettändare efter ett par gäddor kan viss lagning behövas. Ett tips från mig är att du köper en Pearl White sedan en Spike-it penna och sedan låter du inspirationen flöda… Gränslöst kul! Här är det lätt att göra riktigt psykadeliska Snablar !
Finns det något roligare att gå loss med en penna och göra en riktigt psykedelisk jigg?
Martin Jonsson med gädda på 7 kg. På mellan modell blå glitter 80 gr.
Man kan se att det kan variera något på dom olika gummiblandningarna när Snablarna gjuts då mjukheten på gummit kan variera något ( hur de rör sig i vattnet ) dessutom så kan gången variera något mellan kallt och varmt vatten. Jag hade inte dom problemen. Jag fick flest fiskar när jag tacklade dom så att dom sakta skruvade sig i vattnet, och sedan vevade lagom långsamt. Häng inte upp dig på att den ska gå spikrakt i vattnet låt den gärna gå till höger eller vänster eller skruva sig satt den beter sig som en skadad fisk.
Rigga din Snabel med antingen en skruv eller Jiggskalle, om du kör med skruv kan du enkel välja en ”stinger rigg” och sedan välja att köra grunt ( utan bly ) eller bara hänga på önskad bly vikt. Eller bara med en jiggskalle och sedan enkla krok med vajer riggar.
Riggade jiggar. Från vänster: Vanlig jiggskalle, sedan olika med skruv.
Att man som fiskar snabbt tappat kollen på det där med stora beten är helt klart, jag stod nere i en hamnen och kastade med den största modellen då en förbipasserade kommenterade ”håller du och draggar, har du tappat något i vattnet?”
Det bästa av allt kommer sist - priset! Lilla modellen ligger på 20 kr mellan 40 kr och den stora 42 kr Det blir svår att hitta ett annat så lätt fiskat tailbete med så många möjligheter till samma pris. Betet finns att köpa hos http://www.dittdrag.se.
Den stora 140 grams jiggen ser stor ut i handen, men liten ut i gapet på en fin fisk. Guld glitter 140 gr.
Färger. Från nedan ”Självlysande”, ”Pearl White”, ”Olja UV” och ”Blå Glitter”.
Plus +
Utan tvekan priset. Här får du MYCKET för pengarna dessutom är möjligheterna öppna. Tackla som det passar dig, dessutom om den blir södertuggad, kapa av kroppen satt du kan använda / göra ett tailbete av den riktigt billigt.
Minus –
Kan variera något i gummiblandningarna. Inte så viktigt nu när det börjar bli varmt i vattnet, det är bara att öka invävnings takten...
Kommentera