Spigg baits of Sweden testade av Bo "Bobbo" Gunnars - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spigg baits of Sweden testade av Bo "Bobbo" Gunnars

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spigg baits of Sweden testade av Bo "Bobbo" Gunnars

Click image for larger version

Name:	front.jpg
Views:	1
Size:	45,3 KB
ID:	1812318

Spiggen - ett bete som har funnits ett tag och är något annorlunda mot beten vi annars är vana vid och det är också det som är dess styrka. Spiggen finns i 7 olika modeller vilket gör att de täcker upp flera områden och fiske efter olika fiskar. En sak är säker. Vilken av de olika modellerna du än väljer gör betet en ordentlig presentation i vattnet med både rassel och gång. Den breda bakdelen gör att det syns tydligt även av en fisk som kommer underifrån.

Gången är vild och livlig och om man pressar dem så sticker de ut med bellyflash och oregelbunden gång. Om man byter och labbar lite med olika krokar så är det lätt att få dom HELT suspending. Kvalitén på dem jag har testat har varit hög, de har hållit bra och lite avskavd färg efter fiskhugg är inget som stört mig. Flera av huggen vi har fått när vi har fiskat har varit av det mer dramatiska slaget, ungefär som att fisken har blivit helt galen och tokhugger i raseri vilket har varit mycket underhållande. Spiggarna har även fungerat mycket bra vid fiske bland växter om man tar bort kroken på mitten och sätter en tvåkrok bak då spiggens speciella gång gör att de ”knuffar” undan växterna. Självklart måste du testa dig fram för att få det att funka, men men när man fått koll på läget så är detta bete verkligen något jag rekommenderar.

Name:	Olikastorlekar_2.jpg
Size:	341,0 KB
ID:	1812308
    Spiggen finns i många varianter och färgkombinationer så titta på http://www.spigg.com för att se vad som finns.

Lil Spigg och Mid Spigg
    Här har vi testat mot abborre, löja (!) och gäddor som står på grunt vatten. Antingen inne i vassen eller i bältena mellan vassen och vattenväxterna med ulspö precis när solen har gått ner. Otroligt roliga rallyn när hela följen med abborre jagat och kastat sig över Spiggarna - ”Crankbait fiske” när det är som bäst. Jag rekommenderar att du provar med ex. ett vertikalspö vid bryggan när du varit ute och vertikalat. ”Pimpa” dem genom att ta bort tre krokarna och sätt dit en tvåkrok längst bak så att du kan fiska inne mellan växterna. Roligare fiske får man leta efter.

Tanken för min egen del var att jag skulle ha åkt upp och fiskat på gränsen mellan Jämtland och Härjedalen. Där tänkte jag testa Lil- och Mid spigg på harr och öring men så blev det inte denna sommar.

Däremot skickade jag med en av mina vänner några Lil och Mid plus ett ul-haspelspö när han och hans vänner skulle upp och fiska öring i Jämtland. Spiggarna blev hans räddning då regnet hade gjort att det knappt gick att fiska fluga pga för mycket vatten. Spiggarna fungerade otroligt bra på både harren och öringen, de andra två som fiskade fluga tjuvlånade Lil spiggarna och satte dem på sina flug spön när han sov... Skulle vilja sett en bild på flugspöna agnade med spiggar som fluga.

Lil Spigg:
    • Vikt: 6 g
    • Längd: 5 cm
    • Djupgående: 0,5-1,5 m
    • Flytande

Mid Spigg:
    • Vikt: 24 g
    • Längd: 10 cm
    • Djupgående: 2-3 m vid trolling, 1-2 m vid spinnfiske.
    • Flytande

Name:	Spigg8_2.jpg
Size:	275,2 KB
ID:	1812315
    Två av dom mindre varianterna. En pimpad och en o-pimpad. Den pimpade gula blev attackerad av en asp som tyvärr inte fastnade, antagligen för att det bara satt krok bak. Jag trollade den och aspen kom underifrån och jag ser hur Aspen och Spiggen flyger rakt upp ur vattnet. Gissa om adrenalinet pumpade på ett tag efteråt.

Name:	Spigg7_2.jpg
Size:	335,6 KB
ID:	1812314
    Liten Spigg pimpad med tvåkrok för att kunna fiska grunt bland växterna. Krokarna är vända uppåt.

Spigg Jerk
    Ett jerk med rejäl gång eller helt galen, du bestämmer. Du kan få slingrande eller rullande, eller om du föredrar en helt galen, oregelbunden, bellyflashande gång så jobbar du bara lite med spöt. Är det kallt; fiska långsamt och tvärtom. Byt krokar och du kan få den TOTALT suspending och hängande i vattnet.

Känns inte som att man behöver skriva så mycket mer om den, den fungerar - även när inget annat gör det.

Spigg Jerk:
    • Vikt: 75 gram
    • Längd: 14 cm
    • Djupgående: 0-3 m
    • Svävande / långsamt sjunkande

Name:	Spigg9_2.jpg
Size:	460,6 KB
ID:	1812316
    För Jerk-, Mega- och Big Spiggar behövs ett jerkspö, utan tvekan,
    gärna med bra mycket mer ryggrad än det på bilden (Edge 3776 6 fot). Mega- och Big Spiggar fungerade mycket bra på trolling speciellt när blandade med andra wobbler.

Spigg D12 och Spigg Original
    Mest framgång med denna har vi fått när vi har trollat gös, abborre och även asp. Något som verkar vara ett bra trick är att ha tre spön ute med vanliga wobbler med tråkig gång, och en Spigg, då sticker den ut och retar ordentligt. Huggen fick vi nu mest på Spiggen. Bästa hugget kom när vi var på väg hem en kväll. Plötsligt kom Spiggen i färg M-05 Whitefish kom flygande upp i vattnet med en asp som attackerat underifrån i hög fart på, varken jag eller Ola var riktigt med och hoppade en halvmeter, tyvärr tappade vi den Aspen men mer spännande än så blir det inte.

Spigg D12:
    • Vikt 18 gram
    • Längd 87 mm (kropp)
    • Djupgående: 3-3,5 m vid trolling, 2-3 m vid spinn
    • Flytande

Spigg Original:
    • Vikt: 10 g
    • Längd: 7,5 cm
    • Djupgående: 0,5-1,5 m
    • Flytande

Name:	spigg4_2.jpg
Size:	341,3 KB
ID:	1812311
    Mälargädda tagen på gul spigg (gul spigg har varit bäst i år för oss). Tagen på UL bland växterna.

Big Spigg och Mag Spigg
    Två stycken smarta trollingbeten. Välj modell efter det djup du ska fiska, tänk på att Mag spiggen behöver modell jerkspö för att kroka fisken för den är REJÄL och stor. Båda funkar bra till slow trolling och till vanlig trolling. Missförstå mig rätt, du kan lika gärna fiska dessa två med spinnspö men om du trollar med exempelvis fyra spön varav du tacklar upp två med en Big Spigg och en med Mag spigg och sedan tar andra beten så kommer du att röra om ordentligt i vattnet och se till att du väcker även de mest svårväckta fiskarna. Således har du retat upp fisken så den blir nyfiken.

Big Spigg:
    • Vikt: 60 g
    • Längd: 14 cm
    • Djupgående: Trollad 2-4 m, vid spinn 1-3 m.
    • Flytande

Mag Spigg eller Monstret som vi kallar den:
    • Vikt: 100 g
    • Längd: 20 cm
    • Djupgående: Trollad 6-8 m, 3-5 m vid spinn.
    • Flytande

Name:	spigg1_2.jpg
Size:	381,4 KB
ID:	1812309
    Gädda på Big Spigg, kom rakt ut genom vatten växterna och tog Spiggen.

Name:	spigg3_2.jpg
Size:	272,1 KB
ID:	1812310
    Mag Spigg på bild... Respekt för storleken.

Name:	Spigg6_2.jpg
Size:	392,3 KB
ID:	1812313
    Mag Spigg och en gädda som inte riktigt förstått det där med storleken. Eller som man brukar säga: "Stora beten, stora gäddor". Fast just den här gäddan missförstod den grejen.

Name:	Spigg5_2.jpg
Size:	276,3 KB
ID:	1812312
    Mag Spigg blå, tappade stor gädda på trolling strax efter att denna bild togs.

Summa summarum
    Innan jag fick chansen att testa spiggarna så har jag ett flertal gånger stått och klämt och funderat på dessa beten. Många har rekommenderat dem men jag har inte riktigt nappat. När jag väl fick chansen blev tanken istället: "Varför har jag inte testat dessa tidigare???" När det gäller UL fiske med de små så har jag sällan fiskat med ett bete som retar fisk så mycket som de små Spiggarna gör.

Vi hade en riktigt dålig period på gösfisket med drop shot, de kvällarna avslutades nere vid bryggan för att finlira med Lil- och Mid spigg i ett galet roligt fiske. Att man sedan kan göra flera av dem helt suspending genom att labba med krokarna utan att behöva borra i dem gör ju inte saken sämre. Jag tycker hela serien är bra och genomtänkt. Och för dig som trollar öring, gös, abborre, gädda, ja även lax så kan man lätt locka fisk genom att ha en eller två Spiggar i vattnet beroende på hur många spön man använder. Ett bra roligt/galet bete från en Svensk betestillverkare. Min kommentar: Jag gillar... Spigg.

Name:	Spiggar10_2.jpg
Size:	256,2 KB
ID:	1812317
    Dom små spiggarna blev min och våra favoriter. Vi plockade Asp, Gädda, Abborre och speciellt när fisken jagade i ytan. Dom fungerade även på Harr och Öring i fjällen på flugspö! Dessutom är det lätt att glömma hur kul man kan ha när man fiskar med dessa små på vertikalspön som exempelvis ABUS Veritas-spö (Vertikal- och crankbaitspö).

Läs mer om spiggarna på http://www.spigg.com

Skrivet av: Bo "Bobbo" Gunnars
    Senast ändrad av Bergman; 2012-09-12, 19:36.
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Jag kan inte annat än att också rekommendera spiggen!, har tagit många 30+ cm borrar på den.
    KassPåAttHåva

Abborre: 46cm 1,25kg
    Gös: 77cm 4,56kg
    Gädda: 109cm 10,41kg

Harr: 590g 40cm
    Öring: 500g+
    Röding: 1,03kg 46cm
    Regnbåge: 2.5kg 53cm
    Havsöring: 4,07kg 78cm

Kommentera

Personligen så tycker jag spiggbaits är rent å skärt skit! Jämför man med min rapala-samling så är huggfrekvensen och fisket bra mycket högre och roligare än dessa. Men som sagt, smaken är som baken!

Kommentera

Ursprungligen postat av thimma87 Visa inlägg
        Personligen så tycker jag spiggbaits är rent å skärt skit! Jämför man med min rapala-samling så är huggfrekvensen och fisket bra mycket högre och roligare än dessa. Men som sagt, smaken är som baken!
        Har du fiskat mycket med Spiggarna? Är det någon speciell variant som du är missnöjd med? Vore intressant med lite mer info.

Själv har jag inte fiskat så mycket med spiggarna men tycker Big Spigg har riktig skön gång.
        C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
        Svar på vanliga frågor hittar ni Här
        Fiskesnacks regler hittar ni Här
        Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Ursprungligen postat av thimma87 Visa inlägg
          orginal kör jag med och är nöjd.
          KassPåAttHåva

Abborre: 46cm 1,25kg
          Gös: 77cm 4,56kg
          Gädda: 109cm 10,41kg

Harr: 590g 40cm
          Öring: 500g+
          Röding: 1,03kg 46cm
          Regnbåge: 2.5kg 53cm
          Havsöring: 4,07kg 78cm

Kommentera

Vilka är återförsäljare? Hittar ingen info om pris osv. på deras hemsida.
            Besök gärna min blogg, Fiskebröder i söder

http://www.fishbrain.com/Carlsson
            http://www.ichtys.se

Kommentera

Jag har testat spiggarna en del och tycker att dom e kanon. Dom mindre varianterna lämpar sig ypperligt för göstrolling.
              Jag skjuter hellre själv än ser polarna missa!!!!!

http://www.kingofmälaren.se/

http://xn--kingofmlaren-mcb.se

www.huntyardberras.com

www.bjerks.se

http://leech4you.se/

Fångstgaranti

Kommentera

Hittade några Spigg (originalmodellen) i en realåda i en butik i Mariehamn och köpte dem (naturligtvis). Har inte hunnit testa dem ännu men så snart värmeböljan är över ska det bli av. De ser verkligen giftiga ut och stämmer det som sägs i trådstarten här så gjorde jag tydligen ett fynd.

Däremot tycker jag inte att designen är särskilt ny. Det fanns redan för flera decennier sedan en finsk träwobbler (namnet har jag glömt) som även tillverkades i magnumstorlek (för gäddtrolling) som hade samma platta, breda, "stjärt". Någon som minns den? Vill minnas att den var svindyr. Tror, förresten, att jag har någon i en låda i källaren...

edit. Nu ramlade polletten ned! Turus Ukko hette den. Eller heter.
                Senast ändrad av lausvik; 2014-08-05, 09:36.

Kommentera

Japp såg också likheten på Ukkon men Spiggen är väl lite ettrigare i gången. Tror den kan va ganska bra på det mesta.
                  "Man kan aldrig njuta och få fisk samtidigt" -Okänd
                  Följ mitt fiske: http://tubbesmete.wordpress.com

Kommentera

Finns dem inte å köpa längre elr vad fasiken? Jag vill testa några...
                    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lsjonsson, 2022-07-06, 08:58
                    8 svar
                    1 643 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg niklaus
                    av niklaus

Arbetar...
                    X