Hej
Jag fick en ny erfarenhet i helgen som jag gärna varit utan.
Jag lade i styrpulpetbåten i lördags och därefter följde några timmars körning med vattenskidor och wakeboard. Det blev mycket körning även under söndagen och efter en i-kull-körning så stannade jag båten intill åkaren för att göra en ny take-off.
... sniff-sniff... det luktar bränt!!! Jag slår snabbt av motorn och huvudbrytaren till batteriet och öppnar luckan - det brinner i isoleringen till batterikablarna!!! Jag lägger handen på några gånger och lågorna försvinner som tur var. Kvar är bara en massa brända kablar och en massa sot.
Jag hade världens jävla flax att ångorna från bensintanken inte tog eld. Jag stod med brandsläckaren ett tag och väntade ut tills kablarna inte rök längre.
det kunde gått illa, jag var inte klädd i flamsäkra kläder direkt - endast torra syntet-shorts... vi var 3 i båten och vi var beredda på att hoppa i om det tagit sig.
Puuuh... det gick så bra det kunde.
Motorn luktar bränt under kåpan, jag hoppas att det "bara" är från kablaget till startmotorn för det har inte brunnit i själva motorn.
Jag vet inte varför det gick varmt, det får min kommande undersökning säga. Jag vet inte om det kan vara nån gammal härva som gett upp på grund av skav eller??? Garantin har gått ut på motorn (Volvo Penta 55hp - tillverkningen lades ner 1979 tror jag... )
Jag ska byta ut kabel för kabel och funderar på att flytta batteriet till den konsolen som inte har ratt.
Jag ska kolla upp/ byta brandsläckare också - när blev halon förbjudet? mitten 80-talet tror jag!
simma lugnt / Fisho
Jag fick en ny erfarenhet i helgen som jag gärna varit utan.
Jag lade i styrpulpetbåten i lördags och därefter följde några timmars körning med vattenskidor och wakeboard. Det blev mycket körning även under söndagen och efter en i-kull-körning så stannade jag båten intill åkaren för att göra en ny take-off.
... sniff-sniff... det luktar bränt!!! Jag slår snabbt av motorn och huvudbrytaren till batteriet och öppnar luckan - det brinner i isoleringen till batterikablarna!!! Jag lägger handen på några gånger och lågorna försvinner som tur var. Kvar är bara en massa brända kablar och en massa sot.
Jag hade världens jävla flax att ångorna från bensintanken inte tog eld. Jag stod med brandsläckaren ett tag och väntade ut tills kablarna inte rök längre.
det kunde gått illa, jag var inte klädd i flamsäkra kläder direkt - endast torra syntet-shorts... vi var 3 i båten och vi var beredda på att hoppa i om det tagit sig.
Puuuh... det gick så bra det kunde.
Motorn luktar bränt under kåpan, jag hoppas att det "bara" är från kablaget till startmotorn för det har inte brunnit i själva motorn.
Jag vet inte varför det gick varmt, det får min kommande undersökning säga. Jag vet inte om det kan vara nån gammal härva som gett upp på grund av skav eller??? Garantin har gått ut på motorn (Volvo Penta 55hp - tillverkningen lades ner 1979 tror jag... )
Jag ska byta ut kabel för kabel och funderar på att flytta batteriet till den konsolen som inte har ratt.
Jag ska kolla upp/ byta brandsläckare också - när blev halon förbjudet? mitten 80-talet tror jag!
simma lugnt / Fisho
Kommentera