Jag tycker att man ska stöda borren med andra handen, små borrar kan ju få stora skador.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
hålla abborren i munnen
Collapse
X
-
Ja det är en sak att lyfta upp fisken med tummen i munnen och en helt annan sak att hålla upp den för fotografi och då samtidigt försöka få den horisontell, fortfarande med bara tummen i munnen...
Det finns en del bilder som är riktigt smaklösa och så finns det de som fortfarande håller tummen i munnen men med en hand under så att det inte bryter så vansinnigt i underkäken, de bilderna ser bra ut!
Orsaken till att hålla en tumme i underkäken och samtidigt försöka vinkla upp fisken säger de är för att få upp ryggfenan, har inte sett så många som lyckats dock...
Jag menar, titta på en del bilder, inte fan ser det bra ut när man gör sitt bästa för att knäcka underkäken på fisken? Även om abborren kanske är en relativt oöm fisk så ser det illa ut.
Men var och en gör som man vill men då får man också räkna med att det finns någon som påpekar att det ser dumt ut.Ja vad fan, man måste ju fiska!
Kommentera
-
BigFish; håller med dig, jag har ett par bilder som ser ut å böjja bra i munnen....men men...jag lever i tron att de lever vidare. Men när det blir för mkt tyngd så säger det sunda förnuftet, håll fisken under buken.
För att få borren å lyfta ryggfenan är det enklare att bara ruska lite granna på fisken så reser den fenan, gäller alla fiskar f.ö!Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se
Kommentera
-
Kan inte påstå att jag tycker att vi håller på med någon sorts djurplågeri. Jag är helt övertygad om att fisken INTE känner någon smärta av mina krokar, hade jag trott att fisken hade ont av det hade jag antagligen inte fiskat. Tycker du, Jenk, att det är djurplågeri att fiska är jag förvånad över att du gör det. Jag kan möjligtvis sträcka mig till att fisken känner en viss stress av att fångas, men smärta, nej.
Kommentera
-
Originally posted by Mårten
Kan inte påstå att jag tycker att vi håller på med någon sorts djurplågeri. Jag är helt övertygad om att fisken INTE känner någon smärta av mina krokar, hade jag trott att fisken hade ont av det hade jag antagligen inte fiskat. Tycker du, Jenk, att det är djurplågeri att fiska är jag förvånad över att du gör det. Jag kan möjligtvis sträcka mig till att fisken känner en viss stress av att fångas, men smärta, nej.Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.
Kommentera
-
Abborren är iaf i mina ögon en mindre ömtålig fisk än gäddan. En abborre som har varit uppe länge med en krok i svaljet tvekar ju aldrig att simma iväg direkt... Och det här med porslinsdockor tycker jag är både rätt och fel! Rätt i den mening att en fisk klarar sig även om den har rullat omkring i torrt grus i nån minut eller liknande, men däremot har jag bra mycket bättre samvete när jag släpper en gädda som är håvad, snabbt avkrokad på bra underlag och simmar iväg med sävliga tag med än gång. Visst dom måste ju bli riktigt stressade men man kan ju iaf göra det bästa av återutsättningen så tror jag att den återhämtar sig väldigt snabbt, om inte direkt.... nuff said!Vill ha båt!
Kommentera
-
nu var det ju inte direkt snack om djurplågeri..har själv fiskat i 30 år(tävlingsmetat i 20) så vet nog att fisken tål en del. men detta tumgrepp för fotografering tycker jag är lite onödigt bara för att få en shysst bild..UFF
krångla inte till det.
StarBaitsHunters
minken.bloggsida.se/
Kommentera
-
Trevlig fredag snackare å övriga...
Minken, tumgreppet är ju för att hålla ett stadigt tag om abborren, mest för att slippa ta en stadig grabbnäve hårt och oömt runt hela fiskens mage/kropp osv.....Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se
Kommentera
Foton
Collapse
-
Hej!
Är det någon som har något bra tips på hur man får bort intorkat fiskblod från insidan...1 Foto-
Kanal: Övrigt - Ej fiskerelaterat
2024-07-27, 19:22 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
|
252 svar
81 382 visningar
0 gillar
|