"Jag började äta, sova och drömma om stora gäddor och jag gav mig på alla möjliga fiskesätt i jakten på den stora. Ivrigt kastade jag mig över all information inom ämnet gäddfiske. Allt för att jag skulle lyckas lura den stora.
Medelvikten steg allt eftersom min kunskap inom gäddfisket ökade men jag nådde aldrig ända fram...
Inom ett år hade jag skaffat mig ett PB på 9,2 kg. Vilket monster!"
Det var en gång en kille som gillade att köra motorcykel...
Vad har denna bild med fiske att göra undrar ni?
Jo här ser ni anledningen till att jag började fiska. Efter en vurpa som kostade mig en bruten tå samt en hel massa blåmärken åkte den ut på Blocket.
Plötsligt hade jag ingen hobby...
En dag fick jag så för mig att börja fiska igen. Fiskade en hel del som barn så jag hade lite fiskegrejor liggandes hemma. Kan inte riktigt förstå varför men en dag tog jag mitt UL spö, en liten spinnare och så stack jag iväg ut och fiskade.
Ganska omgående fångades en liten öring samt en liten gädda.
Så plötsligt händer DET‼ Jag ser en jättegädda komma från ingenstans och sluka min lilla Vibrax. Naturligtvis var det inget monster men för mig var den både stor, stygg och stark‼
Precis i det ögonblicket när slirbromsen knarrade vid första rusningen började min jakt på gammelgäddan, en gädda över 10 kilo. Det magiska datumet var 080607.
Nu började ett beroende som är omöjligt att förklara för andra ”icke invigda”.
Jag började äta, sova och drömma om stora gäddor och jag gav mig på alla möjliga fiskesätt i jakten på den stora. Ivrigt kastade jag mig över all information inom ämnet gäddfiske. Allt för att jag skulle lyckas lura den stora.
Medelvikten steg allt eftersom min kunskap inom gäddfisket ökade men jag nådde aldrig ända fram...
Inom ett år hade jag skaffat mig ett PB på 9,2 kg. Vilket monster!
Detta kändes bra men samtidigt växte sig min längtan efter en 10+ bara större och större och större….. Nu började jag ju komma nära!
Första vintern var ganska ”varm” så på något sätt lyckades jag oftast hitta öppet vatten i åarna som gjorde att jag kunde stilla fiskesuget. Dock hände det mer än en gång att det såg ut såhär när jag skulle ut och fiska.
Dock var dessa dagar ganska få så jag kände inget sug alls efter att prova isfiske.
Vintern efter (2009-2010) blev dock betydligt hårdare...
Plötsligt kunde man inte fiska i öppet vatten någonstans. I stort sett hela Januari passerade utan att jag kunde fiska gädda. Min kompis Anders tjatade konstant om att jag borde skaffa mig ismetegrejor eftersom vintern enligt honom skulle bli extra lång detta året. Väldigt lång...
Till sist gav jag vika och jag och hängde med ut på ett ispass. Sex timmar senare var jag stelfrusen och vi hade totalt fått noll gäddor. Ingen lysande ispremiär...
Trots det väldigt magra fångstresultatet så bestämde jag mig ändå för att inhandla 3 st ismetespön. Till detta lyckades jag rota fram 3 gamla rullar som laddades med 0,35mm nylonlina. Jag modifierade även 3 limklämmor med vippor enligt instruktioner från Anders.
Nu började det likna något!
Har trimmat en del på fiskegrejorna under resans gång men i stort sett ser de likadana ut nu som då. Jag använder väldigt enkla grejor som funkar superbra.
Jag tycker inte att det spelar så stor roll vilket spö eller rulle man använder utan det som man skall tänka på är att använda bra nylonlina. Jag kör med 0,45mm märkeslina. Det som sen kräver lite meck är spöhållare och utlösningsmekanism.
Jag använder limklämmor med fastlimmade vippor. I början hade jag bara ett par skruvar I änden men på senare tid har jag tillverkat förlängningar på ca 15 cm som gör att vippan inte kan doppa ner i vattnet så att linan fryser fast.
Tacklen är vanliga gäddmetetackel med dubbla trekrokar.
Några dagar senare hängde jag med ut och testade mina nya spön. Naturligtvis fick jag inte en enda fisk men Anders landade den första isgäddan jag någonsin sett.
Det var alltså möjligt att fånga dem även från isen! Nu hade jag sett det med egna ögon.
Nu började ”karusellen” snurra allt snabbare :-)
Nu inhandlades en egen isborr för att kunna åka ut ensam och fiska. 200mm Mora isborr.
Efter detta åkte jag på en dunderomgång med halsfluss som gjorde att jag låg till sängs en hel vecka. Typiskt!
Efter en vecka kände jag mig lite bättre och bestämde mig för att ta min första egna isfisketur. Bra mjukstart efter att ha varit sjuk tänkte jag.
-Mysigt att sitta och meta lite.
Jag fick dock lite andra tankar i huvudet när jag drog min barnpulka full med fiskegrejor genom den halvmeterdjupa snön i halv storm. Redan innan jag börjat borra första hålet var jag totalt slut. För att inte tala om när jag borrat 4 hål och riggat 4 spön. 3 hål fiskades med sill och ett med torsk. När jag sjönk ner i stolen var jag nästan död :-)
Jag behövde inte vänta allt för länge innan första nappet kom. Jag sprang fram till spöet och såg att linan löpte ut. Jag fällde över bygeln, spände linan och gjorde ett rejält mothugg. Plötsligt kändes min välspända slirbroms väldigt lös. Jag känner att det är en ganska fin fisk och efter en bra fight kunde jag landa en gädda i 6kilosklassen. Första isgäddan‼! Dock den enda under detta premiärpass.
Nu var man fast på allvar! Nu inhandlades det ismeteprylar på löpande band.
Nu hade jag plötsligt allt en isfiskare behöver. Nu fattades bara bara den där 10+ gäddan.
Blev inte så många isfiskepass den här första säsongen men Anders kämpade på och när man fick foton som detta blev man ju inte mindre sugen… 13,1 kg isgädda‼!
Jag fiskade på men lyckades inget vidare. Landade någon fisk till i 5-6 kilosklassen men det blev inget större än så. Fick dock uppleva ett grymt pass tillsammans med Anders där vi hade typ 30-40 fäll på en dag. Helt magiskt! Vid rätt tillfälle är ismete grymt!
Våren kom och jerkfisket tog över men längtan efter nästa istid fanns hela tiden där.
När hösten kom lyckades jag höja mitt PB ännu en gång. Nu med en fisk på 9,4kg.
Nu var det även dags att börja smida planer inför det kommande isfisket. Planen var kristallklar. Jag skulle ut på första isen och köra stenhårt efter en 10+
Vintern kom tidigt detta året och redan i December började isen lägga sig i Skåne.
101218 skulle visa sig bli det magiska datum som jag aldrig kommer att glömma! Äntligen hade isen lagt sig. Eftersom jag var lite orolig för att ge mig ut själv på första isen hade jag bestämt träff med Stefan vid hemliga sjön.
Vi hade bestämt träff 09.30 och precis när jag hoppat in i bilen så ser jag att jag har 3 missade samtal från Stefan...
Ringer upp och får då höra att hans flickvän råkat ut för en bilolycka på motorvägen och att han blir lite sen? Det första jag undrade var vad han sa till sin flickvän? Gumman kan du klara dig själv för jag skall iväg och fiska...
Jag förstod senare att det tydligen ”bara” var plåtskador och att hon åkte vidare till jobbet efter olyckan. Tur att det gick bra!
Hmmmm, vi hade ju bestämt att vi skulle vara 2 om ifall att isen var svag...
Eftersom jag redan satt i bilen så fortsatte jag att köra.
Väl på plats så klädde jag på mig flytoverall och isdubbar. Såg då att det redan satt en kille ute på isen och pimplade abborre samt en familj med hundar. Trots detta gick jag ut på ett grunt ställe och provborrade.
Isen var lätt 15cm tjock! Borrade sen ett hål lite då och då och isen var konstant 15cm. Gött!! Läget säkert!!
Planen idag var kristallklar. Alla spön skulle fiska av ett ganska koncentrerat område som jag vet håller grov fisk.
Började rigga spöna och hade precis börjat med spö nr 2 då vippan löste på spö nr 1.
Underbart!! Detta skulle bli en bra dag. Tappade dock fisken precis under hålet. Uppskattningsvis en fisk på ca 2 kg. Inte hela världen. Tillbaka ner med mörten.
Drar sen iväg pulkan och börjar rigga spö nr 3. Då löser vippan på spö nr 1 igen!!!
Jag släpper allt och rusar mot spö 1. Inser att jag inte har min väska med tänger osv men tänker att det nog bara är ännu en snipa.
När jag kommer fram inser jag att det kanske är något lite bättre. Linan rusar av rullen!!!
Gör mothugg och inser att en riktigt fin fisk är krokad! Efter en trevlig fight med ett par rusningar ser jag fisken i hålet och inser att alla prylar (matta, tänger, våg osv) ligger i väskan i pulkan vid spö 3……..
Hmmmmm!!!! Brukar alltid vara noga med att ha väskan med mig varenda sekund på isen. Trodde inte att det skulle hugga så direkt…
Upp med fisken och sen sprang jag bort till pulkan, krokade av fisken, säckade den i hål 3 och försökte sen få tillbaka känseln i fingrarna.
Efter ett par minuter tog jag sen upp den och körde några foto innan den fick simma hem igen.
Fick hålla den ganska länge i stjärten innan den stack iväg. Vid det laget gjorde det så ont i handen att jag nästan skrek av smärta. Det som inte dödar härdar… Till sist stack den dock iväg och jag hoppas att allt gick bra!! Såg sen att trekroken nästan var uträtad...
Längd ca 102cm(över 100) och ovägd. Den var ganska tjock och fin så jag skulle gissa på 7-8kg. En riktigt fin fisk!! Nu var jag redan nöjd med dagen. Efter bara några minuters fiske!!!
Efter detta fortsatte jag att rigga resten av spöna samtidigt som det högg lite här och där. Landade en fisk i storlek small. Missade dock en hel del. Tror att det bara var smågäddor. Mörten på spö 3 fick utstå en hel del hugg och bett men inget ville fastna.
Trots det fiskade jag vidare med den och tänkte att jag skulle byta den senare.
Efter ca en och en halv timme hade jag till sist riggat alla spön.
Då dök Stefan upp och efter att ha utrustat honom isdubbar samt flytväst gick vi ut på isen tillsammans.
Ganska omgående hugger det då på spö 3 med ”välhuggna” mörten och jag rusar fram.
Ser att det fullkomligen sprutar av lina från rullen vilket brukar indikera stor fisk.
Mothugg och så är det fast fisk!!! Känner ganska snabbt att det är en bra fisk. Inte så livlig men riktigt tung!! Dessutom gör den ett par gånger riktigt tunga knyckar som tyder på att det är en fin fisk. Bara på de få sekunderna mellan hugget och mitt mothugg hade den dragit ut ordentligt mycket lina. Jag skickar iväg Stefan efter säcken och samtidigt lyfter jag upp fisken med ett gälgrepp. Lång och tjock gädda med 10 kilosvarning!!!
Ner i säcken och så fram med våg, måttband, kamera osv.
Vikt med säck 11,4kg!!! säcken väger 1,2kg vilket ger 10,2kg gädda!!!
Längd ca 108cm. ÄNTLIGEN!!! 2,5år samt ganska exakt 200 fisketurer och så plötsligt sitter den!
Lite konstigt är att för några veckor sedan köpte jag en cigarr som jag hade planerat att ta när jag fick min första 10+ och av någon anledning så tog jag för första gången med den ut idag. Tur eller?
Nu känns det som om man ”knäckt koden”.
En 10+ kan vara tur men när man fångar flera så är det inte längre bara tur.
Efter denna isfisketur har det blivit väldigt många till och jag har nu lyckats lura upp totalt 4 st 10+are från isen varav en var en återfångst. Isfiske är grymt‼!
Så vad väntar ni på?
UT OCH ISFISKA‼!
Har trimmat en del på fiskegrejorna under resans gång men i stort sett ser de likadana ut som när jag började. Jag använder väldigt enkla grejor som funkar superbra. Jag har 6 identiska set.
Spö - ABU Royal Commodore.
Rulle – Cardinal 755
Lina – Abulon Top 0.45mm
Kommentera