bäck örings mete..... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

bäck örings mete.....

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• bäck örings mete.....

jag har några frågor!...1.kan man spinna av en bäck med drag? 2.jag brukar meta i en liten och grund bäck. i bäcken fins det inte mye öringar men det fins små iaf typ högst på 2 hg...3.jag brukar meta med mask men det tar sån jädrans tid vad ska jah göra för att dom ska hugga snabbare...4.i en del av bäcken blir det en meter jupt och strömm ska jah tästa där kanske? 5.bäcken leder ner te en svin liten damm som det fins karp i...men kan bäcköringarna finnas där eller?

1.det är klart att du kan, men de måste va små om öringarna är så små, prova microjiggar, de allra minsta, bara nån cm utsträckta, de är asgrymma ! du har väl ul-spö ?
    2.var det en fråga ?
    3.om du hittar dem brukar de hugga rättså snabbt...., du kan väl flötmeta och låta det driva ned med strömmen, så täcker du en större yta, annars vet jag inte vad man kan göra
    4.tja....hur djupt är det annars då ? fiskarna brukar ju undvika den värsta strömmen, men prova gärna precis ovanför och nedanför, gärna bakom stenar och så, där brukar det finnas fisk, som väntar på mat som spolats med strömmen
    5.det är klart att de kan finnas där!

Kommentera

Testa med fluga. har du inte flugspö så köp en liten kastdobb till flugan. låt flugan o flötet driva med strömmen in i lugnvattnet.
      [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

klart att dom finns där Karparna finns testa att kasta med typ Vibrax eller Små Rapala!.om du inte har flugspö alltså!
        Jag tycker inte du är tillräckligt seriös, man ska vara seriös.

Kommentera

stefan

Jag skulle undvika kastdobb eftersom bäcken är liten och grund. Själv metar jag oftast bäcköring med bara mask, utan flöte men med lite bly. Prova att fästa ca 1 - 2 meter lina längst fram på ditt spö och köp eller bind ett par myror eller andra flugor som du fäster på linan (om du inte har flugspö).

Kommentera

meta utan flöte! det gör alltid jag.bäcköringar brukar vara skygga och där jag fiskar hugger dom inte om man använder flöte och framför allt:smyg och meta i djupare hålor.det var mina tips.hoppas att dom hjälpte.
            BIFF?? ME´LÖK. PASSERA

Kommentera

när jag använder flöte till bäckmete brukar jag ta en vinkork som jag delar på hälften å gör ett hål i med en spik.. sen täljer jag en lämplig liten pinne så flötet sitter fast på linan..

då har du ett flöte i naturliga färger som inte skrämmer bäcköringen..

fins det mycket djuphöljor så testa i dom där står det garanterat fisk.. ofta kan det stå flera öringar där om höljan e lite större.

Kommentera

Nu är ni inne på mitt specialområde grabbar!
                Bäckmete är ett sakta och försiktigt smygande mete.
                Jag använder ett 4m tele. 2,5 m ljusgrön flätlina. Ett leke och en tafs av ca 1m Stroft GTM 0.20mm. I änden sitter en till cirkelkrok omgjord Kamasan B 983, st 10. Blåser det sätter jag på ett mycket litet hagel halvvägs upp på tafsen. På kroken har jag mask.
                Masken sänker jag helst ned där vattnet är lite lugnare och djupare och låter den få följa strömmen. Mothugg gör jag inte utan stramar bara sakta upp linan så fisken kan fästa sig själv. Man måste helt enkeltb ge fiskarna tid att börja svälja först, innan man bara sakta lyfter upp dem! Är man för resolut, kan kroken glida ur fiskkäften, utan att fästa! Fiskarna brukar vara krokade framme i mun eller i käkvinkeln.
                Växer det buskar längs stranden är de intressanta ställen. Myrar brukar kunna skapa djupa partier. Här kan man bjudas på stora fiskar. Bäckrödingkungen står ofta i inloppet till de djupare avsnitten. Öringdrottningen strax innan höljan börjar grundas upp. Fiskarna vill ha skydd från attacker ovanifrån och utsikt mot det omgivande vattnet.
                En bäck har låg näringsproduktion. Det gäller för öringarna att ta för sig först innan någon annan snor käket. Därför är en oskrämd öring lätt att fånga. En skrämd finns inte kvar och kommer inte att käka eller vara tillbaka den närmaste kvarten.
                Så smyg! Till och med en 120 kilosklump med stel rygg som jag klarar det! Håll låg profil och se upp med hur din skugga faller! Håll koll på linan och spö så att du inte fastnar i grenar.
                Och DU! Var rädd om bäcken! Tulla den inte för hårt! Ta inte mer än du behöver! En trehektosöring i en tvåmeter bred bäck är en stor fisk och kanske farlig för de minsta ynglen. En tvåhektos har knappt lekt än! De är de som ska se till att du har några öringar att fiska på i framtiden!
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

När jag metar i lite mindre åar använder jag ett matchspö, haspel, 0.20 mm Stroft GTM. Jag tacklar med ett litet avonflöte, leke och lämplig mängd hagel samt cirkelkrok. Tacklet lägger jag ut vid strömmarnas inlopp i höljorna och låter det vandra medströms några gånger innan jag sakta drar mig ner längs ån. Fortfarande gäller: SMYG! Stilla och försiktigt med total koncentration och eftertanke!
                  Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Bebest, var får du tag på så små cirkelkrokar?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                    12 svar
                    1 411 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mathias 70  
                    Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                    259 svar
                    86 446 visningar
                    0 gillar