Har inte sagt att han led sa att jag tror den har de jobbigt, lida gör den om den inte kan äta eller så, men de kan den ju uppenbarligen dock borde det vara jobbigt och min åsikt är att jag hade tagit bort den, och de får ni tycka vad ni vill om har väl ändå rätt att tycka vad man vill...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
C&R till vansinne
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Öset_ölholm Visa inläggHar inte sagt att han led sa att jag tror den har de jobbigt, lida gör den om den inte kan äta eller så, men de kan den ju uppenbarligen dock borde det vara jobbigt och min åsikt är att jag hade tagit bort den, och de får ni tycka vad ni vill om har väl ändå rätt att tycka vad man vill...
det står inget i lagen om att man inte får bonka gäddor
Däremot får du ju räkna med påhopp om du skulle få för dig att bonka en gädda på 15+ "bara för att det är din rätt"
Att vårda vattnet kan tolkas på många sätt, och vi som sportfiskare vill självklart ha stora exemplar av fiskarna. Dels för att de är roliga att fånga och dels för att de lägger mer rom och rensar bland de mindre exemplaren på ett effektivt sätt.
Som sagt många gånger förr, skulle sunt förnuft finnas hos folk så vore det inga problem. Verkligheten är dock att filk inte har något sunt förnuft när det kommer till att bonka/släppa tillbaks fiskarna de fångar.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Kirshim Visa inläggjo visst har "urvalet" inom jakten varit vriden på älg och rådjursjakt, men det handlar inte om dom som verkligen vill skydda stammen utan dessa jägare som jagar en vecka oer år och är så kåta på trofeer att dom skjuter allt som kommer i dess väg (ja möjligen då släpper pinntjurar för att dom är för små)
Det jag vill försöka få fram men som tydligen alla jobbar för att missförstå är att man kanske bör ha en mer sund inställning till fisket (såväl dom jakt).
Självklart ska man inte ta mer fisk ur sjön än man tänker äta upp, resten ska tillbaka
Nej jag tror inte normalt fritidsfiske gör en enorm skillnad på beståndet om man kör C&R och vårdar sjöarna mot överfiske.
Jag vet att det naturliga urvalet tar bort mycket
Jag vet att vi inte botar en sjö genom att ta bort en enskild fisk med defekter
Men jag vet också att om jag tar bort denna fisk så sprider inte just den fisken sina genetiska drag/ smitta vidare, så varför då inte ta bort en sån fisk?
Tycker det borde vara en självklar inställning, förstår faktiskt inte vad ni reagerar på och vad som är så hemskt i det resonemanget?
Försök gärna förklara
Men det är lätt att saker missförsås på forum generellt. Det är ofta där tuppfäktningarna uppstår.
Kommentera
-
Du har fortfarande inte berättat vart du hittat alla dessa "svårt skadade fiskar, fiskar med medfödda grava defekter och fiskar med bölder över hela kroppen" som du säger att folk har släppt tillbaks.
Om du ser dem så ofta som du påstår så borde det väl inte vara svårt att visa några bra bevis för ditt påstående
Annars håller jag med dig, det vore djurplågeri att släppa tillbaks en fisk som man är övertygad om kommer att dö eller leva ett kort liv i lidande.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Brownie Visa inläggTyvärr har man för länge sedan fastslagit att människan/jägaren inte är en särskilt bra urgallrare av svagare individer. En jägare kan inte alltid se vilket djur som är sjukt innan han skjuter. Jakten har lett till att man gärna skjuter större individer vilket lett till att de små får fortplanta sig. Du kan ju tänka dig konsekvenserna. Nej, det här ämnet har ältats otaliga gånger på samtliga sportfiskeforum och i slutändan kommer man alltid fram till samma: Låt naturen sköta sig själv i största möjliga mån och undvik att leka gud.--AXL, DUFF, SLASH, STEVEN, IZZY-- IN MEMORY OF GUNS N' ROSES!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inläggDu har fortfarande inte berättat vart du hittat alla dessa "svårt skadade fiskar, fiskar med medfödda grava defekter och fiskar med bölder över hela kroppen" som du säger att folk har släppt tillbaks.
Om du ser dem så ofta som du påstår så borde det väl inte vara svårt att visa några bra bevis för ditt påstående
Annars håller jag med dig, det vore djurplågeri att släppa tillbaks en fisk som man är övertygad om kommer att dö eller leva ett kort liv i lidande.--AXL, DUFF, SLASH, STEVEN, IZZY-- IN MEMORY OF GUNS N' ROSES!
Kommentera
Foton
Collapse
-
Hej!
Är det någon som har något bra tips på hur man får bort intorkat fiskblod från insidan...1 Foto-
Kanal: Övrigt - Ej fiskerelaterat
2024-07-27, 19:22 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
|
252 svar
81 812 visningar
0 gillar
|