Tillverkning av spinnerbaits del 2 (skriven av Bobbo) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tillverkning av spinnerbaits del 2 (skriven av Bobbo)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tillverkning av spinnerbaits del 2 (skriven av Bobbo)

Spinnerbaits är det absolut bästa betet när du ska fiska bland mycket växter. Utformningen är optimalt gjord för att inte fastna i spenaten.

Med det är det inte sagt att dom är lätta att kroka fisken med, bästa resultatet får du om du fiskar med ett styvt spö och gör mothugget ”uppåt” så kroken verkligen har möjlighet att jobba på bästa sätt.

Tyvärr blir resultatet för gäddan att om man använder enkelkrok som är vanligast på just spinnerbaits resulterar i att krokarna inte fastnar ordentligt och gör mer skada än en trekrok. Men är det mycket vegetation så går det inte att fiska med trekrok då är enkelkrok som gäller.

Click image for larger version

Name:	Bild11.jpg
Views:	1
Size:	288,1 KB
ID:	1828663

Det ställer stora krav på spöt vilket du märker av genom att du missar fisk efter fisk, är spöt inte snabbt nog går du bom. Vilket leder till att du tycker att spinnerbaits är värdelöst och byter bete.

Varav jag byter ut enkelkroken mot trekrok där det går. Både för att jag tycker att trekrok är varligare och sätter fler fiskar.

Och nej vi ska inte snöa in på en fundering om fisken har ont, eller det stora motsägandet i förgående mening ang.
    - Att var snäll mot fisk genom att ha olika krokar.

Jag gillar helt enkelt inte skadorna efter kombinationen enkelkrok styvt spö eller för att inte tala om lip grip.

Info
    Som du ser i mina artiklar så använder jag Svartzonkers system med tailar, då jag tycker det är smart, enkelt, genomtänkt och att det till det här är perfekt system när man vill byta och mixa.

När man fiskar spinner baits i varmt vatten och mycket växter, hugger gäddan ofta i raseri och gäddans beteende är mer ”territoriellt” än ät-mässigt. Så hittar du ett område med många gäddor så kan fisket bli otroligt givande.

Den absolut bästa perioden är mitt i hög sommaren juli-aug och kan ibland hålla i sig så länge temperaturen är hög, gärna 20+. Perioden håller i sig så länge växterna inte har börjat lukta ruttet. Då är den bra perioden slut.

Före och efter denna period kan man självklart få fisk på spinner-baits, men betet blir sällan så hett som just under högsommaren. Men det går enkelt att öka chanserna.

Dessutom kan spinnerbait vara ett bra bete när det är kallt i vattnet OM man kan fiska det (här rekommenderar jag stora skedar både på spinnare och spinnerbaits ) ,långsamt och man tailar det. Man glömmer även att man kan ha ett riktigt hett fiske med spinnerbaits och man fiskar djupt låter det slå i botten vevar upp det lite i vattnet för att sedan låta det slå i botten igen har man gjort betet med williow leaf blad så kommer det att fiska/spinna även på ned vägen.

Har man även en tail på i det läget så blir betet riktigt attraktivt.

Tänk dig en gädda som står djupt, mitt i hans vardag hörs det ett otroligt slammer och skrammel.
    - Ve o fasa vad händer!?!

Och vad i h-e upptäcker han till sin fasa?

Att en julgran med tail tror att han ska få föra oväsen på hans territorium? Skulle inte du göra allt för att hugga eller köra bort honom?

Ok jag tror att du har fattat bilden. Jag kommer med denna artikel gå igenom hur man gör egna spinnerbaits samt förbättrar redan köpta på ett enkelt sätt och på så vis få ett mer effektivt verktyg i din fiskelåda.

”Så om du tänker på din fiskelåda som en verktygslåda, som du vill ska fungera överallt bör den kompletteras med ett par Spinnerbaits/Spinnare.

Det är inte ett verktyg som fungerar jämt och överallt, men rätt använt kan det bjuda på ett mycket bra och roligt fiske. Och du kommer åt fisken där du annars inte överhuvet taget inte ens skulle försöka fiska.”

Har du ett spinnerbait där du kan byta mellan enkelkrok, trekrok och tail så har du förbättrat din ”verktygslåda” rejält. Du har fått ett mulitverktyg.

Förklaring
    1. Du har ett bete som fungerar i miljöer med extrem växtlighet,
    2. Du har ett bete som du kan fiska mycket djupt.
    3. Om du tailar det så kan du fiska det i kallt vatten. Då bruka normalt stora spinnerbaits eller stora spinnare inte fungera, här ska det gå långsamt. Nu är det bra med stora skedar.

En stor spinnare med tail eller ett spinnerbait med tail fiskat riktigt långsamt kan ibland väcka dom trögaste gäddorna.

Jag börjar med det enklaste. Att förbättra ett befintligt spinnerbait.
    Om man ska fiska i riktigt tät växtlighet så är det bäst med enkelkrok.

Då fastnar det inte lika lätt i växterna. För att fiska i mycket växter och det ska fungera bra så krävs det att man slimmar sin utrustning… Och att man tar bort ALLT som inte behövs som kan fastna i växterna.

Det kan innebära att man får finklippa sina tafsar med tex nagelsax, sätta pärlor framför knutar och klippa bort minsta lilla skarvar på sina spinnare. Absolut inget får fastna i växterna. Därför vill jag påminna dig om att vara extremt petig på dina spinnare. Jag har många gånger piskat en spinnare genom ett stort område med massor med växter för att sedan på dom sista metrarna till båten ha en gädda som kommer i 110 för att klippa spinnaren.

Och vad händer om en slarvig knut på fluon fastnat och drar med sig en växt varpå gäddan simmar vidare… Så kolla knutar, sätt pärlor framför knutarna, kolla så att du inte har glömt att kapa lite av tråden eller liknande.

Name:	KöptSpinnerbait.jpg
Size:	243,2 KB
ID:	1828665
    Notera kvalitén på Lindy Spinnerbaitset för att det ska hålla något så när rekommenderar jag att du lägger super epoxi på skedarna och limmar alla knutar

Trimma /förbättra ett spinnerbait
    Spinnerbaits med en trailerkrok tycker jag är en ganska dålig lösning då det händer att kroken lossnar lätt, man tappar gädda och krok och det är ganska lätt att förbättra dem genom några enkla steg.

1. Tag en cykeleker eller en rostfri tråd i tjocklek 1,5 mm och gör en ögla på den. (som i del 1 av denna artikelserie)

Name:	spögla1.jpg
Size:	417,2 KB
ID:	1828666

2. Böj den runt som på bilden.

Böj den först 90 grader för att sedan böja den 90 grader, den ska sitta på kroken på spinnerbaitet så se till att den andra böjen blir tajt.

Name:	sbögla2.jpg
Size:	217,5 KB
ID:	1828667Click image for larger version

Name:	sbögla3.jpg
Size:	361,5 KB
ID:	1828668

3. Sätt dit den på kroken och linda runt tråden runt tråden. När den är färdig ser den ut som bilden nedan.

Viktigt! När du gör den bakre öglan var noggrann med att kolla vilket håll öglan hamnar åt. Om det blir fel kommer tailar och annat att hamna upp å ner i vattnet…

Name:	spögla4.jpg
Size:	359,9 KB
ID:	1828669

4. Som du ser på bild 5, så sitter den nu på spinnerbaitet.

För att det här ska bli bra så ska den sitta HÅRT på kroken den ska inte kunna ramla av eller lossna om du fajtas med fisk. Den som är på bilden är något lång så korta ner den något.
    Har du gjort det här rätt så finns det ingen risk att du tappar en fisk för att kroken gled av.

Name:	spögla5.jpg
Size:	321,9 KB
ID:	1828670

5. Nu kan du välja om du vill ha tre krok

Enkelkrok eller tail osv Du kan även sätta en mört bakom och trolla den…

Name:	Spöga_sistabild.jpg
Size:	327,9 KB
ID:	1828671

Göra egna Spinnerbaits
    Jag köper grunden till mina spinnerbaits. Jag har bockat och gjort egna men tycket att det är enklare och tar mindre tid att använda ett flugbindnings städ och en köpt grund. Mycket pga av att bly är svårt att måla snyggt.

1. Sätt ämnet i flugbindnings städet fäst sedan tråden. Lägg snabblim eller epoxy på kanten.

Name:	Bild1.jpg
Size:	159,7 KB
ID:	1828672

2. I detta fall använder jag lametta då det är billigt… Använd gärna flashabu eller likanande istället.

Name:	Bild2.jpg
Size:	272,2 KB
ID:	1828673

3. Börja nu linda dit lamettan runt hela lager på laget. Lägg sedan på epoxin allt eftersom.
    Obs! LITE epoxi inte mycket…

Name:	Bild3.jpg
Size:	127,6 KB
ID:	1828674Click image for larger version

Name:	Bild4.jpg
Size:	129,5 KB
ID:	1828675Click image for larger version

Name:	Bild5.jpg
Size:	257,3 KB
ID:	1828676Click image for larger version

Name:	Bild7.jpg
Size:	167,3 KB
ID:	1828677

4. Jag kunde inte låta bli och lägga på lite grönt i spinnaren… Kom ihåg att det du lägger närmast kroken är det som kommer att synas mest och när du gör som jag gjort här, lägger på det sist så kommer det andra håret / lamettan eller flashet att lägga sig över. Sedan lindar jag ett tjockt och jämt lager med tråden, och gör några halvslag och lägger på ett jämtlager med epoxi som avslutning.

Name:	Bild8.jpg
Size:	397,3 KB
ID:	1828679Click image for larger version

Name:	Bild8.2.jpg
Size:	241,3 KB
ID:	1828678

Obs! Sista bilden blev lite suddig men jag tror att du förstår hur jag menar.

Tips! Epoxi är inte bra för dina fingrar så använd handskar…

På bilden ser du hur den blev.. Efter det här är det bara att montera den.

Name:	Bild8.1.jpg
Size:	327,3 KB
ID:	1828680

5. Sista steget. Monteringen.

Name:	bild9.jpg
Size:	298,8 KB
ID:	1828681Click image for larger version

Name:	Bild10.jpg
Size:	210,7 KB
ID:	1828682Click image for larger version

Name:	Bild11.jpg
Size:	288,1 KB
ID:	1828663Click image for larger version

Name:	Bild14.jpg
Size:	348,2 KB
ID:	1828683Click image for larger version

Name:	Bild15.jpg
Size:	177,0 KB
ID:	1828684

6. Har jag sagt att jag gillar döskallar.. Just nu på spinnarna ?

Name:	DöskalleBait.jpg
Size:	200,7 KB
ID:	1828685

Skriven av: Bobbo
    Foto: Bobbo & Peter Gunnars

Du hittar del 1 i denna artikelserie här:
    Bifogade filer
    Senast ändrad av Bergman; 2014-03-14, 18:16.

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av lsjonsson, 2022-07-06, 08:58
8 svar
1 669 visningar
0 gillar
Senaste inlägg niklaus
av niklaus

Arbetar...
X