I den här delen går jag igenom grunderna i att göra egna spinnare, moduluppbyggda spinnare och spinnerbaits samt även hur man förbättrar köpta spinnerbaits.
Varför tillverka själv? Förutom den ekonomiska aspekten av det hela så får du tillgång till större variation. Kostnaden på spinnarna hamnar på ca 45-90 kr/st lite beroende på hur mycket bling du vill ha på dina spinnare. Det kan jämföras med ett pris som inte sällan ligger betydligt högre i affären.
Tillverkarna har ofta en viss tradition när det gäller spinnare och andra beten. De tror inte att det säljer om det inte är likt det som redan finns i affären, och detta tänk slipper man när man är sin egen tillverkare.
Och så finns det såklart en enorm tillfredställelse i att fiska med sina egna spinnare. Föreställ dig känslan när du för första gången doppar den där spinnaren som du verkligen tror på, och det bara funkar! Första gäddan som högg på en av mina spinnare blev ordentligt fotograferad…
Hur svårt är det att göra en spinnare?
Det visade sig att det inte var riktigt så enkelt som jag trodde, men håller man bara några saker i huvudet under processens gång så behöver man inte vara proffs på vare sig att binda fluga eller böja pianotråd för att få fram sin egen, perfekta spinnare. Det finns två val: Antingen tar man fram flugbindningsutrustningen och bygger en egen kjol eller så köper man hela rasket och plockar ihop sin ”egen” spinnare. Det enda som kan vara svårt i början är att göra en egen ögla och det lär du dig snabbt.
Att göra spinnare lär man sig fort och det blir snyggt. När du köper en spinnare så köper du en spinnare som fungerar för någon annans vatten eller någon annans gäddor, det vill säga något som ska fungera i just det landet eller som är testat för fiskarna i en sjö där du inte fiskar. Dessutom är de allra flesta framställda för att fiska med i USA där spinnare med stora skedar är ypperliga för att fiska Muskie. Jag har fiskat mycket med stora skedar i Sverige och överlag så tycker jag att stora skedar inte fungerar bra här i våra vatten. Dessutom är de jobbiga att veva hem. Vill man ändå ha större skedar rekommenderar jag att man använder Willowblad istället då dessa gör mindre motstånd i vattnet.
När du gör dina egna spinnare så har du möjligheten att använda de färger som du vet fungerar i just ditt vatten. Du skräddarsyr sedan dina beten i kombinationer som du vet fungerar på den art du vill inrikta dig på; t.ex. en spinnare i blåsilver för gädda och en i mindre storlek i gröngult för abborre. Det är inte ovanligt att man känner en viss skepsis mot hemmagjorda fiskedrag eftersom det känns tryggare med de stereotypiska och välkända dragen i den lokala fiskebutiken, men när man fått fram de rätta färgerna för sina egna vatten så har man en spinnare som har långt bättre förutsättningar än en som är köpt i butik.
Att göra spinnare innebär en massa testande och vidareutvecklande av idéer. Det finns inga rätt och fel. Håll det bara så enkelt som möjligt. Du kommer att utvecklas som fiskare under denna tid speciellt då du är inne i dina testfaser.
Vad ska man tänka på?
En nyckelaspekt på hur man får en spinnare att fungera bra i praktiken och som man kanske inte tänker på är att den måste vara rätt balanserad. Alla har vi köpt spinnare som inte testats tillräckligt av tillverkaren, och som har varit omöjliga att få igång eller som slutar spinna lite hur som helst.
När du gör spinnare så testa dem alltid (testa kan du göra i badkaret) innan du sätter på ”skirts” eller kjolar, speciellt om du gör en ny typ eller byter blad. Om du har fel balans i spinnaren kommer du få problem med att få den att spinna.
För att en stor spinnare ska fungera bra behövs det ibland lite kraft för att få igång dem men när de sedan snurrar så kan man pumpa dem så att de rör sig riktigt hett - nånting man lär sig på några kast.
Beroende på vilka skedar man använder kan man bestämma precis hur man vill fiska: Vill du fiska djupt? Använd smala skedar och mycket bly. Vill du kanske fiska grundare? Då använder du stora, runda skedar och mindre bly.
Material – vad behövs för att komma gång?
Spinnartråd
Till gäddspinnare använder jag rostfri spinnartråd som säljs i färdiga längder. Jag personligen köper min tråd från http://www.lurepartsonline.com i längd ”12” och tjocklek 0,51 (ca 1,2 mm)
Denna tråd är kraftig och hållbar, den böjer sig inte så lätt och den fungerar bra till både vanliga gäddspinnare och till moduluppbyggda.
Ska man göra mindre spinnare till abborre eller liknande så är det bara att välja tunnare tråd. Tänk bara på att tråden skall vara så kallad rostfri pianotråd, föreslagsvis 0,7 eller 0,9 mm. Du kan utan problem även göra stela tafsar av samma tråd. Dem kommer du INTE kunna dra av…
De viktiga skedarna
Den viktigaste tumregeln är: Gör kroppen lika lång som bladet. Om kroppen är för kort kommer skeden att slå i Flashet och spinnaren slutar eller får svårt att spinna.
Skedar är en vetenskap för sig. Jag kommer inte dra alla utan väljer de som oftast används till gäddfiske.
Colorado (ca 50grader) och Indiana-blad (ca 40grader)
Runda blad, bra till gädda där du vill ha två skedar. Finns i storlek 1-5 mindre spinnare och i vissa fall 6-12 till gäddspinnare. Skedar som ligger på 50 – 40 grader gör MYCKET motstånd i vattnet.
Monster Fluted Blades (vinkel ca 37 grader)
Droppformade blad. Ofta i storlek 4-8. Dessa blad flashar i vattnet och sägs skapa ljudvibrationer. Ett av de vanligaste när man gör Muskiespinnare i USA. Bra till jättespinnare och Spinner Baits. Flutade blad är lätta att känna igen, flutning går att få på olika skedar.
Willowleaf Blade och Willow (vinkel ca 20 grader Willofleaf 30-35 Willow)
Långsmala blad jämfört med de ovan. Bra för fiske mot djupare vatten. Spinner lätt, gör lite motstånd. Spinner lättast av alla blad, börja många gånger spinna redan i luften när du kastar. Kan fiskas extremt sakta och även mycket fort.
Mitt absoluta favoritblad.
Vikten av rätt vinkel / gradantal
Vid 50 grader så går bladet i stort sett rakt ut från kroppen och gör massor med motstånd och ger MASSOR med turbulens i vattnet. Med blad som gör denna vinkel kan du ha en ganska kort kropp under då risken att bladet ska slå i kropp eller hår är mindre.
Om du gör en spinnare med Willow Leaf blad som har en vinkel på 20 grader måste du vara mer noggrann så att inte bladen slår i kroppen eller Flashet, alltså behöver du en längre kropp till dessa.
Exempel: Om ett blad som gör 20 grader slår i kroppen kommer det att spinna dåligt. Vad göra? Mitt tips är att man använder sig av en lång kropp och att man sätter ett stopp mellan kropp och hår (eller vad du väljer att använda). Man kan också vända på en del kroppar så att den tjocka delen kommer uppåt vilket gör att bladet får en högre vinkel. Dessutom innebär ett högre gradantal ett större vattenmotstånd vilket gör att spinnaren stiger i vattnet.
Det här receptet på att göra spinnare är lika bra för små spinnare för öring, abborre och gös liksom för stor gädda.
En spinnarkropp
Finns i flera olika former med olika vikter. Kan användas som vikt på spinnaren om man inte vill ha kulbly. Om du gör en stor spinnare testa med och utan kulbly. Du kan även ha en kropp under bladen som består av pärlor.
Metallkulor till kroppen/Pärlor
Stora spinnare = stora metallkulor. För gäddspinnare gärna 6-10 mm. Finns i silver och guld. Man kan också använda olika varianter av färgade pärlor. Dessutom finns det massor av olika kulor i leksaksaffärer och även Panuro Hobby så gissa var jag hittade döskallarna…
Döskallarna var en julklapp till min son som bara råkade hamna på några spinnare..
Spinnarbyglar
Stora byglar till stora skedar osv. Men jag tycker att ju mindre bygel du kan använda desto bättre spinner oftast skedarna. Tar du en för stor bygel till ett litet blad så kommer vattnet att göra att spinnaren inte spinner alls, motståndet gör istället att bladet lägger sig utmed skaftet. Ibland kan man få borra upp hålet på skedarna eller borra upp hålet på byglarna för att få igenom bygel eller sked.
Kjolar
I ex. Canada och USA (http://www.lurepartsonline.com http://lurepartsonline.com/Shop-By-C...-8-Skirts.html) kan man köpa så kallade skirts till sina spinnare. De består av tunna plastremsor/flashabo.
Det enda du gör är att trycka igenom spinnartråden för att sedan plocka ihop de andra delarna. Dessa kan vara svåra att få ta i Sverige då vi inte har samma utbud av beten med skirts. För att lösa detta här i Sverige så kan man använda flugbindning istället. Denna typ av flugbindning behöver du inte vara något proffs för att göra och du behöver inte bry dig om att tråden ”bygger”. Misstag kan du i efterhand dölja med superepoxy och ändå få det snyggt. Beskrivning på detta längre ner i artikel.
Om du använder köpta skirts så lägg gärna en klick lim där tråden binder ihop skirten. Det förlänger livslängden.
Krympslang
Krympslang brukar jag köpa i olika storlekar. Det blir snyggt och är dessutom viktigt för funktionen mellan spinnare och krok. Om du inte använder krympslang så fastnar kroken i håret eller så trasslar sig alltihop när betet slår i vattnet. Dessutom är det ett snyggt sätt att dölja öglor som man inte vill visa upp, plus att krympslangen skyddar dig mot att växter fastnar på spinnaren.
Bindtråd och trådhållare
Jag gillar stark och tjock bindtråd. Oftast tar jag tråd som man lindar spö-öglor med, eller svart kevlartråd. På detta sätt slipper man att tråden går av och när man gör spinnare gör det ingenting att tråden bygger.
Superepoxy
Superepoxy är perfekt när man vill avsluta spinnaren. Lägg det på lindningen som avslutning. Det blir starkt, hårt och spinnaren håller bättre. Epoxy är även bra för att få spinnaren snygg om man inte är nöjd med ex. lindningen. Snabblim är bra till allt.
Tips! Lägg lite snabblim på dina fingrar och tryck ihop
Kulbly / tyngd åt spinnaren
Man kan använda kulbly som man sätter under kjolen så den inte syns, eller så använder man metallkropp som sitter under bladen det finns lite olika sätt. Man kan även borra hål i en bit metallstång och ha den istället för bly… Mycket trevligare och naturvänligare. Kulbly/metallstång med hål i behövs för att få balans och för att få ner spinnarna i vattnet. Från 10-40 gram. Min favorit är 12-15 gram, det och kroppen räcker långt. Tar du 40 gram bör du inte fiska i vassen…
Krok
Den absolut bästa kroken i mitt tycke till spinnare är Eagle Claw 374 som du ser på bilden så lutar spetsarna något inåt vilket gör att kroken inte fastnar lika lätt när det är mycket växter, detta kan vara HELT avgörande mellan fiasko och succé.
Tips! När jag gör spinnare så utgår jag från att dom ska fiskas i vattenmiljö med mycket växter. Därför är jag mycket noggrann med att ta bort allt som kan fastna i växter. Köp en bra avbitartång.
Vart hittar jag materialet?
Om du vill bara prova att göra några spinnare du hittar det du behöver hos http://www.lundgrensfiske.com i Sverige eller ska du handla mer rekommenderar jag http://www.lureparts.com
Flugbindningsmaterial
När jag letar material till mina spinnare så söker jag så långa hår som möjligt eftersom det är mest kostnadseffektivt. Det man vill ha är hår som böjer till i vattnet utan att det blir en knix eller hack.
Underskatta inte de material du kan hitta vid jultid och som är avsedda för pyssel. Dessa kallas lametta och finns bl.a. i större mataffärer och i leksaksaffärer.
I denna artikel har jag mest använt lametta när jag gjort kjolen och spinner-baitet för att visa att man inte måste köpa dyra material för massor med pengar.
Den största kostnaden på spinnarna är just detta hår. Man använder så mycket hår till spinnare jämfört med vad man använder till flugor. Ett bra sätt är att blanda material. Vissa av dessa hår är helt odrägligt att binda på spinnaren. Då brukar jag lägga ett lager ”Flashabou” i botten för att sedan stadga upp den eller klä in den med yakhår, för att sedan återgå till ”Flashabou” så att man får en så tjock kjol som möjligt. Om håret ändå känns för slappt kan man stadga upp det långa håret med hår som är hälften så långt.
Du kan ofta avsluta en spinnare, för att sedan lägga på mer hår om du under testfasen upplever att det inte är tillräckligt. Jag har ibland adderat upp till tre lager hår och epoxy och ändå fått det snyggt.
Obs! Det är det första lagret hår du lägger på som kommer att synas mest i vattnet, så om du blandar olika hår och du har en favorit så lägg den underst mot tråden.
Dessa typer brukar jag köpa i fiskeaffärer:
• ”Fishair”
• ”Flashabou”
• Tinsel Flash - finns i ett stort antal färger. Här finns dessutom självlysande färger som kan vara mycket använbara.
• ”Lateral Scale”. Långa platta, bra reflexer. Dock en varning: om du binder för korta hår av dessa kommer dom inte att böja sig så se till att du har ordentlig längd.
• ”Holograpic Fly Fiber”. Snygga tunna bra reflexer.
Flugbindningsmatrial kan du hitta hos http://pikeshack.co.uk/
Verktyg - vad behöver du?
• Olika tänger, gärna ganska kraftiga tänger som inte viker sig eller glider när du böjer tråden.
• En Gerber eller Sog multitång.
• En låsbar krafttång / svetstång alternativt ett skruvstäd. Fördelen med krafttången är att man kan tillverka framför TV:n.
• En kraftig avbitare eller en hovtång, och gärna en ”Ring splitter”.
• Ett flugbindnings städ att spänna fast spinnarna i under tillverkningen, samt en flugbindnings trådhållare. Gärna ett städ som du kan snurra runt det du har satt fast.
• Du behöver dessutom en hållare för att hålla tuberna när du gör skirts. På bilden ser du Darts hållare den rekommenderar jag INTE. Billigt skräp.
Köp en sk. "Hakan Norlings Swedish Tube Needle”
• Gummisnoddar
• Något att lägga på superepoxy med, typ tops eller dylikt.
Tillverkning del 1 - Öglor
Så här börjar och avslutar du öglorna:
1. Tag med en platt tång tag ca 4 cm in på tråden. Böj tråden runt.
2. Snygga till öglan satt du får den som på bild 3.
3. Lås låstången över öglan och vira runt
tråden runt skaftet.
4. Klipp bort överblivet matrial (Obs! Viktigt)
Tips! Om du vill ha möjligheten att ”taila” dina spinnare så sätt inte krympslang längst ner över kroken och fjäderringar.
Att göra vanliga spinnare och Niky-Spinners
1. Plocka nu på de delar du ska ha. I detta fall metallkula, spinnarbyglar och blad, tre döskallar och två gula pärlor till kropp, metallkula, blykula och en skirt. Se till att avstånd mellan blad och kropp är minst en bladlängd.
2. Skedmonteringen..
Skadarna monterar du satt den ena skeden driver den andra, jag gillar att ha en mindre skedhållare överst för att sedan ha en större under. ( som på döskalle spinnaren)
3. Avsluta spinnaren på samma sätt som du började.
4. Sätt på krok och krympslang och värm så att krok och spinnare sitter ihop.
OBS! Om du gör en spinnare med kjol är detta ett MÅSTE. Annars kommer kroken trassla ihop sig med håret.
Med dessa steg har du gjort en spinnare som fungerar mycket bra.
Fortsättning på montering Niky-Spinner
Vill du istället göra en tvådelad Niky Spinner delar du bara upp spinnaren i två delar.
Bildexempel
Tillverkning av egna kjolar på ett enkelt sätt
1. Sätt dit verktyget till ”tuber” i flugbindningsstädet sedan på med tub eller rör. Att jag bygger kjolen på en tub eller en bit koppar rör är för att kunna flyta och dessutom kunna använda kjolen till flera spinnare om jag behöver klippa sönder en. Åter vinning.
2. Fäst tråden genom att linda fast den på tuben över den ett par gånger. Du kan ta lite snabblim om du vill. Då sitter det bra.
3. Nu börjar du linda fast håret eller det du väljer. Här använder jag grönt hår i botten. Tänk på att det första håret du sätter i botten mot röret är det som kommer att synas mest. Linda fast lite hår snurra sedan på städet så att du jobbar dig runt.
4. Jag jobbar mig runt spinnaren hela tiden så att håret hamnar jämnt. I flera lager Därav fördelen med ett städ som man kan snurra runt. Detta gäller alla hårmaterial.
5. Mellan olika lägger jag like superepoxy för att få en starkare kjol. Skosnöret du ser är till för att hålla tbx allt flash lametta då jag inte hittade mina hårklämmor… Näe för dom hade min dotter ”lånat” till sitt hår !
6. Nu avsluter jag spinnaren genom att lägga ett jämntjockt lager med tråd och några halvslag. Sedan ett laget med epoxy.
7. Lite frisering med sax.
8. Montering kjol
9. Beskåda underverk
10. Färdig spinnare
I nästa del kommer hur man gör egna spinnerbaits och dessutom hur man förbättrar köpta.
Skriven av: Bobbo
Foto: Bobbo & Peter Gunnars
Du hittar del 2 i denna artikelserie här:
Kommentera