Ytbeten för Abborre ! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ytbeten för Abborre !

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ytbeten för Abborre !

… i mitt stirrande och sökande med blicken händer det som får mig att falla pladask för denna fiskemetod. En gädda på något kilo kommer som skjuten ur en kanon ur vattnet, voltar och landar i vattnet igen med ett våldsamt plask…..att jag ett par fisketurer senare fick uppleva kilosabborrar som jagade mitt bete så vattnet skummade gjorde att mitt adrenalin i kroppen altid pupar till lite extra bara jag tänker på ytfisket....

Efter*3 sässonger med ytbeten, den visuellt häftigaste fiskemetoden som finns, har jag lite knep, knåp och teorier som jag känner att jag vill dela med mig av.

Så började det
    Det hela började med att jag pratade med två kompisar som tagit stor abborre på beten som gick helt ytligt. Nyfiken som jag är blev bara tvungen att själv göra slag i saken och testa själv. Jag åkte bums in till min lokale redskapshandlare där jag sett ett bete vid namn ”disco dawg”. Detta lilla bete fiskas ”walk the dog” i ytan, det vill säga betet zick-zackar fram.
    *** Jag åkte ner till vattnet och spänd av förväntan kastar jag ut. Den lilla grejen for iväg som en projektil, avsevärt längre bort än jag anat på förhand. Försiktigt försökte jag få till någon gång på det hela men på det långa avståndet var det omöjligt att se hur betet betedde sig. I mitt stirrande och sökande med blicken händer det som får mig att falla pladask för denna fiskemetod. En gädda på något kilo kommer som skjuten ur en kanon ur vattnet, voltar och landar i vattnet igen med ett våldsamt plask I munnen sitter min lilla ”disco dawg” fast förankrad! Första kastet, första fisken, detta var för bra för att vara sant!
    *** Efter detta inledande fisketillfälle har jag haft tillfälle att uppleva huggen många gånger. Faktum är att jag numera håller jag denna metod som den roligaste på gädda och abborre, åtminstone under den varmare perioden på året, det vill säga maj till september.

Abborrjakt
    När det gäller abborrfiske med ytbete fiskar jag i och omkring områden där abborren gillar att jaga sin betesfisk. Abborren kan som bekant vara både bottenstrykare liksom aktivt pelagiskt jagande. Därför skall du inte vara rädd för att fiska den över djupa områden. Som regel fiskar jag dock på och runt grynnor, över och runt bevuxna flader samt längs vassar. Oftast vet man sedan tidigare var man fått abborre och det är helt enkelt där du bör fiska ditt ytbete. De säkraste ställena är de platser som alltid håller betesfisk, om du kan ditt vatten någe så när, så vet du vilka uddar, branter, vikar osv. som alltid håller gott om betesfisk, jag har en handfull sådana platser och det är just dessa jag har haft mina bästa fisken på.
    Abborrens attack på betet sker "alltid" horisontellt. Vanligast är en attack från sidan, med ryggen ovan vattenytan, med hög fart och med det klassiska smackande ljudet när abborren försöker suga in betet i munnen. Är abborren riktigt igång attackerar den betet tills den fastnar på kroken. Många gånger missar fisken men vänder efter igen och åter igen. Ibland är det även flera grova abborrar samtidigt som slåss om maten. Jag har haft*grymma race efter min spook,*vid flertal tillfällen har vattnet kring spooken formligen kokat av hetsiga stora*abborrar, ingen har riktigt huggit förrns ett spinnstopp gjorts, det verkar lite*ibland som att abborren jagar ikapp och hetsar varandra, men alla är lite skeptiska och inte förrns rörelsemönstret bryts*så utlöses huggreflexen. Vid dessa tillfällen så snackar vi adrenalin som formligen sprutar
    ur öronen, knän som skakar och fingrar som darrar!

Beten
    Vad gäller beten vill jag framför allt skilja på två olika sorters beten, poppers och de zick-zackande ”walk the dog”. Poppers är beten med avkapad lite skålformad nos, så när betet rycks fram så bildas en ”bubbla” som ”poppar” till när du rycker fram betet. Exempel på sådana beten är Rapala skitter pop.*Proppeller beten finns oxå, ser lite spektakulära ut, de har*en proppelr*på bakkroppen*som snurrar till när du rycker fram betet, med följd att vattnet stänker och det fräser ordentligt i ytan, kan vara riktigt effektiva när abborren bara tittar skeptiskt på andra beten.*
    * Walk the dog beten, likar mest en ”cigarr”, avrundade fram med en nosögla mitt på. Dessa beten jerkar du in med rytmiska korta ryck…slack….ryck….slack. Betet far då fram från sida till sida. Exemepel på beten är Zara spook, Super spook, Super Spook Jr, Jackpot, skitter walk*och Disco dawg.

Hastighet
    I vilken fart skall betet då fiskas in? Abborren tycker jag mig få bäst resultat på när jag fiskar betet ganska snabbt eller mkt snabbt. Abborren kan bli som galen i snabba, plaskande, skramlande grejer som far fram i ytan, avundsjuk och nyfiken som abborren är så måste den nästan titta efter vad som för sånt liv, "är det en skadad fisk,*kanske en gratis måltid?". Gäddan däremot fiskas bäst i lite lugnare tempo, fiska in betet någon meter, pausa, in någon meter och pausa igen. Angående pauser, långa pauser i hemtagningen kan vara skillnaden på fiasko eller succe, ibland har jag och min aytfiskekompisar fått abborre som klippt ytbetet när vi kliat oss i huvudet eller avstannat betet när vi tagit en snus, första gångerna detta hände trodde vi mest på slumpfaktorn, men efter att ha scannat webben så läste jag på en hemsida i USA om att göra pauser på upp till 5 sekunder med ytbetet. Altså, mycket varierad gången på betet och var inte rädd föra att göra lååååånga pauser.

Betesstorlek
    Hur är det då med storlek på betena? Är små beten bäst på abborre? Små beten tycker man bör ge mest abborre men min egen erfarenhet säger lite annorlunda. Jag har Zara spook och Super Spook som favoritbeten men tycker mig få allra mest på den större Super Spooken. Den är hela 13cm lång. Den har rasselkulor och en kraftfullare gång, den rör sig alltså mera och framförallt hörs den mycket mera. Den minsta Super Spook Jr har liksom sin större broder Super spook också rasselkulor men plaskar och syns mindre och har således gett mig färre stora abborrar. Stora beten lika med stora fiskar???

Tafsval
    Dessa beten fiskas bäst med en mjuk tafs. Själv har jag kört dessa beten med Canelle Supratress och Surflon/micro Suprem,*knytbara tafsmaterial hög slitstryrka och mycket säkert för gäddkäftarnas 700 sylvassa tänder. Tänk också på att göra tafsen*med beteslås utan lekande, lekandet har en förmåga att bli som ett gångjärn som hakar tag i främre kroken på ytbeten med walk-the-dog gång.

Spön och rullar
    För att komma igång behövs inget märkvärdigt. Du klarar dig med ditt lätta haspelspö kring 6-7 fot och med betesvikt*upp till ca*30g. En lättare haspelrulle som matchar spöet, laddad med 0,15-0,20 flätlina, är också nödvändig.
    *** Specialspön som är direkt anpassade för detta fiske är det lite dåligt med i Sverige men efter samspråk med svenska sportfiskegrossister ser det ljusare ut. Spön med vikter upp till 40 gram, toppaktion och ca sexfots längd kommer att finnas framöver.
    Hoppas lite frågetecken rätas ut med denna artickel, nu vill jag bara önska er alla skitfiske i denna "brutala form av Torrflugefiske":

Bästa fiskehälsningar,
    Andreas "push-up" Dybedahl

C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av lsjonsson, 2022-07-06, 08:58
8 svar
1 675 visningar
0 gillar
Senaste inlägg niklaus
av niklaus

Arbetar...