Är du sugen på att göra personliga sjökort till dina egna fiskevatten eller är du helt enkelt ute efter att få alla fördelar du kan i ditt fiske genom att kartlägga hur botten verkligen ser ut? Då är Autochart Pro något för dig.
Inledning
Det är ganska fantastiskt hur våra sjökort från början är gjorda; två eller tre personer i en båt som noggrant och tidsödande kartlagt meter för meter genom att en person rodde, en lodade och en bestämde position.
Det är lätt att förstå att det ibland dyker upp grund som enligt sjökortet inte borde finnas där...
För bara ett par år sedan var det viktigt att man med jämna mellanrum bytte ut sina sjökort mot nya så att de hela tiden var uppdaterade. Självklart är det lika viktigt idag att regelbundet uppdatera sina sjökort, skillnaden är att man nu till viss del kan göra det på egen hand. Detaljrikedomen och mängden information du får när du använder den här typen av programvara går inte att jämföra med något annat. Dessutom får du ju information om dina egna vatten – vatten över vilka det kanske inte ens fanns sjökort tidigare!
Jag har själv många gånger undrat varför det på vissa ställen - till synes helt utan anledning – alltid står fisk på botten när området enligt sjökortet ska vara helt plan. När jag sedan åkt över samma plats med ekolod, spelat in botten och därefter gjort en karta med hjälp av underlaget har jag upptäckt till exempel en tvåmeters försänkning i botten eller en sten, och därmed har gåtan fått sin förklaring.
Det är svårt att inte bli imponerad av kartorna man själv kan skapa på detta sätt, speciellt om man fiskar på ett och samma vatten och har möjlighet att undersöka platserna där det alltid brukar finnas stationär fisk. Under den tid som jag har provat programmet har jag mer än en gång fått en riktig aha-upplevelse. Speciellt du som håller på med vertikal- och/eller dropshotfiske och är intresserad av var det finns områden med hård botten eller vill kartlägga grynnor och branter har här ett verktyg som öppnar för nya möjligheter. Har du ekonomi och köper ekoloden ur ONIX och ION serien så kan du göra kartor under tiden du fiskar med funktionen AutoChart Live.
Den stora skillnaden mellan AutoChart Live och Autochart PC är precis vad det låter; AutoChart Live ingår och fungerar i realtid i Humminbird Onix och ION, upp till 8 timmars loggning kan sparas i enheten. Vill man logga mer med AutoChart Live köper man ett AutoChart Zero Line SD kort. Med Autochart PC spelas informationen in på ett SD-kort som du sedan sätter i datorn för att skapa dina egna kartor.
Autochart finns i två versioner: Autochart och Autochart Pro. Autochart Pro ligger på 2.495 kr (rekommenderat pris) ut till kund. Priset skiljer mellan de båda med cirka 500 kronor.
Det som skiljer de två åt förutom priset är att du med Pro får vissa extrafunktioner som är bra när du planerar ditt fiske. Du kan exempelvis se hårdhet på botten och du kan skapa ”side image” mosaikkartor m.m.
Exempel på en grynna på botten kommer från dator.
Om man skapat Side imaging mosaik så kan du visa det på alla enheter genom att välja SI mappen som basskikt istället för att AC mappen samt att inspelningen måste komma från en SI modell. ( SI = Side Image )
Bilderna kommer från ett Onix lod. Det är svårt att se bilden utan att en liten röd gubbe med högaffel dyker upp på axeln och viskar ”Pappa behöver ett nytt kartplotter, strunta i julklapparna”
Det finns även möjlighet att skapa mosaikbilder med en Humminbird 360 Imaging givare med hög upplösning. Dessutom kan man välja bakgrundskartor från flera olika källor.
Utrustning för kartorna
Det som behövs är en båt eller ett annat flytande objekt utrustat med ett ekolod med inspelningsfunktion från Humminbirds 300 serie och uppåt (se produktspecifikationen om du är osäker). När du köper programmet så får du med ett SD kort (Autochart ZeroLine kortet) som du kan spela in på, och du kan även börja spela in botten innan du har köpt själva programvaran till datorn genom att sätta i ett vanligt SD kortet bredvid ditt kartkort.
Spela in kartor
För att komma igång med inspelningen slå på så att avancerade inställningar syns i menyn, varefter du aktiverar skärmögonblick. Sätt i ett SD kort i kortläsaren och sätt sedan igång inspelningen. Om du fiskar över stora områden så spela in ett mindre område åt gången istället för att göra en enda stor fil, det finns begränsningar i programmet för hur stort området kan vara. Dessutom så tappar man på detta sätt inte hela filen/inspelningen om man råkat göra fel någonstans.
Så här det ut där du startar inspelning (999cx HD SI lod).
Här har du två möjligheter, eller snarare två sätt att göra inspelningarna:
Antingen gör du som jag och åker runt som en yr höna och spelar in lite överallt, eller så är du smart och gör som på bilden - åk runt men gör det ordentligt så att du slipper hål i din karta.
Bilden kommer från Onix lod.
För att kartorna ska bli så bra som möjligt så ska du hålla farten under cirka 5 knop. Här får du prova dig fram för bästa resultat. Tänk på att lodet skall vara inställt på 200 kHz. Kvaliten på inspelningarna beror på givarinstallationen/monteringen och hur bra givaren läser i höga farter är avgörande, turbulens med mera påverkar. En annan avgörande faktor är hur noggrann karta man vill ha. Områden med grund eller branter bör man köra långsammare över. Är det ett större område med helt platt botten kan man köra fortare, det blir då längre avstånd mellan mätpunkterna.
Här ser du en bakgrundskartan, här syns tydligt hur det blir hål i kartan om man inte har gjort inspelningen ordentligt.
Kom ihåg att göra backuper och att spara dina inspelade filer i ett separat bibliotek.
Det där med backup är speciellt viktigt på de filer som man spelar in och gör kartor av. Säg att du fiskar i åtta timmar och sedan går kortet eller något annat sönder - då är det adjöss med dina inspelade kartor och dina åtta inspelade timmar på sjön. Multiplicera det med tjugofem fisketurer så förstår du att göra en backup är en trevlig sysselsättning och du - tänk på att SD kort som man för fram och tillbaka mellan datorer och annan utrustning också går sönder.
Min rekommendation är att du först kopierar över filerna (inspelningarna) till ett lokalt bibliotek på din dator. Kopiera dem därifrån till lämplig plats på din dator.
Filerna som absolut viktigast att du bör göra backup på är backup på både AC samt SI mappen och RECORD mappen som ligger på Autochart kortet.
Datorn och skapande av karta
Hem till stugan och kör igenom installationen med CD skivan. Inga större konstigheter där. När du har kommit till att det är dags att börja skapa din karta så är stegen så här. Här förutsätter jag att du har spelat in kartmaterial satt du har något att börja med.
1. Starta Autochart. Du kommer då till välkomstbilden (kan variera något beroende på vart på kartan du håller till).
2. Gå in på importfliken. Peka sedan på det bibliotek där du har dina inspelade filer. Gå in och peka på den fil som ska öppnas.
Precis som på bilden så är det B001.SON som ska öppnas, de andra tre har du ingen andvändning för här.
3. Tryck sedan på ”skapa karta”
Datorn har nu lagt och din inspelade kartinfo till den plats där kartan skall skapas.
Så här ser de skapade filerna ut. De har filändelsen .acd. Filerna skapas i nummerordning. När du sedan ska öppna din nya karta så finner du den i ett bibliotek ovanför den ursprungliga mappen.
4. Nästa steg är att klicka på ”lakemaster uppdatering”
5. När du har gjort detta kommer programmet att fråga om du vill byta till bakgrundskartan. När du accepterar kommer programmet att visa kartan med de ändringar du tillfört.
Din nya karta är nu skapad och sparad till kort. Dessutom ser du nu hela din skapade karta.[/I]
Om du ska göra fler filer eller kartor går du in på fliken Arkiv och därefter Ny.
OBS!
Öppna nästa fil - du börjar så att säga om igen. Det går inte att öppna fler (.acd) filer åt gången, du måste göra dem en och en.
TIPS! När du börjar med det här så håll det så ENKELT som möjligt. Börja inte pilla på alla inställningar som finns hur lockande det än är. När du börjat få kläm på själva inspelningarna och har gjort några kartor DÅ kan du börja experimentera med inställningarna, annars är det lätt att det blir galet. Så ta ett råd från en som lärt sig den hårda vägen – gör en backup innan du börjar leka med allehanda inställningar.
Bilder från Olika Lod / Plotter
Skärmdump från Onix lod på färdigskapad karta.
Skärmdump från 999 med Navionics kartan.
Skärmdump från 999 med Aoutochart kartan. Här ser man tydligt hur mycket mer information man får jämnfört med ordinarie Navionics karta.
På bilden så ser du en kartdump från 999cx HD SI lodet.
Med färdig karta på sjön
I med SD kortet i apparaten, sedan går du in på meny och sedan fliken ”sjökort”
För att du ska få upp dessa flikar måste du ha i kortet från AUTOCHART i kartplottern, dessa extra flikar laddas när du sätter i själva kortet.
Val av karta skall vara på AUTO
999cx HD SI lod
Sedan går du ner till ”basskikt” och väljer AC. Då aktiveras kartan.
999cx HD SI lod
En extra bra funktion är "Djup av intresse, interv” om du väljer 9m och sedan tar 1m på intervallen så kommer den att visa 8-10 specifikt på kartan i annan färg.
Bild 999cx HD SI lod lod
Grunda vatten kan tydligt markeras exempelvis genom att du rödmarkerar allt under 2m.
Ros
Jag har känt mig som ett barn på julafton ibland när jag har spelat in olika delar av mitt hemmavatten för att sedan få en komplett bild av hur botten verkligen ser ut. Föreställ dig möjligheterna detta öppnar för! Nu kan du i lugn och ro skräddarsy din rutt och planera din fisketur hemma framför datorn och därmed få mer ut av ditt fiske. Är du sugen på gädda, gös eller kanske annan fisk? Om du först spelar in botten och lokaliserar var fisken står kan du sedan sammanställa din dokumentation med temperatur, årstid, väder och måne och då så sätt mångdubbla sannolikheten att få ett bättre fiske. Du som väljer att arbeta på det här sättet kommer att få mest ut av detta kartprogram. Och tro mig: det är som att suga på den där berömda karamellen att först få njuta av en dag på sjön och därefter få åka hem och återuppleva höjdpunkterna på datorskärmen. Att med egna ögon få se hur det faktiskt såg ut under ytan just där fisket var som bäst får Discoverys ”Krabbfiskarna” att framstå som tråkigt.
Och Ris
Det finns en del småsaker till en början kan kännas väl invecklat. Bäst fungerar det när man följer riktlinjerna på det allra enklaste sättet och inte börjar pilla och ställa om saker.
Självklart hade jag önskat att funktionen med överlägg fungerade på plottern likväl som på datorn vilket det inte gör ännu, att funktionen som till exempel hårdhet på botten redan gick att användas på sjön liksom överläggsfunktionen. Med överlägg menas att du skall kunna lägga din egen skapade karta över din Navionics-karta. Obs! (Om man kör Autochart Live med en Onix kan man skapa karta som överlägg till Navionics-kartan, denna funktion fungerar idag) Man arbetar dock i skrivande stund på att lösa detta.
999cx HD SI lod
Här ser du att kartan är tom i den övre delen i kartplottern - hade nu överlägg fungerat så hade Navionics-kartan visats där.
Något annat jag saknar är en webbsida med support och en enkel checklista för felsökning. Jag har pratat med Comstedt som har lovat att ställa upp med support via telefon om så skulle behövas, men ett bra forum behövs.
Slutomdöme
Det här är faktiskt ett av dom roligaste programen jag som fiskare har testat. Bara det att man nu enkelt kan skapa sina egna kartor gör att man får sig en bra bild för hur det egentligen ser ut under vattenytan! Du kommer att se, när du jämför med ett gammalt sjökort att vi inte längre är på stenåldern med handlodade sjökort. Du som har ett nyare lod med ”HD upplösning” och ”SI” funktion kommer att få ut absolut mest av denna programvara. Vid inköp se till att du har rätt utrustning just av denna anledning. Den här programvaran kommer dessutom bara att bli bättre och bättre, se därför till att registrera dina produkter hos Humminbird så att du får de senaste uppdateringarna – gör du inte det kommer du gå miste om viktiga funktioner. Och har du en äldre programvara i lodet och inte uppdaterar så kommer inte det att fungera med Autochart. Jag skulle kunna fylla fler sidor med tips, tricks och åsikter men avslutar med att starkt rekommendera denna produkt speciellt för dig som har tillgång till egen sjö eller fiskar i någon av våra större sjöar och dessutom gör egen dokumentation. Rätt använd kan det här absolut göra dig till en bättre fiskare. Dessutom får du mer detaljerade kastor än du kan köpa då vissa sjökort är manipulerade så att vissa saker inte visas. Detta slipper du helt då du själv skapar dina kartor.
OBS!!!
Innan du sprintar iväg till affären och införskaffar programvaran skall du veta att det i dagsläget endast är lagligt att använda kartprogrammet i våra insjöar för eget bruk. Det är i skrivande stund alltså INTE tillåtet att spela in botten vid kustnära vatten d.v.s. Östersjön, skärgården etc. Lagen är under revidering och allt talar för att inspelning för eget bruk skall vara OK.
Du bör dubbelkolla reglerna i det område där du vill använda programvaran om du är osäker.
Då militären har blivit betydligt hårdare med bevakningen kring skyddsobjekt på öar och dylikt och med att dela ut böter/straff vid överträdelser så är det en god idé att ta lagen på allvar.
Kommande godis värt att ta upp.
Helix är en ny serie med låg kostnad och bör därför vara av intresse för dig som har en mindre kassa. Samma programvara som i 800/900 serien men utan nätverksmöjligheter, kostar från 2695:- till 6495:- beroende på modell. AutoChart PC fungerar utmärkt till Helix.
Äldre DrDepth filer och inspelningar kan användas för att skapa Humminbird AutoChart.
Har du feedback eller frågor gällande denna artikel så får du gärna fråga här i tråden
Med vänlig hälsning Bobbo
P.s. Till det här testet har jag använt ett äldre ekolod/plotter av modell Humminbird 898. Vissa bilder även från 999cx HD SI och nyare Onix lod.
Kommentera