Artikel: Att bygga om en Linder 400 Sportsman - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Artikel: Att bygga om en Linder 400 Sportsman

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Sparetime>> jepp, kul läsning och snyggt gjort helt klart!

--men mycket jobb istället för fiske som sagt, båttillverkarna kanske skall vakna till liv lite och ta till sig vad vi kunder vill ha. Varför skall vi fiskare behöva vara konstruktörer också..
    >> Sportfiskekanalen på Vimeo <<

Kommentera

fin idé. mycket fint bygge!

Kommentera

Ursprungligen postat av SWE Visa inlägg
        Sparetime>> jepp, kul läsning och snyggt gjort helt klart!

--men mycket jobb istället för fiske som sagt, båttillverkarna kanske skall vakna till liv lite och ta till sig vad vi kunder vill ha. Varför skall vi fiskare behöva vara konstruktörer också..
        Ja som sagt, vi värderar alla tiden olika, jag hade inte gjort ett sånt bygge själv, utan köper hellre mer färdigt, och gör lite små enkla modifieringar..........
        Kommer ju mer efterhand, soldäck går ju ofta att använda som kastdäck, walkaround båtar tycker jag är lysande för fiske. Kan hålla prylar torrt i lilla hytten, ett värmande krypin när det är som ruskigast, en liten toalett, ett bra skydd att gömma sig bakom när det ska åkas fort i skitväder.... och samtidigt tillräckligt med bra yta runtom för fiske..... bara att plocka på de prylar man vill ha...

Kommentera

Tack alla! Åror har jag faktiskt inte med mig ut. Jag litar blint på min bensinare. Det är en 2012:a så man tycker att den ska gå som en klocka några år till. Men någon dag i framtiden sitter jag väl fast mitt på sjön hoppas det är en lugn kväll..
          Bloggen | Portfolio

Kommentera

Hallå!
            Har just gjort ett inlägg på Linder 400-tråden, då jag inom några dagar , om inget osannolikt inträffar, blir ägare till en 400 Sportsman. En av anledningarna till att jag fallit för den båten är din artikel i Fiskefeber i våras , och nu ser jag att du gjort en än utförligare beskrivning här. Mina frågor är hur du gjort för att förhindra galvaniska strömmar mellan rostfria grabbräcken och aluminiumskrovet, blir det inga sådana om stålet är rostfritt? Och så undrar jag om det är nödvändigt att fylla det främre utrymmet med fogskum. Skulle gärna ha kvar det för ankare/ankarlina. I övrigt kommer jag nog att etappvis följa dina anvisningar för min egen modifiering, verkar väldigt vettiga!!!
            MVH Gösta.

Kommentera

Hej Gösta,

Kul att du såg artikeln i Fiske-feber och att den påverkade ditt beslut.

Jag skall svara mer utförligt senare, är på G från jobbet och ska ut på göstrolling så jag har bråttom men Rostfritt mot Alu gör att Alut korroderar, MEN det måste finnas en elektrolyt. Vatten är en elektrolyt, det är därför alla dessa frågor kommer upp om just båtar. Grabbräcket sitter ju på båten och är inte i konstant kontakt med vatten, därav är risken för korrosion liten. För att göra en lång förklaring kort.. men nu måste jag kila. Svarar senare på hur jag tänker angående platån i fronten.
              Bloggen | Portfolio

Kommentera

Väntar med spänning

Kommentera

Lyllos! vill också fiska.... kom precis hem från jobbet Ska tröstköpa någon fiskepryl på nätet bara därför ;-)
                  >> Sportfiskekanalen på Vimeo <<

Kommentera

Ursprungligen postat av SWE Visa inlägg
                    Lyllos! vill också fiska.... kom precis hem från jobbet Ska tröstköpa någon fiskepryl på nätet bara därför ;-)
                    Haha, jag brukar göra detsamma. Tyvärr vart det ett riktigt skitfiske igår. Var väldigt bra väderförhållande men endast en gös klev på (men släppte) under 5 timmars trolling. Hade samma usla trollingfiske i lördags kväll. Vet inte vad det är frågan om..

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                    Väntar med spänning
                    Jo platån. Jag funderade på att ha en lucka i fronten först faktiskt. Hade inte varit dumt att lägga ankaret i fören och slippa ha det i en hink på durken. Men det finns ju en del problem med den lösningen. Du vill kunna stå på luckan naturligtvis. Man går ju nästan alltid i båten i fronten, och man vill kunna stå där och fiska, så det måste vara stabilt och stryktåligt. För att luckan ska orka en man på 80-90 kilo som kliver i så måste det nästan finnas en ram under som stödjer upp. Att bara sätta en lucka där med gångjärn kommer aldrig hålla i längden. Dessutom har vi också problemet med luckans kant som ligger mot skrovet. Dock så går det att lösa med en kantlist från Hjertmans.

Frågan är om det går att göra en vettig ram som går runt skrovet i fronten. Skrovet är ju vågformat och det är förmodligen omöjligt att forma en träram som ligger dikt emot. Dessutom så tappar man mycket utrymme p.g.a. ramen.

Dessa problem var anledningen till varför jag skippade lucka i fronten. Om du kan hitta en bra lösning som gör att luckan blir tillräckligt stabil så vill jag gärna höra om den!

Angående fogskum så är det absolut inget måste. Jag valde det för att minska ljudnivån i båten och för att stabilisera hela konstruktionen. Fogskum är ganska tacksamt då det expanderar och stelnar precis i den formen man vill.
                    Bloggen | Portfolio

Kommentera

Jag tackar!
                      Förstår va du menar, men kanske det går att lösa. Får se i vinter när jag tar mig an moddningen. I min nuvarande båt har jag ankare och tamp i en "kundkorg" under fiskeplattformen (en enkel historia av formplyfa på reglar mellan de två främre tofterna. Fungerar hyfsat när plattformen är där, men i vägen när den är borta och man är fler i båten Under toften har jag batteri och bensintank, så snabbköpslösningen har liksom ingen stans att ta vägen). Funderar lite på en hajfena med en rulle för ankarband, då blir det ju bara själva ankaret som måste stuvas undan. Samtidigt vet jag inte om det blir klumpigt om man vill ha ankaret i aktern och stå i fören och jerka...
                      Från det ena till det andra så känner jag igen din frustration över det dåliga fisket. Men jag tror att jag haft det ännu sämre. Våren var skit med få och små fiskar. Men så var jag ute vid halv fyra på midsommaraftonens morgon - första dagen efter vårens gösförbud. Och vertikalfisket gav 16 gösar på knappa fyra timmar. Inte världens största, men det lovade ändå gott - trodde jag...
                      Sedan dess har ett par mindre gösar klivit på och riktat fiske efter gädda eller abborre har fortsatt att ge en och annan cykelpump eller tusenbroder...
                      Var nere på bryggan på förmiddagen och friskade upp jerktekniken, JB:n var full av dam..., så nu ska jag köra igång jerkfisket för hösten så nu var det väl själva f-n...
                      För övrigt kan jag meddela att uttrycket fiskbågar fått en ny innebörd i sommar. Tidigare var det det samma som "bananer". Nu betyder det snarare den båge på ekolodet som fisken gör när den går upp mot betet och sedan vänder tillbaka ner igen...
                      Men, som sagt, din artikel om dina modifieringar har verkligen givit mig inspiration för att själv ta mig an den Linder jag, peppar - peppar, är ägare till om ett par dagar. Så tack för alla tips!
                      Gösta

PS Har kollat grabbräcken på Seasea. Vilken längd har du på dina?
                      Senast ändrad av Gösta; 2013-08-20, 13:37.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lsjonsson, 2022-07-06, 08:58
                      8 svar
                      1 659 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg niklaus
                      av niklaus

Arbetar...
                      X