Rungubbens Historia - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rungubbens Historia

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rungubbens Historia

Runubben har en lång historia. Vi kan nog börja i 50-talets slut.

Astrid Lindgren har en bror som heter Gunnar. Jag tror att det är han som stått modell för Emil. Gunnar blev riksdagsman i 1:a kammaren för dåvarande Bondeförbundet. Han roade sig med att skriva årskrönikor om tillståndet i Sverige, riksdagen och annorstädes. Han hade tagit greppet att förlägga historien till vikingatid. Serien kallades Ur Gustav Mångvis Saga och vart år men även många personer och fenomen fick en särskild benämning. Tage Slingerskank var ju en betydande kämpe på den tiden. Fjärrsnackare, allmannalur och flimmerbilder var vanliga i pörtena och luftsprutteriet flög härs och tvärs. Nåväl dessa böcker illustrerades av Ewert Karlsson, EWK. EWK är en favorit.

Jag har de flesta böckerna kvar och brukar emellanåt läsa dem. Det är intressant att se hur lite som förändrats ändå.

På den tiden jag var gift for familjen till Idre Fjäll någon vecka på somrarna. Jag letade undangömda smultronställen och ett fann jag vid en å, som kallas Valan. Den gamla asatro boken Voluspa brukar ju översättas med Valans spådom.

Jag fick för mig att jag skulle skriva nåt på allitteration om min syn på sportfiskeetik. 1993 anordnade Idre Fjäll en kurs för att lära ut flugfiske. Massor av flugfiskets koryféer var inbjudna som stämningsförhöjare och så några som kanske inte är kända för sitt fiske men råkade ha sommarstuga i trakten. EWK fiskade fluga och hade sommarstuga där uppe. Han var med och så jag men jag lärde mig inte flugfiskets teknik. Däremot hade jag nöjet att få bisträcka EWK med några meter tafslina. En mycket värdfull linstump för mig. EWK hade ingen aning om att vi mötts men vad spelar det för roll.

Året efter skulle kursen hållas igen men då kunde jag inte vara med. Däremot hade jag börjat fundera runt att illustrera texten. Och illustrationen skulle vara EWK inspirerad. Tänkte att framtida deltagare skulle få detta ”mästerverk” som minne av genomgången kurs. Jag hittade ingen bra lösning på det här och tiden rann ut och jag tror att man har lagt ner dessa flugfiskekurser nu.

Alltnog. En natt fick jag för mig att texten naturligtvis skulle vara i runskrift och en annan natt kom jag på att runorna skulle skrivas i fiskevattnet och och både utgöra vattenglitter och åns stilla sorlprat sen kom jag på att bergen i bakgrunden måste få säga nåt de också.

Jag funderar på att karva ut gubben ur en tusenårig furuplanka…men var får man tag i en sån?…eller så gör jag en skåplucka med gubben på eller så kanske…

Pastischen är min form av ärebetygelse till dessa framgångsrika kämpar.

Jag skickar med lite tolkningshjälp men lite får ni grubbla själva också

Om runor, stavningsregler och hur jag formulerat texten.

Runorna var mer än skrivtecken på vikingatiden. Varje runa hade utöver sitt ljudvärde även en speciell magi, som den runkunnige kunde använda till att sia, skydda, bota eller skada. Olika varianter var i bruk under lång tid i Norden och på Brittiska öarna. ”Älvdalsrunorna” utvecklades så att de hade ett tecken för varje ljud och användes av allmogen till slutet av 1800-talet i Älvdalen.

Man dubbelskrev inte runorna, inte heller fanns stor bokstav. ”Skulle” blev alltså ”skule”. Vissa runor stod för flera ljud och då skrev man bara en runa. ”Börje” blev alltså ”buri”. Om ett ord slutade med samma ljud, som nästa började med, så uteslöt man den begynnande runan i det andra ordet och skrev ihop dem. ”… Munte red på sin Brunte. Efter kom …”blev alltså”… munte red på sin bruntefter kom …” Speciella tecken för siffror fanns inte utan man ”bokstaverade” dessa. Meningarna skrevs åt både höger och vänster. Riktningen var i allmänhet från huvud till svans på rundrakarna. Det förekom att man spegelvände runor av misstag eller avsiktligt för att förvilla dem, som inte var så säkra på runtydning. Dessa stavningsregler har jag följt.

Man hade en annorlunda grammatik och syntax på den tiden, där till exempel verben oftast placerades sist. De grammatiska och syntaktiska reglerna har jag inte följt.

Jag har valt ord som har nordiskt/germanskt ursprung.

Runskrifter tyds genom att man ”translittererar” dem. Det går till så att runorna översätts till motsvarande bokstäver. Därefter formas orden och slutligen moderniserar man texten till nutidsspråk.

Pastischen är uppbygd av normalrunor, lönnrunor och binderunor. Normalrunor är de tecken vi kallar för just runor. Dessa delades in i tre ätter. Lönnrunor var en form av chiffer och fanns i flera varianter men de byggde på runornas ätter och den enskilda runans ordning i ätten. Man måste alltså veta mer om runorna än bara deras ljudvärde för att tyda dem.

Med binderunor menades att runornas stavar sammanfogades i lodrät linje. Ett sådant skrivsätt ansågs vara fyllt av extra mycket kraft.
    Bifogade filer
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Intressant!
    Mvh

Kommentera

hehe det var mycket info om runor, var lärde du dig allt detta och hur blev du intresserad av detta, de e ganska skoj... ingen tvekan om att Tolkien var insirerad av runor/språk och nordisk kultur, så som anglo saxisk och keltisk kultur, när han skrev ner midgårds värld, ta bara Rohirrim (hästfolket i landet Rohan) Eomer (kung Theodens systerson) betyder nämligen känd i hästsammanhang och Eowyn (kungens systerdotter) hästfager på gammelengelska dessutom är dom två alvspråken en bladning av fornordiska, islänska och finska.. och att döpa sin värld till midgård tyder ju på hans kärlek till vikingarna,... finns dessutom mer svenskt i hans värld Hobsala (Hobernas Huvudstad i landet Fylke), Tookköping och Sjötorp (städer i fylke) och fylken är det norska namnet på småriken..... ganska skoj överhuvutaget med historia även om just tolkiens värld är saga så skiljer den sig inte så mycket från sverige under medel och vikinga tid, fast det fanns nog ingen Smaug (Drake) eller Sauron (Mörkrets Herre).....

Ps .... jag gillar Tolkiens böcker som du kanske märker
      Jag känner inte hälften av er, hälften så väl som jag skulle vilja ... färre än hälften av er tycker jag hälften så bra om som ni förtjärnar!

Kommentera

Mycket intressant läsning det där. Bor ju i botkyrka och här finns en del fornlämningar och runstenar vilka skulle vara intressant att tyda. Och man kanske skulle göra en egen runsten som folket om 2000år kan försöka tyda.

Kommentera

Bebest vars har du fått all denna kunskap? mycket intressant läsning faktiskt. Din fråga om 1000 år gammalt trä vet jag inte riktigt om man kan få tag i eftersom dom flesta trä föremålen från den tiden har nog ruttnat bort. Annars så akn du ta drivved som du hittar utmed kusterna. Dom brukar ha en snygg färg och oftast rätt så slät i ytan.. Men då är dom inte så gamla.
          Eller varför inte hacka in det i en sten? Skulle ta mycket tid men det skulle bli snyggt! också håller det länge.

Kommentera

Jo runor är onekligen intressanta. Hur har jag fått veta allt detta om runor och runskrift?

Jag är nyfiken och jag söker svar. Mycket har jag hittat i uppslagsböcker, annat finns på internet. Har även beställt ett häfte om runor och runstenar från Runverket. När jag gått igenom all den informationen, så hade jag vad jag behövde för mina behov.

Jag tror att man kan få en öppning in mot runorna genom att söka på:

och sedan följa länkar. Run-Janne är en känd professor i runologi. En sökning på hans namn gav 51 träffar på Google.

Tusenåriga träd är inte vanliga men finns bland annat i skogarna runt Idre. Mäktiga furor som tom motstått den femåriga skogsbranden på 1880-talet. (Är inte helt säker på decenniet.)

Om jag inte täljer ur bilden ur en träyta så kanske jag låter gjuta den i järn. Kanske kan man låta fylla linjerna med silver. Men man ska ju ha råd också.

Kommentera

hmm, furor som är 1000 år gamla? Tallar blir ju inte äldre än 5-600 år. Ekar 6-700 och granar 3-400. Jag vet att enar i fjälltrakterna som växer riktigt långsamt kan bli upptill 1000 år gamla men 1000 år gammalt furu betvivlar jag att det finns. Eller har jag helt fel?

Kommentera

Du har helt fel Max! Vid Särna har man något form av Skogens Hus eller vad anläggningen nu ska kallas. Där visar man en skiva med säkert över en meter i diameter. Det exakta antalet årsringar kommer jag inte ihåg men man har i närheten av centrum markerat viktiga händelser i i Sveriges historia. Där hittar du tex en nål för tidpunkten då Ansgar kom till Sverige, när Gustav Wasa var på glid osv. Och denna stock är inte unik. Just i fjällnära skog kan tallar bli mycket gamla, kanske på grund av att tillväxten är så oerhört långsam. Intill sammanflödet av Stupån och Guttuån står Sveriges äldsta fura. Den är med hjälp av borrprover beräknad till att vara nära 1500 år.

Kommentera

Är du helt hundra på det? Jag har hittat väldigt många olika upplysningar om äldsta furan och ingen överskrider 800 år.
                  Men jag tror mer på dig än på dessa upplysningar faktiskt.
                  Ett urval av länkar om äldsta furan alla med olika årtal :

Kommentera

Det är ett gott jobb du gjort Max för att belägga dina uppgifter. Jag kan inte motsäga dem.
                    Måhända att älvdalingarna har en egen liten kula med bara Älvdalen på, eftersom Stupåbjässen inte finns med i litteraturen.
                    Men uppgifterna på Sveaskogs naturrum i Särna är entydiga. Likaså den enorma skivan med händelsemarkeringarna. Har själv lagt mina händer på den trästocken och stått under den tallen och fiskat.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                    12 svar
                    1 429 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mathias 70  
                    Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                    259 svar
                    87 149 visningar
                    0 gillar