Funderar på att prova ett nytt kaffe. Alltid druckit Gevalia. Gott och bra pris. Är Gevalia bäst eller skall man prova något annat?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Kaffe
Collapse
X
-
Gud nej... (:
Kör du vanligt bryggkaffe? Isf rekommenderar jag att först skaffa ett guldfilter som tar bort pappsmaken från kaffet.
Sedan något dyrare steg är att skaffa en kvarn och mala bönorna själv innan varje bryggning, då de tappar smak snabbare när de är malda än hela.
Ännu ett steg är att göra kaffe i en presskanna eller en aeropress då det är lättare att hålla koll på parametrar som påverkar kaffesmaken(vatten-temp, malningsgrad, tiden kaffet extraheras)
Ett av mina favoriter är Johan&Nyström, ett rosteri med fokus på smak före att rosta stora kvantiteter. Jobbar även för rättvis och sjyst handel med kaffe-odlarna.
Gevalia, Löfbergs Lila, Arvid Nordqvist - alla dom rostar otroliga mängder kaffe på en gång i stora kammare vilket inte ger kaffet samma smak. Så alla dom är mer eller mindre lika i mina ögon.
Hoppas du får dig en tankeställare
-
Ja just kaffe har jag själv funderat mycket kring. Vore kul med någon omröstning om vilket kaffe folk dricker. Man kanske skulle försöka ragga ihop lite produkter för att göra ett provsmakningstest.A bad day of fishing is better than a good day of work.
http://markusfiske.blogspot.com
Kommentera
-
skånerost zoega grymmt gott har ni inte testat det så gör de. (gillar ganska starkt kaffe , en skvätt mjölk är inte fel ibland)www.svalfisihing.blogspot.com "Det är hett"
Kommentera
-
Bryggkaffe tycker jag smakar bäst, då jag alltid dricker det och är van vid att kaffe enligt mig SKA smaka på det viset. Rosta bönor själv, mala dem eller köpa färdigmalt är för alla en smaksak. Visst får man annorlunda smak från egenmalt kaffe men det betyder inte att det är godare(i dina ögon) så prova dig fram.
Gevalia har smaken som jag tycker om.
Kaffe från presskanna har jag aldrig tyckt om, oavsett märke eller hur "bra" personen är som tillreder det. Bryggkaffe är helt enkelt hur jag känner att kaffe ska vara.
Filtret som man använder i bryggaren gör som någon sa tidigare en stor inverkan på hur kaffet kommer att smaka. Ett guldfilter(till skillnad från pappersfilter) släpper lätt igenom partiklar och lämnar ett sumplager som gärna hamnar i munnen vilket inte är så gott. Ska du använda guldfilter så behövs även en bra kvarn som kan mala bönorna så partiklarna inte blir små nog för att slinka igenom filtret. Med pappersfilter slipper du dock detta hur finmalt ditt kaffe än är.
Johan & Nyström har gott rykte och som sagt riktigt bra produkter
Kommentera
Foton
Collapse
-
Hej!
Är det någon som har något bra tips på hur man får bort intorkat fiskblod från insidan...1 Foto-
Kanal: Övrigt - Ej fiskerelaterat
2024-07-27, 19:22 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
|
252 svar
82 117 visningar
0 gillar
|