ni får ursäkta min okunnighet i ämnet rastafari. men på vilket sätt är den rasistisk? om det är vissa individer och utövare som för fram rasistiska budskap är det givetvis förkastligt, men är religonen i sig rasistisk? som jag förstår det är rastafari en religon som helt och hållet bygger på den kristna bibeln, och dens värderingar. men som sagt så är jag ganska dåligt påläst i ämnet rastafari. skulle vara kul att få veta lite mer.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Hur uppfattar ni Vikingarock?
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
achilles
Brokeback Fishing Team
http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/
--------------------------------------------------
\m/
-
Originally posted by Ramon Dekker
ALQ: Det har du så rätt i! Jag ville bara få fram att det jag kallar "stugrasismen" eller en mer korrekt term "etnocentrismen" (eftersom det bara finns en ras) är farlig! Bättre då att det kommer fram i ljuset och kan behandlas på ett demokratiskt sätt..
Nu fungerar det kanske inte alltid på detta sätt....Intressant läsning om just ny demokrati och deras åsikters följder, finner du i boken Lasermannen....Har du inte läst den så är det något jag kan rekomendera!
jodå, den är läst, men jag har överlag svårt för den raljerande språkbehandlingen. men om jag tittar igenom gellert tamas bristfälliga sätt att blanda fakta och prosa så finns det en mycket bra bok därunder, med ett viktigt och aktuellt budskap.Senast ändrad av ALQ; 2004-05-07, 21:40.achilles
Brokeback Fishing Team
http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/
--------------------------------------------------
\m/
Kommentera
-
Truttar kungen ärligt talat vad håller du på med så där kan du juh inte säga.
+ jag tycker att sverige med sin population på 7 millioner har plats för bra många fler som kan få de bättre här. För om vi tar in mer folk ökar productionen och der går bättre för hella sverige. alltså alla tjännar på de och jag tycker dem med främlings fientlighet, utan ett enda vettigt arguement kan fråga sig själva vilka i sverige som tar de jobb i komunal sektor, altså sjukhus vård och ålder vård, jo de är faktiskt våra "invandrare" som tar dessa jobb bara för att vissa "svenskar "vägrar ta dem och leva på sos bidrag ist, eller sjukskriver sig.
Sveriges samhälle bärs nu av inte bara av "svenskar".
Detta är ett mongkulturelt samhälle vi lever i nu och ni som inte förstår detta borde vakna upp!
HA EN BRA HELG ALLA förutom vissa och ja kän er träffadeFish hard Go PRO
Kommentera
-
Vad är det gangsta-rapparna sjunger som är rasistiskt? de sjunger ju bara om sina horor, sitt knark osv. har ju aldrig hört typ: Vi ska ut med de vita jäklarna ur amerika.
Finns ju säkert undantag, men o jämnföra gangsta-rapp o svensk "vikingmusik" är ju inte ens jämnförbart???
att gå ut med svenska flaggor ser bara jävligt dumt ut, sen om man skriker att man gillar sverige så skiter ju alla andra i det, är ju inget o gilla igentligen.
Rasism är ju vidrigaste som finns, känner en kille som bussen inte har stannat för typ 2 ggr./Lazinko
Kommentera
-
Ramon Dekker
ALQ: Rastafari uppstod någon gång på 1930 talet...Grundaren heter Haile Sellasie (osäker på stavningen)...Rörelsen är en afroamerikansk rörelse som grundades på Jamaica. Man ser Haile Sellasie som Gud och är noga med att poängera att gud är svart....Dem anser också att det heliga landet är Etiopien...
Så långt är det alltså som vilken annan religiös rörelse som helst, med sina egna tolkningar osv.
Det som gör att dem brukar betraktas som en "destruktiv sekt" har med deras budskap om att svarta står över vita att göra"...Detta budskap kan man finna i rastafarimusiken osv....Rörelsen uppfyller också fler kriterier som man brukar använda som mall för att kartlägga destruktiva sekter/grupperingar...Hoppas att detta var till någon hjälp iaf, har inte riktigt tid att skriva mer eftersom jag pluggar samtidigt...
Mvh micke
Kommentera
-
Ramon Dekker> Jag har jobbat med ungdomar inom fritid, skolgrupper osv sedan 1980. Jag har sett många skrämmande exempel på dåligt rustade, nybakade lärare och praktikanter. Jag gav väl ett exempel på att ingen är fördomsfri! Jag ville inte trampa på dig utan bara ge ett råd. Lycka till i ett underbart yrke som verkligen blir vad man gör det till.
Pred_Ce> Jag håller med om att den texten är förjävlig! Men jag sänker mig inte till deras låga nivå och ger tillbaka med samma mynt!!!!!!
Kommentera
-
Ramon Dekker
ALQ: Gellert är inte på något sätt en favoritförfattare =)...Bitvis tycker jag faktiskt att boken är ganska dålig....Dock är det intressant att att ta del av hans tankar om ny demokrati och vad deras tankar fick för genomslag och konsekvenser för sverige.. (eftersom jag var ganska ung då det begav sig).
Sedan är ju historien fängslande beskrivd och det skall han ha kredit för herr Tamas =)
Kommentera
-
Originally posted by Rasmus
Det är verkligen synd?? För att det hade du gjort varje fredag kväll annars? Pröva att gå ut med ett lakan vifta med det och sjung mors lilla olle så kommer du garanterat få samma blickar, tror inte det handlar så myucket om den svenska flaggan eller nationalsången i ditt exempel utan att det ser konstigt ut att göra något sådant "utan anledning".
Tycker själv att det känns konstigt att säga att jag är stolt över sverige som land då jag inte i särskilt stor utsträckning kunnat påverka landet (röstat i ett val) till det det är idag.
JAG ÄR STOLT ÖVER ATT BO PÅ JORDEN
Det är ju inte så att jag skulle springa omkring och sjunga nationalsången i tid och otid, eller mors lilla Olle heller för den delen.
Vad jag menar är att det många gånger inte är rumsrent att vara patriotisk för patriotismen har blivit så förknippad med rasism.
Jag har rest ganska mycket och sett en hel del och Sverige är ett helt fantastiskt land Inte många länder kan mäta sig med Sverige. Närmast är nog Norge och Nya Zeeland.
Jag älskar iaf Sverige, och för den skull betyder det inte att jag inte är stolt över att bo på jorden... Vart skulle jag annars bo?There's only a thin line between standing on the shores fishing or looking like a complete idiot...
Kommentera
Foton
Collapse
-
Hej!
Är det någon som har något bra tips på hur man får bort intorkat fiskblod från insidan...1 Foto-
Kanal: Övrigt - Ej fiskerelaterat
2024-07-27, 19:22 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
|
252 svar
81 474 visningar
0 gillar
|