Alkohol till sjöss? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Alkohol till sjöss?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Skillnaden att möta en "dåre" i 25knop med 0.5promille i sig till sjöss i en trång farled, eller göra det på den kringliga 70vägen hem från rampen?

Kör man med omdöme i båda fallen så kanske det funkar, både en och två gånger, men det håller aldrig i längden, och alla vet ju att omdömet minskar i takt med att alkoholhalten stiger.
    sigpic

Kommentera

Var nånstans finns det trånga farleder där man får köra i 25 knop? Det är en fruktansvärd skillnad mot bilkörning, utom möjligen då i undantagsfallet "trånga farleder" med skymd sikt. Men jag har då aldrig stött på såna med fri fart?

Kommentera

Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
        Var nånstans finns det trånga farleder där man får köra i 25 knop? Det är en fruktansvärd skillnad mot bilkörning, utom möjligen då i undantagsfallet "trånga farleder" med skymd sikt. Men jag har då aldrig stött på såna med fri fart?
        Jag skall kolla upp farledsfarten, har aldrig sett några skyltar eller lik. visste knappt om att det fanns begränsad fart. Fiskar dock extremt sällan så man transporterar sig i farleder, har väl hänt typ 3ggr.

Skillnad mot bilkörning, givetvis, men när det väl händer är skillnaderna inte alls stora, det gäller att vara uppmärksam och agera fort, det gör man bäst nykter.
        sigpic

Kommentera

Att jämföra bilkörning med att köra båt är rätt korkat i mitt tycke, nu är jag inte nykter själv när jag skriver detta men detta är vad jag tycker. När jag är och fiskar är jag ute för att just fiska inte för att supa. Har väl hänt man har svept en cider eller två i båten men inte mer. Men jag tycker ska man supa till ordentligt så ska det inte vara i båten. Men lagen säger 1.0 promille vilket är ganska mycket. Men vill folk dra ut med sina polare o fiska o dra en bärs ser jag inget fel i det. Men alla som sätter sig i en bil påverkad skulle fan ha ett nackskott!

Kommentera

Finns det nån "45plussare" som varit positiv till alkohol på sjön? Jag har då inte sett någon i den här tråden.
            Självklart är det bra om man håller sig spiknykter, det är det alltid oavsett var man är. Men jag menar bara att man inte behöver reglera allt i detalj, den lagstiftning som finns är fullt tillräcklig. Man får inte dricka så mycket att man inte kan framföra båten på ett säkert sätt, vad är problemet med det? Sen om man tar någon starköl är för de flesta människor inget som påverkar omdöme eller reaktion märkbart, dricker man däremot så det påverkar körningen negativt så gör man ett lagbrott.
            Man bör kunna lita mer till att folk använder sitt omdöme, saknar man sånt hjälper ändå inga lagar.
            Man behöver inte överdriva allt, läste nyligen om en dansk undersökning där testpersoner som druckit ca 0.5 körde bil i en simulator, en annan testgrupp körde på samma sätt helt nyktra men pratandes i mobiltelefon. Vilken testgrupp tror ni orsakade flest olyckor?

Kommentera

Finns det nån "45plussare" som varit positiv till alkohol på sjön? Jag har då inte sett någon i den här tråden.
              Självklart är det bra om man håller sig spiknykter, det är det alltid oavsett var man är. Men jag menar bara att man inte behöver reglera allt i detalj, den lagstiftning som finns är fullt tillräcklig. Man får inte dricka så mycket att man inte kan framföra båten på ett säkert sätt, vad är problemet med det? Sen om man tar någon starköl är för de flesta människor inget som påverkar omdöme eller reaktion märkbart, dricker man däremot så det påverkar körningen negativt så gör man ett lagbrott.
              Man bör kunna lita mer till att folk använder sitt omdöme, saknar man sånt hjälper ändå inga lagar.
              Man behöver inte överdriva allt, läste nyligen om en dansk undersökning där testpersoner som druckit ca 0.5 körde bil i en simulator, en annan testgrupp körde på samma sätt helt nyktra men pratandes i mobiltelefon. Vilken testgrupp tror ni orsakade flest olyckor?

Dom som pratade i mobiltelefon..
              Vad är höjden av manlig förnedring?

Att en man har ståfräs och springer in i en vägg...
              - och upptäcker att han har brutit näsan!

Kommentera

Dom som hade 0.5promille och pratade i mobiltelefonen då?
                sigpic

Kommentera

Du får heller inte köra din gräsklippare efter ha druckit. Du får heller inte framföra din cykel på ett obetryggande sätt.

"Cykel är ett fordon och får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt.

Man kan dömas för vårdslöshet eller grov vårdslöshet i trafik enligt Trafikbrottslagen.

Trafikbrott av olika slag kan innebära körkortsåtgärder."

Källa http://www.ntf.se/konsument/fraga5200.asp?katid=28

Kommentera

Ursprungligen postat av G1zm0 Visa inlägg
                    Att jämföra bilkörning med att köra båt är rätt korkat i mitt tycke, nu är jag inte nykter själv när jag skriver detta men detta är vad jag tycker. När jag är och fiskar är jag ute för att just fiska inte för att supa. Har väl hänt man har svept en cider eller två i båten men inte mer. Men jag tycker ska man supa till ordentligt så ska det inte vara i båten. Men lagen säger 1.0 promille vilket är ganska mycket. Men vill folk dra ut med sina polare o fiska o dra en bärs ser jag inget fel i det. Men alla som sätter sig i en bil påverkad skulle fan ha ett nackskott!
                    vad e det för skillnad om 2 bilar möts o frontar där en är påverkad eller samma historia till sjöss,eller om en påverkad båtförare rammar mina barn i min båt??

Kommentera

Ursprungligen postat av pike14500 Visa inlägg
                      vad e det för skillnad om 2 bilar möts o frontar där en är påverkad eller samma historia till sjöss,eller om en påverkad båtförare rammar mina barn i min båt??
                      Det är ingen skillnad om det sker, men risken är otroligt mycket mindre på sjön. Dessutom gör sig bägge förarna sig skyldiga till samma lagbrott, de kan inte framföra sina fordon. De får straff bägge två, men det blir väl inte du eller barnen gladare av när det redan hänt?
                      Självklart ska man inte vara full på sjön, i synnerhet inte som båtförare. Men att hålla på och larva med låga promillegränser på sjön kommer inte att rädda nån.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                      11 svar
                      1 440 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mathias 70  
                      Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                      259 svar
                      88 051 visningar
                      0 gillar