blyskopa - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

blyskopa

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• blyskopa

någon som vet var man kan köpa den skopan man hade när man var liten o smällte ten till tensoldaterna?
    eller likvärdig smälltskopa så man kan smällta bly på spisen till jerkbaiten:P
    eller ni som kan de kör me vanliga bly sänken o lim?

Slöjddetaljer har den men kräver att man köper för 300:-. http://www.slojddetaljer.se/product....876&deptid=117

Alla hobbyaffärer bör ha den. Annars går du till närmaste loppis eller andrahandsbutik och köper en billig liten kastrull. Kostar säkert inte mer än en tjuga. Banka ut en liten "pip" på kanten så det går lättare att sikta.

Och som jag alltid tjatar om, använd skyddsglasögon när smält tenn eller bly är inblandat. Det är extremt viktigt.. I min ungdom smälte jag tenn till smycken (det var 60-tal. Peace, man) och fick lite fukt i formen. Jag klarade ögonen men fick pilla bort tenn från ansiktet, och det satt tenn i taket!!!
    Senast ändrad av Ralf; 2010-02-13, 12:18.

Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

Kommentera

Ursprungligen postat av Ralf Visa inlägg
      Slöjddetaljer har den men kräver att man köper för 300:-. http://www.slojddetaljer.se/product....876&deptid=117

Alla hobbyaffärer bör ha den. Annars går du till närmaste loppis eller andrahandsbutik och köper en billig liten kastrull. Kostar säkert inte mer än en tjuga. Banka ut en liten "pip" på kanten så det går lättare att sikta.

Och som jag alltid tjatar om, använd skyddsglasögon när smält tenn eller bly är inblandat. Det är extremt viktigt.. I min ungdom smälte jag tenn till smycken (det var 60-tal. Peace, man) och fick lite fukt i formen. Jag klarade ögonen men fick pilla bort tenn från ansiktet, och det satt tenn i taket!!!
      Kolla in loppisar som Ralf föreslår. Hittar du en liten smörkastrull i gjutjärn med pip så nyp den direkt. Det är en fördel med jämn värmefördelning och rätt temperatur när du gjuter i bly och tenn och det ger gjutjärnet dig. Men det funkar med aluminium också.
      Och även jag råder dig att se till att inte ha fukt någonstans i prylarna, det kan sluta i katastrof, ha även typ smedhandskar på dig och skyddsglasögon, smält bly och tenn gör mycket ont om du råkar få det på dig.
      Lycka till!
      Senast ändrad av letsgofishingtoday; 2010-02-13, 20:11.
      sigpic

Kommentera

Även jag säger likadant, någon mer?
        Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

okey tack för alla tips.. har mina första jerkar på tork nu.. två grisar o en phantom.. fast gjorde mina lite större:P o ja har hittat skopan på tradera:P ska bjuda går ut om styvt 5 timmar

Kommentera

Annars har dom billiga soppslevar i rostfritt på obs som duger alldeles utmärkt att använda till det ändamålet

Kommentera

Köpte min på en leksaksaffär för runt en hundring

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
              12 svar
              1 425 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Mathias 70  
              Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
              259 svar
              86 838 visningar
              0 gillar