Ursprungligen postat av Team Colibri
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gör dina egna djupkartor (skriven av MastaPike)
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av roach master Visa inläggKanon! Då måste det ju även gå att ha olika sjöar på samma karta?
Formatet på selve kartfilen fra IG heter .at5. Dette filformatet har mange fordeler, og er utvilsomt fremtidens kartformat for alle enheter som bruker den typen driversystem som Lowrance/ Simrad og B&G bruker. Alternativet er .lcm, som er et eldre format, og som feks Dr Depth brukte.
Med .at5 må man ha et skille mellom vann og land for at programmene som lager .at5 skal skjønne hva som skal få hvilke farger. Det er så enkelt som at alt utenfor sjøenes strandlinje (også kalt sjøens omriss) oppfattes som land. Det betyr at dersom du har to sjøer ved siden av hverandre på det samme kartet, så oppfattes den ene sjøen som land, fordi den ligger utenfor omrisset av den andre sjøen. Hvis sjøene er bundet sammen av en elv eller et sund, kan omrisset tegnes med elven, og de to sjøene oppfattes da som en større sjø og alt er ok.
Man kan ha flere sjøer på ett .at5-kart selv om de ikke henger sammen med en elv eller et sund. Da må det lages to separate kart, som så slås sammen til ett kart før .at5-kartet skapes. For øyeblikket støtter ikke IG denne prosessen, og for å være ærlig tviler jeg på at IG kommer til å få denne funksjonen med det første.
Konklusjon:
Hvis du skal fiske to sjøer på samme dag, trenger du to minnekort med hver sin sjø på.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
Nå blir jeg litt teknisk, beklager.
Formatet på selve kartfilen fra IG heter .at5. Dette filformatet har mange fordeler, og er utvilsomt fremtidens kartformat for alle enheter som bruker den typen driversystem som Lowrance/ Simrad og B&G bruker. Alternativet er .lcm, som er et eldre format, og som feks Dr Depth brukte.
Med .at5 må man ha et skille mellom vann og land for at programmene som lager .at5 skal skjønne hva som skal få hvilke farger. Det er så enkelt som at alt utenfor sjøenes strandlinje (også kalt sjøens omriss) oppfattes som land. Det betyr at dersom du har to sjøer ved siden av hverandre på det samme kartet, så oppfattes den ene sjøen som land, fordi den ligger utenfor omrisset av den andre sjøen. Hvis sjøene er bundet sammen av en elv eller et sund, kan omrisset tegnes med elven, og de to sjøene oppfattes da som en større sjø og alt er ok.
Man kan ha flere sjøer på ett .at5-kart selv om de ikke henger sammen med en elv eller et sund. Da må det lages to separate kart, som så slås sammen til ett kart før .at5-kartet skapes. For øyeblikket støtter ikke IG denne prosessen, og for å være ærlig tviler jeg på at IG kommer til å få denne funksjonen med det første.
Konklusjon:
Hvis du skal fiske to sjøer på samme dag, trenger du to minnekort med hver sin sjø på.
Ok, då förstår jag. Tack så mycket för hjälpen! Men det är inga extra kostnader eller så för att ha flera kartor utan det är bara 4 plotterenheter som är en begränsning?I´m the son of rage and love the Jesus of suburbia //Billy Joe Armstrong
Green day på Ullevål 4/6-10
Green day på Wembley stadium 19/6-10
Green days American idiot musical på broadway 27/2-11
Kommentera
-
Ursprungligen postat av roach master Visa inläggOk, då förstår jag. Tack så mycket för hjälpen! Men det är inga extra kostnader eller så för att ha flera kartor utan det är bara 4 plotterenheter som är en begränsning?
Kommentera
-
Jag frågade Insight teamet precis när Insight kom ifall man kunde ha mer än en karta på samma kort. Då fick jag till svar att det var beroende på enhet och kunde fungera, har dock inte testat att ha fler än en karta på min plotter så jag vet inte hur det fungerar för HDS7 touch.
Kommentera
-
Det är ju egentligen inget problem att ha fler kort förutom att det blir lite mer att hålla reda på. Anledningen att jag undrar är för att kunna få in just vänern på ett kort. ibland blir det att man rampar på ett ställe och åker nån mil över sjän. Och ibland rampar man på det stället man ska fiska utan att åka båt. Då kunde det va kul att ha med den delen där man rampar och åker lång på samma kort om ni förstår hur jag menar. Det kommer att lösa sig på resans hång. Det går ju att åka med båten och mappa körsträckan mellan de olika platserna också så dom blir sammanlänkade, då blir det ju inget (land) mellan områdena. Synd bara att isen ser ut att komma nu. Det hade varit fint att få ihop lite kartor över branter till våren kommer.I´m the son of rage and love the Jesus of suburbia //Billy Joe Armstrong
Green day på Ullevål 4/6-10
Green day på Wembley stadium 19/6-10
Green days American idiot musical på broadway 27/2-11
Kommentera
-
I Mälaren så har det fungerat för mig att slå ihop filer som ligger en bra bit ifrån varandra och köra på samma karta! Vet dock inte om det finns någon geografisk begränsning filerna skall vara inom.
Just för Vänern har jag laddat upp delar av Klarälvens mynningsområde och sen hela Klarälven hela vägen upp till Höljes som "Public" filer som du kan använda!
Ursprungligen postat av roach master Visa inläggDet är ju egentligen inget problem att ha fler kort förutom att det blir lite mer att hålla reda på. Anledningen att jag undrar är för att kunna få in just vänern på ett kort. ibland blir det att man rampar på ett ställe och åker nån mil över sjän. Och ibland rampar man på det stället man ska fiska utan att åka båt. Då kunde det va kul att ha med den delen där man rampar och åker lång på samma kort om ni förstår hur jag menar. Det kommer att lösa sig på resans hång. Det går ju att åka med båten och mappa körsträckan mellan de olika platserna också så dom blir sammanlänkade, då blir det ju inget (land) mellan områdena. Synd bara att isen ser ut att komma nu. Det hade varit fint att få ihop lite kartor över branter till våren kommer.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Larsww Visa inläggJag läste på sidan att för att kunna gör bottenhårdhets kartor så fick man inte köra snabbare än 5 knop när man mäter.
Är detta jättekänsligt eller har dom satt den gränsen bara för att vara säkra?
Men uansett beregningsmåten, er man avhengig av virkelig gode data for å få det til i det hele tatt, og gode data forutsetter ofte at du kjører sakte. IG har sannsynligvis satt den grensen for å gjøre det enkelt for seg selv. Med en ekkoloddgiver med høy effekt og 100% riktig montering slik at det er minimal turbulens rundt giveren, kan man få gode nok data i langt høyere hastighet enn 5 knop.
Med Reefmaster har jeg kunne beregne bunntype fra data tatt opp i opp mot 20 knop, ved å bruke de ulike metodene og så sammenlikne de mot hverandre. Men å skulle få til dette i en helt automatisert løsning som IG, vil være en utfordring.
Kommentera
-
Kanske lite OT, men vill man ha en fattigmansvariant av digitala djupkartor kan man använda en app på Google Play Store som heter Custom Maps. Har man en djupkarta som t ex en .jpg-/tiff-bild kan man ladda in den i telefonen och mappa den mot verkligheten med hjälp av appen. När man sen sitter i båten ser man sin position på djupkartan i telefonen.
Funkat bra för mig när jag hittat kartor på nätet över sjön jag fiskar i. Att man nu kan hoppas på fler kartor i digital form gör ju inte saken sämre...I de grundaste vatten simmar de djupaste fiskar
Kommentera
Kommentera