Hur lagar man ett spöbrott - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur lagar man ett spöbrott

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur lagar man ett spöbrott

Var ute och metede gädda igår och på vägen hem bröt jag klantigt nig av topen på mitt fina spö. Det gick av ca. 13cm från toppen, hur lagar jag det? Det blev för övrigt en gägga på tre kilo.
    Fiske är en livstill och mete är en religion

Vet inte vad Din sportfiskebutik har för sortering, men det finns, på marknaden iaf, glasfiberstavar av olika dimensioner och längder. Du får välja med omsorg, kapa till rätt längd och låta den falla ned i toppen så att den sticker ut. Sedan trär du över den lösa toppdelen över glasfiberstaven, fäst med epoxy. Sen är det klart igen. Dock med något modifierad aktion...
    Tänk först - fiska sen!

Kommentera

Ok ska prova det, tror du inte att det blit bättre om man lindar med spölindningstråd över skarven sen och efter det lackar. Ska till Berras och se om dom har nån tråd att linda med
      Fiske är en livstill och mete är en religion

Kommentera

Om det bara var 13cm som gick av så sätt en ny toppölgla rätt på bara, funkar kanon.

Kommentera

Undrar samma sak! Ca tretton cm gick av på mitt oxå *snyft* Kände inte för att lägga ut massa pengar på ett nytt dock....

Men OM man nu köper ett nytt... vad rekommenderas?
          Visst nappar det!

Kommentera

Originally posted by Fredde_89
            Ok ska prova det, tror du inte att det blit bättre om man lindar med spölindningstråd över skarven sen och efter det lackar. Ska till Berras och se om dom har nån tråd att linda med
            Jo, det kan du ju alltid göra för att vara 100 på att det håller. Kör på!
            Tänk först - fiska sen!

Kommentera

Originally posted by MastaPike
              Om det bara var 13cm som gick av så sätt en ny toppölgla rätt på bara, funkar kanon.
              MasaPike tänkte enklare än jag. Onödigt pill (men roligt) om bara 13 cm gått av. Följ hans råd, det är bättre.
              Tänk först - fiska sen!

Kommentera

Originally posted by Arraq
                Undrar samma sak! Ca tretton cm gick av på mitt oxå *snyft* Kände inte för att lägga ut massa pengar på ett nytt dock....

Men OM man nu köper ett nytt... vad rekommenderas?
                Det beror mycket på vad du tänkt att fiska med det nya spöet samt vad du skulle kunna tänka dig att pröjsa.

Det bästa rådet jag kan komma på är att bege sig till den lokala butiken och "klämma och känna" på spöna, så att du får en egen uppfattning om vad som känns bra. Ett spö ska bli ens bästa vän för en förhoppningsvis lång tid framöver och vänner väljs med omsorg.

Kommentera

Försöker du laga toppen med en bit innuti förlorar du ganska mycket i spänst och känsla. SKulle du sätta en toppögla där spöet gått sönder, så gör du spöet mera lätthanterligt men styvare.

Kom ihåg att biten närmast brottet kan innehålla dolda sprickor, så det kan vara en fördel för hållbarheten att kapa bort ca 5 cm innan toppöglan passas in. Det gör man så gärna åt er i en serviceminded sportfiskebutik!
                  Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                  11 svar
                  1 440 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Mathias 70  
                  Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                  259 svar
                  88 052 visningar
                  0 gillar