Tjo! Jag brukar åka runt i en större gummijolle ihjämaren men aldrig åkt in mot land. Har sjökortet och rykterna säger att det är mycket sten! Har en del vänner som förlorat en och en annan propeller. Min fråga är hur mycket sten är det egentligen? Har funderat på att åka in mot någon Ö i hjälmaren men är det såpass mycket att jag riskerar att skrapa upp botten på båten eller går det att köra iallafall? Självklart tänker jag inte riskera att ha motorn i vattnet utan ror in sista biten. Någon av er som har erfarenhet?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Öar hjälmaren
Collapse
X
-
Jag tror nog det bästa är att du håller dej på landVad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/
-
Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inläggJag tror nog det bästa är att du håller dej på land
Det finns otroligt mycket sten i Hjälmaren men om du har ett sjökort så ser du ju själv hur det ser ut.
Runt vissa öar är det mycket sten runt andra mindre.
Personligen ger jag mig inte ut på den sjön utan både sjökort och plotter.
//C
Kommentera
-
Ursprungligen postat av djcrash Visa inläggHar ett sjökort, men vet inte om det såg så detaljerat ut runt öarna?
Det finns ohyggligt mkt sten på de flesta ställena.
Men det finns ju oftast stråk som sjöbjörnarna håller sig till.. man får gå på andras erfarenhet och åka efter riktmärken när man ska in mot land.
Kollar man på ett sjökort ser man de stora stenarna som ligger över och under vattnet en bit utifrån land.
Sen finns det ju massa fler stenar om när man är riktigt nära strandlinjen.
Min erfarenhet av Hjälmaren är att man minst lär sig en ny sten varje tur om man inte håller sig till de utmärkta lederna.
Men du får nog ta ett märke.. smyga in mot land. Gick det bra har du riktmärken hur du ska åka in mot just det landet nästa gång.
Skrapar du i nån sten får du plocka fram laglappen och leta ny väg in mot den ön =)
Kommentera
Foton
Collapse
-
Hej!
Är det någon som har något bra tips på hur man får bort intorkat fiskblod från insidan...1 Foto-
Kanal: Övrigt - Ej fiskerelaterat
2024-07-27, 19:22 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
|
252 svar
81 658 visningar
0 gillar
|