Jag har funderat lite på att starta en egen firma för försäljning av fiskeprylar och jag undrar över inköp av prylarna. Är det någon som har koll på olika tillverkares minimum kvantitet vid inköp och vad det kostar i jämförelse med försäljningspris?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Starta företag - Försäljning av fiskeprylar
Collapse
X
-
Jag vet att det är problem att överhuvudtaget få köpa av dom stora om du inte har en fysisk butik, då får du hålla dig till udda märken, Abu har en gräns för premium-dealer prylarna på 250 000 plus moms om året, tror i alla fall du skall kunna göra 50% på dom större prylarna men kom också ihåg när du tänker på vinster att momsen aldrig skall räknas den tar staten.
Om du bara vill hålla på med lite nät-försäljning nu i början så regga en firma med vat-nummer och köp prylarna inom EU, då betalar du ingen moms mellan företag, det ger dig en möjlighet att sänka priserna.
-
Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggOm du bara vill hålla på med lite nät-försäljning nu i början så regga en firma med vat-nummer och köp prylarna inom EU, då betalar du ingen moms mellan företag, det ger dig en möjlighet att sänka priserna.
Moms inköp 100.000, moms försäljning 200.000 = 100.000 skall betalas in till staten
Sedan så kan man grovt räkna med att du köper in en pryl för 100:- ex moms, du lägger på ditt tillägg vilket oftast är det du köpt in dom för, sedan lägger du på momsen på detta, vilket ger ett slutpris till konsument på 250:-
Vissa varor kommer du tjäna mer på och andra kommer du ha en sämre marginal på.
Det viktigaste att tänka på när du planerar att starta en butik är att hitta en bra lokal(om du nu inte bara skall sälja via nätet, men du kan då få stå utan en del stora märken)
Sedan så får du räkna med att du kommer behöva jobba upp mot 70h veckor i början, detta för att ha tid att sälja, packa, beställa varor, sköta bokföring m.m
Betänk också att du inte kommer att kunna plocka ut någon vidare lön i början så se till att antingen ha en del kapital du kan ta av, en sambo vars inkomst ni mer eller mindre kan leva på.
Att starta eget är ingen dans på rosor direkt utan du kommer att få slita för pengarna. Tittar man på din tim peng så tjänar du garanterat mer som vanlig anställd.
Ta hjälp av någon som är duktig på det här med företagande och upprätta en realistisk affärsplan innan du ger dig in i något. Annars riskerar det att bli en dyrköpt läxa.
I övrigt så önskar jag dig lycka till med dina planer och hoppas du kan sjösätta ditt projekt och att det kommer gå bra för dig.
Kommentera
-
@jorgen
Jaså är det så illa.. tråkigt.
Jag var mest intresserad av att starta en mindre firma för försäljning över tradera, sedan öppna webbutik när det går runt och efter det möjligtvis en fysisk butik. Jag vet vad det handlar om att starta företag då jag har ett eget sedan innan, men jag har bara koll på försäljning av tjänster, inte produkter, och lite skillnad är det.
Får man verkligen ingående moms när man köper produkterna? Det trodde jag inte.
Men som sagt, tråkigt att det inte går att köpa mindre uppsättningar av prylar hos de större tillverkarna. Ett minimum av 250000 från abu är ju lite att ta i tycker jag.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg@jorgen
Jaså är det så illa.. tråkigt.
Jag var mest intresserad av att starta en mindre firma för försäljning över tradera, sedan öppna webbutik när det går runt och efter det möjligtvis en fysisk butik. Jag vet vad det handlar om att starta företag då jag har ett eget sedan innan, men jag har bara koll på försäljning av tjänster, inte produkter, och lite skillnad är det.
Får man verkligen ingående moms när man köper produkterna? Det trodde jag inte.
Men som sagt, tråkigt att det inte går att köpa mindre uppsättningar av prylar hos de större tillverkarna. Ett minimum av 250000 från abu är ju lite att ta i tycker jag.sigpic
Kommentera
-
För att bli premium-dealer måste du ha fysisk butik och köpa in för minst 250 000 kr, utan det får du tex. inte sälja Pro-Rocket rullar och Fenwick spö.
Dom har någon ide´att dom inte vill blanda sig med rena nät-butiker.
Om du bara vill sälja lite på tradera, köp utomlands moms-fritt och lägg ut auktionerna men om du inte sålt på tradera tidigare skall du först kolla upp deras avgifter innan du kör igång, kan bli mycket dyrt att sälja där om du inte vet vad du gör.
Kolla om du kan få någon kontakt som kan hjälpa dig med dropp shipping i stället då slipper du köpa in prylarna före du fått betalt och så är det någon annan som sköter leveranserna, väldigt smidigt och enkelt.
Kommentera
-
@Flodebanan
Har mailat runt. Fick svar från Abu idag och de ska ringa upp
@Jorgen
Ah, men premium dealer är jag inte intresserad av än.
Det är ett alternativ jag tänkt på. Är van vid tradera och Jag vet att det går att tjäna en hacka på att köpa utomlands och sälja i sverige utan att ens driva ett företag, men det handlar ju mest om rullar. Spön och väskor är något man kan få mkt billigare utomlands, men problemet är att inte många köper sådant på tradera. Drag, som många handlar på tradera, är svårt att tjäna på genom att köpa utomlands tror jag.
Dropp shipping har jag aldrig hört talas om, men det låter som att man verkligen får lita på den man samarbetar med.
Kommentera
-
Eftersom det värkar som du skall ha det som en hobby i början, läs mellan raderna på vad jag skriver så kan du räkna ut hur du minskar på priset när du köper in, lägg sedan in annonser på blocket också då kan du snacka med kunderna och även ta hem dina varor efter hand som du får beställningar, bygg långsamt upp en kundkrets och starta sedan på allvar. Det brukar ta ett par år att få snurr på en affärsrörelse så ge inte upp.
Jag själv skulle inte hålla på med drag och sådant i början det blir mer jobb en förtjänst men det är upp till dig själv, tycker det känns nästan lika djävligt som en nätbutik med kläder.
Skillnaden när det gäller moms är att i Sverige betalar du alltid ingående moms och kvittar den medan att i länder som Tyskland och Frankrike betalar man ingen moms mellan företag utan den läggs på vid försäljning till slut-konsument.
Kommentera
-
Yes, men drag är simpelt. Enkelt att skicka i frankerade brev. Rullar är också enkelt. Men spön, håvar, förvaring e.t.c. är ju det svåra då det handlar om större packet, samt att jag är rätt säker på att de är svårare att sälja över tradera och blocket. Men men, först och främst måste jag kolla upp vilka leverantörer som är intresserade av att göra affär med en mindre firma.
Så företagen utomlands kvittar inte momsen? Känns som ett enklare system. Eller helt enkelt dissa momsen helt och bara betala skatt. Men sen vet jag inte grundidén med moms så jag ska inte uttrycka mig
Tack för hjälpen Jörgen!
Kommentera
Foton
Collapse
-
Hej!
Är det någon som har något bra tips på hur man får bort intorkat fiskblod från insidan...1 Foto-
Kanal: Övrigt - Ej fiskerelaterat
2024-07-27, 19:22 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
|
252 svar
81 362 visningar
0 gillar
|