Tjenna, Jag har en gamal Kraschad dator som ha en massa C&R bilder som jag skulle vilja få tag på, Jag är inte haj på datorer. SÅ jag undra om man kan komma åt dom bilderna. Är bland annat Mitt gädd Pb å Gös Pb... Hade varit kul å få tag i dom igen Så snälla hjälp mej..
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
HJälp
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av foxxen Visa inläggTjenna, Jag har en gamal Kraschad dator som ha en massa C&R bilder som jag skulle vilja få tag på, Jag är inte haj på datorer. SÅ jag undra om man kan komma åt dom bilderna. Är bland annat Mitt gädd Pb å Gös Pb... Hade varit kul å få tag i dom igen Så snälla hjälp mej..
Detta låter ju inte alls bra.
Vad är det för dator?
Vad har du för operativ system?
Hur kraschat?
Startar den?
// Tvärdraget
-
Nej det är inte alls bra.
Det är en Dell något , Xp operativ systmen, Den bara dog så få jag inte igång den igen :S:S ..Hände för ett år sen ungefär ..Gädda : 9,8 Gös : 5,7 Abbore : 1,6 Sutare : 1,7 Regnbåge : 3,2 brax : 3,7 Röding : 1,7 Björka 0,62 Lake : 1,6
Kommentera
-
Ursprungligen postat av foxxen Visa inläggNej det är inte alls bra.
Det är en Dell något , Xp operativ systmen, Den bara dog så få jag inte igång den igen :S:S ..Hände för ett år sen ungefär ..
Får den någon ström/spänning?
om inte. Nätaggregatet kanske.
Ta ur hård disken och sätt i nå´n annan dator, så du kan rädda dina bilder i alla fall.
// Tvärdraget
Kommentera
-
Antar att det är en desktop (skrivbordsdator) som du inte egentligen behöver. Troligen (?) nätaggregatet eller moderkortet som gett upp. Har du tur så är hårddisken OK och då finns bilderna tillgängliga.
Ta ut hårddisken. Handskas försiktigt med den, Speciellt komponentsidan.
1. Sätt in den i annan dator. Gratis, men svårt för en "datorrädd".
2. Köp en docka som kopplas mellan hårddisk o annan dator. Ca 300:- på teknikmagasinet. Lite överkurs kanske.
3. Köp/låna en hårddiskkabinett och koppla in disken. Kabinett finns mellan 200-350:- och då förvandlar du din gamla disk till en extern hårddisk. Bra att ha men det är ju en chansning. Det finns ju en risk att disken är trasig.
4. Ta med disken till en databutik och fråga hur mycket de ska ha för att bränna över bilderna på några DVD. Borde inte vara dyrt om man instruerar dem att de inte behöver försöka laga disken eller återskapa bilder om den visar sig vara trasig. Tänk bara då på att de har tillgång till ALLA bilder/filmer på disken.
Sedan tjatar jag om vikten att ta backup. OFTA. Tyvärr är "det händer inte mig" och "jag ska, men har inte kommit mig för" vara ett återkommande argument. Min kompis diskuterade så och förlorade de flesta bilderna, hela kassaredovisningen och alla dokument kopplade till den förening där han var med i styrelsen.
Är det inte för mycket så duger ett USB-minne. Min mor har ett 8Gb som sitter i hela tiden. Så fort hon lagt in bilder på datorn kör hon backup till stickan.
Externa diskar kostar inte så mycket heller om man har mycket material.
Vi använder ett program som heter ALLWAY SYNC och finns på svenska. Gratis upp till 30.000 filer i månaden (har jag för mig). Lite krångligt i början, men det är de flesta backupprogram när man ska ställa in dem. När allt är inställt så fungerar det snabbt o smärtfritt.
Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?
Kommentera
Foton
Collapse
-
Hej!
Är det någon som har något bra tips på hur man får bort intorkat fiskblod från insidan...1 Foto-
Kanal: Övrigt - Ej fiskerelaterat
2024-07-27, 19:22 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
|
252 svar
81 550 visningar
0 gillar
|